Plany PZU na najbliższe trzy lata

MGA
opublikowano: 2012-02-21 00:00

1 Dywersyfikacja portfela

Zmiany w polityce inwestycyjnej to – oprócz ubezpieczeń zdrowotnych – najważniejszy punkt nowej strategii PZU. Ubezpieczyciel zamierza zdywersyfikować portfel poprzez m.in. zmniejszenie zaangażowania w obligacje skarbowe. Obecnie 80 proc. portfela jest ulokowanych właśnie w nich. Docelowo ten udział ma spaść do 50 proc. PZU zamierza także mocniej inwestować w segment nieruchomości. Zamierza przeznaczyć na ten cel do 1,5 mld zł.

2 Ekspansja na Łotwie i w Estonii

Przejęcie innych zakładów ubezpieczeniowych w naszym regionie nadal będzie celem PZU. Jednak – jak podkreśla szef spółki Andrzej Klesyk – ciekawych celów do kupna nadal nie widać. Dlatego możemy prędzej doczekać się rozwoju organicznego poza granicami Polski. Szczególnie że ukraiński i litewski biznes ubezpieczyciela jest zdrowy.

Myślimy o wejściu na rynek łotewski i estoński. Stałoby się to w drugiej połowie roku. Ten pomysł wynika z naszej obecności na Litwie. Nasi partnerzy traktują państwa bałtyckie jako całość i chcą z nami współpracować we wszystkich trzech krajach — mówi Andrzej Klesyk.

PZU planuje uruchomienie tam oddziałów.

3 Walka klientów korporacyjnych

Nowa strategia nie przewiduje rewolucji w głównych liniach biznesowych PZU. Jedynej zmiany można spodziewać się w segmencie korporacyjnym. Ostatnie trzy lata PZU poświęciło na porządkowanie tego portfela, m.in. przez podnoszenie stawek. Wszystko po to, by osiągnąć rentowność.

Udało się to zrobić rok wcześniej, niż zakładaliśmy. To powala nam wrócić do myślenia nie tylko o rentowności, ale także o udziałach w rynku — zapowiada Andrzej Klesyk.

4 Koniec zwolnień

Ważnym punktem poprzedniej strategii spółki były zmiany organizacyjne oraz idąca za tym restrukturyzacja zatrudnienia. W jej wyniku PZU zmniejszyło zatrudnienie o około 4 tys. osób i obecnie grupa zatrudnia około 12 tys. Nowa strategia nie zakłada dalszego cięcia zatrudnienia. Jak mówi prezes, potencjalne ruchy kadrowe będą uwarunkowane czynnikami biznesowymi, a firma nie ma zamiaru przeprowadzać masowych redukcji zatrudnienia.

5 Dywidenda bez zmian

Nowa strategia nie zakłada wprowadzenia zmian w polityce dywidendowej do momentu wejścia w życie unijnego pakietu regulacyjnego Solvency II. Według ostatnich informacji ma to nastąpić w 2014 r. Obecnie obowiązująca polityka zakłada przeznaczone na dywidendę od 50 do 100 proc. zysku.

OKIEM ANALITYKA

Bez rewolucji

MARCIN MATERNA

analityk Millennium DM

Nowa strategia PZU nie jest rewolucyjna. Byłaby taka, gdyby spółka poinformowała, że np. kupuje bank i przystępuje do budowy grupy ubezpieczeniowo-bankowej. Nie jest to zarzut. PZU ma dobre wyniki i nie potrzebuje restrukturyzacji, tylko mapy drogowej, wskazującej, co chce osiągnąć w trzy lata. Szczególnie że zarząd może sam decydować o bieżącej działalności, a właściciel nie ogranicza go ramami strategii. Wejście w nowy segment należy ocenić dobrze, ale jest to bardziej nadążanie za rynkiem niż kreowanie czegoś nowego. Wielu ubezpieczycieli oferuje już ubezpieczenia medyczne. Nie spodziewam się, by ten segment błyskawicznie urósł. Będzie rozwijał się podobnie jak rynek tzw. abonamentów medycznych.

OKIEM KONKURENTA

PZU pchnie rynek

XENIA KRUSZEWSKA

prezes Medica Polska

Zobaczymy, co PZU osiągnie w segmencie ubezpieczeń zdrowotnych. Wejście na ten rynek zapowiada już od kilku lat i na razie dużo z tego nie wyniknęło. Szczególnie że zaczyna, podobnie jak my, od ubezpieczeń lekowych i zdrowotnych. Nie rozumiem, dlaczego chce czekać z polisami szpitalnymi do zmian w prawie. Skutecznie można je zaoferować klientom już. Jedno jest pewne: PZU stać na wyłożenie dużych pieniędzy na promocję. Jeśli zdecyduje się na ten krok, wpłynie on pozytywnie na animację rynku i produktów. To nas cieszy. Dlatego też życzę PZU powodzenia i na pewno wsiądziemy do pociągu, który zapewni całemu rynkowi.