Czytasz dzięki

Pointpack przeskoczył dwa lata dzięki pandemii

opublikowano: 06-07-2020, 22:00

Kurierska firma notuje szczyty zarówno jeśli chodzi o wyniki, jak i notowania. Ma plan na przyszłość i aktywny projekt z NCBiR

Kurs spółki z rynku NewConnect 22 czerwca ustanowił historyczne maksimum na poziomie 84 zł i od tego czasu utrzymuje się w pobliżu rekordu. Jest przy tym o 67 proc. wyższy niż na początku roku i o 344 proc. wyższy niż w 2018, w emisji poprzedzającej debiut w alternatywnym systemie obrotu.

Marek Piosik, prezes spółki, nie ma wątpliwości, że firma jest jednym z beneficjentów lockdownu.

— Koronawirus wpłynął na rozwój segmentu B2C w branży KEP [przesyłki kurierskie, ekspresowe i paczki — red.]. Pandemia przyspieszyła transformację, jaką musiała przejść branża handlowa. Biorąc pod uwagę wolumeny, przeszliśmy w krótkim czasie drogę, która w normalnej sytuacji zajęłaby 2-3 lata — mówi Marek Piosik.

To przyśpieszenie przełożyło się też na wyniki spółki. W I kwartale 2020 r. Pointpack wypracował ponad 9 mln zł przychodów (+144 proc. r/r) i ponad 1 mln zł zysku netto (ponad 100 proc. w górę). W 2019 r. przychody wyniosły 27 mln zł, a zysk netto 4,1 mln zł. Kapitalizacja spółki wynosi ponad 88 mln zł.

— Wzrost i rozwój postępuje w Pointpack zgodnie z przyjętymi założeniami. Obserwujemy stabilny wolumen i wciąż dostrzegamy pola do jego wzrostu. Obsługujemy kwartalnie ponad 4 mln przesyłek. Szacujemy zapotrzebowanie na polskim rynku w najbliższych latach nawet na 40 tys. punktów i automatów kurierskich. Obecnie jest ich ok. 26 tys. Dostrzegamy trend automatyzacji, stąd intensywnie rozwijamy współpracę z producentami automatów kurierskich, integrując je z naszą platformą — dodaje Marek Piosik.

Ożywiony rynek

W szybszym rozwoju pomaga nie tylko rosnący segment e-commerce, ale także program badawczy realizowany ze wsparciem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Pointpack otrzymał dofinansowanie w wysokości 4,5 mln zł na rozwój technologii w kierunku inteligentnych algorytmów optymalizujących wydajność i efektywność infrastruktury logistyki miejskiej oraz innych elementów infrastruktury związanej z nadawaniem i odbieraniem przesyłek. Całkowity koszt to 6,3 mln zł.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Przygotowujemy platformę do większej interoperacyjności, czyli ułatwienia integracji z kolejnymi systemami firm kurierskich i producentów urządzeń nadawczo-odbiorczych. Budujemy moduły optymalizujące przepływ przesyłek w infrastrukturze logistyki miejskiej, tak aby zwiększać efektywność i synergię dla naszych partnerów i oszczędzać czas klientów. Planujemy zakończenie projektu pod koniec 2021 r. i jego późniejsze wdrożenie — wyjaśnia Marek Piosik.

Przyszłość paczek

W akcjonariacie spółki w czerwcu ujawnił się fundusz Insignis TFI, który posiada 5,02 proc. akcji. Sporą część ma też Marek Piosik — 20,91 proc., ale najwięcej akcji (34,87 proc., w czerwcu udział ten spadł w wyniku sprzedaży akcji) posiada pośrednio Paweł Jarski, który jest też największym akcjonariuszem notowanego na rynku głównym Elementalu Holding. Pointpackowi na rynek główny się nie spieszy.

— Rozważamy ten kierunek, aczkolwiek nie jest to dla nas najważniejsze. Skupiamy się obecnie na pracy operacyjnej i analizujemy nowe usługi oraz rynki, w których moglibyśmy szybko dostarczyć synergię i skalę w obszarach, gdzie jest ona rozproszona i trudna do osiągnięcia bez wykorzystania naszej platformy technologicznej — mówi Marek Piosik.

Motywującym czynnikiem dla całego rynku jest rosnąca konkurencja.

— Duża konkurencyjność w branży kurierskiej tworzy presję cenową, a to wymusza szukanie rozwiązań optymalizujących i oszczędności. Sprawia to, że polski rynek naturalniestaje się poligonem dla nowych rozwiązań. W obszarze logistyki wykorzystanie internetu rzeczy (IoT), infrastruktury nadawczo-odbiorczej, sztucznej inteligencji czy blockchain i innych technologii software i hardware może usprawnić procesy i poprawić jakość świadczenia usług, tworząc wartość w łańcuchu dostaw — dodaje Marek Piosik.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Szymon Maj

Polecane