Polacy przeniosą planszówkę na tablety

  • Marta Bellon
opublikowano: 25-02-2015, 00:00

Dwie polskie firmy podjęły wyzwanie przeniesienia znanej gry ekonomicznej na urządzenia mobilne.

W „Brass” — jedną z najbardziej popularnych gier ekonomicznych na świecie, już wkrótce będą mogli pograć posiadacze tabletów na całym świecie. Na urządzenia mobilne znaną planszówkę przeniosą dwie polskie firmy: Phalanx i Cublo. Planszowa gra „Brass” pojawiła się na rynku w 2007 r. Dziś — osiem lat po premierze — zajmuje 15. miejsce w rankingu najlepszych planszówek branżowego serwisu BoardGameGeek, który bazuje na ocenach użytkowników. Jej akcja toczy się w XVIII-wiecznym Lancashire. Gracze wcielają się w role przedsiębiorców starających się zarobić jak najwięcej pieniędzy w czasach rewolucji przemysłowej.

Muszą zdecydować, czy zainwestować w węgiel, żelazo, stocznie czy inne gałęzie przemysłu. Przedsiębiorstwa, które przynoszą zysk, zapewniają punkty zwycięstwa, wygrywa więc ten, kto zbierze ich najwięcej. Grę wymyślił Martin Wallace, ceniony brytyjski projektant gier planszowych znany z takich tytułów, jak „Steam” — gra o rozwijaniu taboru i sieci kolejowej, czy „Świat Dysku: Ankh Morpork” — gra blefu i strategii oparta na popularnym cyklu Terry’ego Pratchetta. Phalanx już wcześniej współpracował z Martinem Wallace’em przy okazji polskich wydań gier „Ankh Morpork” i „07 zgłoś się”.

Ale opracowanie cyfrowej wersji planszówki to pierwsze tego typu wyzwanie, przed którym staje wydawnictwo z Opola. W ubiegłym roku rozpoczęło współpracę z firmą Cublo, specjalizującą się w aplikacjach mobilnych, która ma już na koncie dwie gry na platformy mobilne inspirowane grami planszowymi.

— Polska to ciągle mały rynek dla takich produkcji, dlatego celem są głównie rynki zachodnie. Aplikacje mobilne dystrybuuje się na całym świecie. Jeśli gra odniesie sukces, na pewno będziemy szukali kolejnych tytułów wartych wydania w takiej formie. „Brass” jest więc produkcją na wszystkie rynki — zarówno polskie, zachodnie, jak i wschodnie, w tym dalekowschodnie — mówi Michał Ozon z Phalanksa. Cyfrowa wersja „Brass” będzie miała swoją premierę w systemach iOS i Android w drugiej połowie roku.

— Naszym celem jest październik 2015 r., software to jednak bardzo nieprzewidywalna branża — zastrzega Michał Ozon. Gra dostanie, inną niż w wydaniu papierowym, nową oprawę graficzną nawiązującą do starych map, kart i pocztówek. Przenoszenie popularnych gier z planszy na ekrany zaczęło się już kilka lat temu, gdy pojawiła się umożliwiająca to technologia. Pierwszą planszówką opublikowaną na platformy mobilne był „Small World” Phillipe’a Keyaertsa, która była dostępnaw wersji na tablety już w 2010 r.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Bellon, PAP

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu