Podaż kuleje, zyski rosną

Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Motoryzacyjne grupy producenckie podsumowały finansowe wyniki pierwszego półrocza 2022. Są spadki, ale też rekordy zysków.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jakie wyniki finansowe osiągnęły w pierwszym półroczy 2022 największe koncerny motoryzacyjne
  • co o ich wynikach w całym 2022 r. mówią najnowsze prognozy

Podaż kuleje, zyski rosną

opublikowano: 03-08-2022, 20:00
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Motoryzacyjne grupy producenckie podsumowały finansowe wyniki pierwszego półrocza 2022. Są spadki, ale też rekordy zysków.

Od stycznia do końca czerwca tego roku przychody skupiającej dziewięć marek Grupy Volkswagena wzrosły o 2 proc. (do 132,2 mld EUR). Zysk operacyjny wyniósł 4,7 mld EUR. Niemiecki koncern zakłada dalszą poprawę wyników, podkreśla jednak, że nie można precyzyjnie prognozować skutków trwającej wojny na Ukrainie oraz pandemii COVID-19.

Luksus w cenie

Bardziej szczegółowymi danymi podzieliły się poszczególne marki koncernu. Do poprawy wyników raczej nie przyłożyła się w tym roku Skoda. Przychody czeskiego producenta co prawda wzrosły od stycznia do czerwca 2022 r. do 10,2 mld EUR, ale był to wzrost symboliczny (0,2 proc. r/r). Zysk operacyjny spadł w tym czasie do 676 mln EUR, a to o 30,6 proc. mniej niż rok wcześniej. Spadła również sprzedaż aut, i to o 30 proc. (r/r). Skoda dostarczyła klientom 360,6 tys aut. Na wszystkich głównych rynkach odnotowano dwucyfrowe spadki. W Europie Zachodniej - o 24,1 proc.

Na największym rynku zbytu marki, którym są Niemcy, dostawy spadły o 16,4 proc. do 63,5 tys. egzemplarzy. W Europie Środkowej w pierwszym półroczu dostarczono 69,8 tys. egzemplarzy (spadek o 28,4 proc. r/r). Na macierzystym czeskim rynku sprzedaż spadła o ponad 18 proc. (do 35,5 tys). W Polsce do klientów trafiło nieco ponad 18,3 tys. (-36 proc. r/r). W Europie Wschodniej, z wyłączeniem Rosji, Skoda dostarczyła łącznie 15,2 tys. pojazdów ( -30,1 proc. r/r). Znaczny wzrost ( o 430 proc.) odnotowano w Indiach. W ciągu 6 miesięcy 2022 r. dostarczono tam 25,9 tys. aut. Od 3 marca 2022 r. dostawy na rynku rosyjskim wstrzymano. Do tego czasu wydano tamtejszym klientom 14,6 tys aut (-72,3 proc. r/r). Spadek odnotowano tez w Turcji i Chinach odpowiednio: o 44,4 proc. i 43,9 proc.

Zysk w górę
Zysk w górę
Najmłodszy, skupiający 19 marek światowy koncern motoryzacyjny - Stelantis - osiągnął w pierwszym półroczu 2022 r. sprzedaż na poziomie 88 mld EUR, to o 17 proc. więcej niż rok temu. Zysk wynosi niemal 8 mld EUR i jest o ponad jedną trzecią wyższy od odnotowanego rok temu
fot. Alessia Pierdomenico/Bloomberg

Nieco lepiej prezentuje się bilans wchodzącej w skład Grupy Volkswagena Grupy Audi (Audi, Lamborghini, Bentley). W pierwszym półroczu odnotowała ona rekordowo wysoki zysk operacyjny - ponad 4,93 mln EUR, co oznacza wzrost o 58,5 proc r/r.. Wynik napędziły przede wszystkim Lamborghini i Bentley, bo Audi pod względem dostaw aut zakończyło półrocze pod kreską. Do klientów trafiło 785,1 tys. aut, czyli o 20 proc. mniej niż rok temu. Lamborghini odnotowało w tym czasie pięcioprocentowy wzrost dostarczając blisko 5,1 tys. aut, a brytyjska marka Bentley sprzedała 7398 luksusowych samochodów (rok wcześniej 7199).

Przedstawiciele Grupy Audi prognozują, że w całym 2022 r. dostarczą od 1,8 do 1,9 mln pojazdów oraz zakładają przychody na poziomie 62 - 65 mld EUR. Marża ma wynieść między 9 a 11 proc.

Dobra strategia

Stosunkowo nieźle w pierwszej połowie roku poradziła sobie Grupa Renault ( Renault, Dacia, Alpine, Lada). Przychody koncernu wzrosły o 0,3 proc. r/r. (do 21,1 mld EUR). Marża operacyjna wzrosła o 2,6 p.p. do 4,7 proc. Udało się też zredukować zadłużenie z 1,6 mld do 426 mln EUR. Stało się to możliwe po zbyciu spółek AwtoWAZ i Renault Russia. Według przewidywań producenta marża operacyjna w tym roku urośnie o kolejne 5 proc. Grupa podkreśla jednak, że w drugiej połowie roku niedobory półprzewodników nadal będą miały znaczący, negatywny wpływ na produkcję.

Bez pudła zadziałała strategia najmłodszego koncertu motoryzacyjnego na świecie - Stelantis. Grupa skupiająca 19 marek samochodowych i wiele innych związanych z motoryzacją, w tym Peugeota, Citroena, Opla, Fiata, Dodge'a, Jeepa i Alfę Romeo, przeszła potężną metamorfozę. Jak pokazują wyniki odnotowane po sześciu miesiącach tego roku, udaną. Koncernowi udało się podnieść sprzedaż o 17 proc. Wyniosła ona 88 mld EUR, marża operacyjna osiągnęła poziom 14,1 proc. w porównaniu do 11,4 proc. rok wcześniej. Zysk netto grupy wzrósł o 34 proc.r/r i wyniósł 7,96 mld EUR.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.