Podatek od reklamy i marketingu

Korneliusz Sawiński
opublikowano: 28-03-2006, 00:00

Podpisaliśmy umowę sponsoringu z lokalnym klubem sportowym. W zamian za reklamę naszej spółki (m. in. umieszczenie naszego logo na trybunach i koszulkach zawodników) przekazujemy klubowi określone pieniądze. Czy stanowią one darowiznę i w związku z tym nie można ich uznać za koszty uzyskania przychodu?

- Przez darowiznę rozumie się bezpłatne świadczenie realizowane przez darczyńcę na rzecz obdarowanego. Jeżeli na mocy umowy sponsorskiej zawartej z klubem sportowym przekazujecie klubowi pieniądze, otrzymując jednocześnie świadczenie zwrotne w postaci usług reklamowych, to nie ma podstaw, aby taką umowę utożsamiać z darowizną. W mojej opinii należy zaklasyfikować wydatki na sponsoring jako związane z reprezentacją i reklamą. Ponieważ reklama jest prowadzona w sposób publiczny, wydatki te będą w całości stanowiły koszty podatkowe.

W ramach działalności reklamowej przekazujemy upominki pracownikom naszego kontrahenta (hurtowni sprzedającej wyprodukowane przez nas towary). Czy działanie takie jest reklamą niepubliczną w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych?

- W praktyce prawa podatkowego uznaje się, że najistotniejszą cechą reklamy jest informacja o konkretnych towarach lub usługach, ich zaletach i wartościach, przekazywana tak, aby skłonić jak największą liczbę osób do ich zakupu bądź korzystania z nich. A zatem za reklamę nie uznaje się działań, które — chociaż wpływają na zwiększenie sprzedaży towaru lub usługi — nie polegają na rozpowszechnianiu informacji o tym towarze bądź usłudze.

Przekazywanie upominków pracownikom kontrahenta nie powinno więc być klasyfikowane jako aktywność reklamowa. Jednocześnie — skoro działalność taka ma zachęcać do podnoszenia wyników sprzedaży waszych towarów przez pracowników kontrahenta i w rezultacie wpływać na wysokość waszych przychodów — wydatki na nabycie omawianych upominków powinny w całości stanowić koszty podatkowe. Stanowisko takie znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych oraz w interpretacjach organów podatkowych.

Korneliusz Sawiński, Ernst & Young

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Korneliusz Sawiński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu