Polacy powinni wykorzystać kryzys

Olga Grygier
opublikowano: 08-05-2009, 00:00

Kryzys stanowi ogromne wyzwanie dla zarządzających biznesem — z jednej strony potrzebne jest kompetentne zarządzanie kryzysowe, zapewnienie płynności i redukcja kosztów, z drugiej — prowadzenie działań strategicznych, które pozwolą zachować konkurencyjność firmy, a tym samym zapewnić jej rozwój. Trudna sytuacja rynkowa wymaga od przedsiębiorców kompleksowego przemyślenia i powtórnej definicji modelu biznesowego. Przemyślane działania restrukturyzacyjne w czasie dekoniunktury, wzmacniające fundamenty finansowe organizacji, jej przewagi konkurencyjne i główne zasoby, mogą zdecydować o znacznie szybszym rozwoju przedsiębiorstwa w przyszłości.

Co istotne, wraz z narastaniem kryzysu w spółce, kurczą się możliwości działań restrukturyzacyjnych, a wraz z nimi szanse na przetrwanie na rynku. Jak pokazują doświadczenia poprzednich kryzysów, większość restrukturyzacji, które zakończyły się niepowodzeniem była po prostu podjęta zbyt późno. Umiejętność przystosowywania się do zmieniającego się otoczenia biznesowego, wskazywana w badaniu PwC CEO Survey jako istotny lub bardzo istotny czynnik sukcesu przez 95 proc. prezesów globalnych przedsiębiorstw, oznacza także odwagę podejmowania i wdrażania w życie decyzji zmieniających model biznesowy przedsiębiorstwa. A to z kolei może oznaczać konieczność ponownego określenia podstawowej działalności firmy, jej przewagi konkurencyjnej, struktury organizacyjnej, a często także nowej segmentacji klientów czy definicji portfela produktów. Czasami nawet trzeba zniszczyć to, co się samemu stworzyło, aby mogło powstać coś nowego, lepiej dostosowanego do nowej sytuacji rynkowej.

Prowadząc działania restrukturyzacyjne trzeba jednak pamiętać, że czas kryzysu jest także okresem największych możliwości inwestycyjnych. Spowolnienie gospodarcze stwarza bowiem okazje do inwestycji. Fuzje i przejęcia mogą stać się teraz ważnym elementem strategii spółek, o ile będą realizowane jako efekt przemyślanych decyzji i nastawione na osiągnięcie bardzo konkretnych, mierzalnych efektów synergii kosztowej. My Polacy, którzy mamy wiele przykładów — i powodów do dumy — świadczących o tym, że potrafimy się szybko dostosować do nowych realiów, powinniśmy wykorzystać ten kryzys.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Olga Grygier

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu