Poczta rozwija usługi logistyczne

Trzy pytania do Mariusza Zarzyckiego, członka zarządu Poczty Polskiej, odpowiedzialnego za inwestycje i infrastrukturę, operacje i logistykę

1. Poczta Polska podwoiła w 2014 r. sprzedaż usług logistycznych. To nowy kierunek działania?

Jeden z elementów naszej strategii zakłada zwiększanie wykorzystania potencjału naszej sieci logistycznej. To przecież największa sieć logistyczna w Polsce. W 2014 roku po raz kolejny zanotowaliśmy wzrost liczby przesyłek. I po raz kolejny prawie podwoiliśmy wartość sprzedaży usług logistycznych, którymi tradycyjnie się nie zajmowaliśmy. Skutecznie realizujemy tę formę m.in. poprzez usługę Przesyłki Paletowej. Działamy jako operator świadczący usługi dla małych, średnich i dużych firm. Przetestowanie sieci pod kątem bezpośrednich dostaw do odbiorców finalnych skutkuje tym, że z oferty logistycznej Poczty korzystają internetowe sklepy budowlane, elektroniczne, kosmetyczne, wydawnicze, papiernicze i rolno-spożywcze. Cieszymy się, że nasz sukces został zauważony przez branżę i zostaliśmy wyróżnieni tytułem „Operator Logistyczny roku 2014”.

2. A jednak zarzuca się Poczcie Polskiej zacofanie technologiczne i problemy z wdrażaniem nowoczesnych rozwiązań, systemów itp.

To przeszłość. Pracownicy Poczty Polskiej od kilku tygodni korzystają z nowoczesnego systemu zarządzania TMS (Transport Management System). Przekazuje on informacje o przesyłkach w czasie rzeczywistym i jest przeznaczony do planowania zadań transportowych dotyczących kolekcji, dystrybucji, połączeń liniowych oraz do raportowania. Wspiera zbieranie zleceń i pomaga w sprawnym zarządzaniu przepływem przesyłek krajowych oraz usług dodatkowych, usprawnia obsługę dokumentów zwrotnych i kontrolę sald paletowych. Przekłada się to na wzrost jakości usług i wpływa znacząco na optymalizację kosztów.

TMS efektywnie współdziała z innym narzędziem: Elektronicznym Nadawcą, który umożliwia integrację systemów klienta i Poczty Polskiej oraz samodzielne wytwarzanie dokumentów przewozowych. Wspiera też usługę Pobranie, co przekłada się na skrócenie czasu realizacji przelewu pobranej kwoty za towar na rachunek klienta. Poczta dysponuje najszybszą w Polsce usługą pobrania za towar (COD). Maksymalna kwota wynosi 20 tys. zł, a realizacja przelewu trwa trzy dni. To nie jest „zacofanie”. Tym bardziej, że system działa w tzw. chmurze, a jego wdrożenie odbyło się szybko i terminowo.

3 Pocztowa logistyka obejmuje tylko przesyłki paletowe?

Także logistykę kontraktową, czyli magazynowanie z bezpośrednim dostępem do infrastruktury sieci dystrybucyjnej. Nasze magazyny są świetnie rozmieszczone w całej Polsce. Oferta magazynowa dotyczy wszelkich czynności: od przyjęcia towaru i jego rozładunku, formowania jednostek ładunkowych, składowania i zarządzania zapasami, kompletacji zamówień, zabezpieczenia towaru, wydania, po okresowe inwentaryzacje. Uzupełnieniem są usługi dodatkowe typu VAS, które obejmują etykietowanie, oznakowywanie, przepakowywanie, tworzenie zestawów promocyjnych itp. Proponujemy rozwiązania logistyki kontraktowej w ramach sieci terminali Poczty Polskiej. W kolejnym etapie zaoferujemy powierzchnie wspierane przez system WMS (zarządzania magazynem). © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Poczta rozwija usługi logistyczne