Poczciwy TIR odjedzie do lamusa?

Maciej Jaworski
opublikowano: 18-05-2006, 00:00

Aby zwiększyć efektywność przewozów, konstruktorzy aut ciężarowych wciąż wprowadzają innowacyjne rozwiązania, poprawiające parametry pojazdów.

Najwięksi producenci ciężarówek oferują pełną gamę modeli i typów pojazdów, które znajdują zastosowanie i w tradycyjnych krajowych oraz międzynarodowych przewozach towarowych, i w transportach specjalistycznych. Do tej drugiej grupy pojazdów zaliczają się m.in. cysterny, chłodnie.

— Nasza oferta obejmuje zarówno najcięższe ciągniki siodłowe do transportu długodystansowego, jak i podwozia do przewozów lokalnych, regionalnych czy miejskich — mówi Rafał Sipowicz z firmy Volvo.

Objętość...

W przypadku przewozu ładunków objętościowych producenci oferują specjalnie do tego celu przygotowane pojazdy.

— Mamy ciężarówki przystosowane do takiego transportu. Należą do nich m.in. wersje TGA 18 oraz TGA 24. Cechy charakterystyczne tych pojazdów to pneumatyczne zawieszenie na wszystkich osiach, nisko wyprofilowane ogumienie oraz nisko położona rama — opowiada Tomasz Doktorski, menedżer produktu MAN-Star Trucks.

Jeśli chodzi o ciągniki siodłowe, to można zwiększyć objętość naczepy po zastosowaniu siodła o mniejszej wysokości niż standardowa.

— Dzięki temu można zamontować naczepę o wysokości wewnętrznej sięgającej 3 m. Jednak pojazdy do holowania naczep o dużej pojemności mają mniejszy prześwit i z tego względu zazwyczaj stosuje się w nich zbiorniki o mniejszej objętości — wyjaśnia Marcin Majak z firmy Renault Trucks.

..i ładowność

Poszukiwane i wdrażane są nowatorskie rozwiązania, których celem jest zoptymalizowanie masy własnej samochodów ciężarowych.

— Stosujemy coraz nowsze materiały i udoskonalamy konstrukcje. Zapewnia to zmniejszenie masy poszczególnych podzespołów, m.in. silników, skrzyń biegów, osi przednich i tylnych, ramy. Ponadto dysponujemy gotowymi fabrycznymi pojazdami, które są zoptymalizowane pod względem wagi dla różnych branż, np. ciągniki siodłowe do przewozu materiałów płynnych i sypkich — tłumaczy Tomasz Doktorski.

Według Doktorskiego innowacyjnym rozwiązaniem firmy MAN zmniejszającym masę własną pojazdu jest zastosowanie dodatkowego napędu hydrostatycznego na przedniej osi ciężarówek.

Inny producent aut ciężarowych, Scania, opracował bardziej wydajny niż dotychczas zespół jezdny (ciężarówka z przyczepą). Jego długość przekracza 25 m i jest on wyposażony w 3 kontenery na sztywnym podwoziu. W porównaniu z ciągnikiem siodłowym z naczepą czy też podwoziem z przyczepą jest on w stanie przewieźć o 40-60 proc. większy ładunek, rozłożony na 8 osiach. Dzięki temu zmniejsza się również o 30 proc. częstotliwość przejazdów oraz o 20 proc. zużycie paliwa na tonę ładunku. Obecnie nowy zespół jezdny jest testowany w krajach Europy Zachodniej. Dotychczas do użytku dopuszczono go tylko w Szwecji.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Maciej Jaworski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu