Polacy przychylni nowym technologiom

opublikowano: 09-12-2020, 20:00

Rodaków cechuje dużo większa niż innych mieszkańców Europy przychylność względem cyfrowych rozwiązań. Inaczej z siłą nabywczą.

Polacy są jednym z najbardziej otwartych na technologie narodów w Europie – wynika z raportu „Transformacja cyfrowa w Europie” opracowanego przez Cebr na zlecenie firmy eToro. 85 proc. rodaków jest gotowych na zwiększenie poziomu cyfryzacji w sektorach energetycznym i mediów, a 83 proc. w sektorze finansowym. Dodatkowo 87 proc. krajan przyznaje, że technologie ułatwiają im życie - w tym aspekcie zalety nowatorskich rozwiązań doceniamy w zdecydowanie większym stopniu niż np. Niemcy (56 proc.; średnia w Europie wynosi 72 proc.). Niemniej w ogólnym rankingu Polska zajmuje piąte miejsce na dziewięć analizowanych państw. O osłabieniu pozycji zadecydował m.in. „niski poziom penetracji cyfrowej”, czyli dostępu do technologii.

Technologiczna czołówka

Według raportu eToro liderem cyfryzacji jest Dania, która na tle innych państw wyróżnia się popularnością e-commerce oraz platform cyfrowych w bankowości i komunikacji z instytucjami publicznymi. Duńczycy chętnie korzystają także z rozwiązań technologicznych w miejscu pracy. Na drugim miejsce w rankingu jest Hiszpania, która na tle badanych państw góruje pod względem skali korzystania z e-platform inwestycyjnych, streamingowych czy wirtualnych spacerów po nieruchomościach. W dalszej kolejności są Wielka Brytania z najwyższym poziomem penetracji cyfrowej i Holandia z dość wysokim wskaźnikiem korzystania z platform bankowości cyfrowej. Niżej niż Polska w rankingu uplasowały się Niemcy, Francja, Rumunia i Włochy. Szóste miejsce Niemiec jest związane m.in. z rosnącymi obawami, jakie w społeczeństwie wywołuje postępujący proces cyfryzacji (dotyczą głównie digitalizacji życia osobistego).

– Jednostki wywodzące się z różnych kręgów kulturowych mają np. inne podejście do ryzyka. Polacy niezbyt dobrze tolerują stan niepewności, wolą poczucie bezpieczeństwa i działanie według jasno określonych reguł. Wydaje mi się, że technologie cyfrowe pomagają nam redukować tę niepewność, dlatego tak duża jest otwartość na nowości – mówi dr hab. Monika Czerwonka z SGH.

Porównanie z Europą

Z analizy wynika, że najwięcej zwolenników aplikacji do płatności mobilnych pochodzi z Europy Środkowo-Wschodniej – 25 proc. Polaków i 18 proc. Rumunów sięga po nie minimum sześć razy w tygodniu. Rodacy, podobnie jak Hiszpanie i Brytyjczycy, są wśród narodowości, które najchętniej zarządzają finansami przez internet (w tym obszarze Niemcy są na przeciwległym biegunie). Niestety w Polsce, podobnie jak w Rumunii, mimo dużej otwartości społeczeństwa na technologie, mamy do czynienia z niższą siłą nabywczą i większymi ograniczeniami możliwości inwestowania w nowatorskie rozwiązania.

Newsletter ICT
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter ICT
autor: Grzegorz Suteniec
Wysyłany raz w tygodniu
Grzegorz Suteniec
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

– Respondenci z Polski dobrze oceniają swoją wiedzę i umiejętności korzystania z technologii – pod tym względem uplasowaliśmy się na czele badanych krajów. Niemniej jednak w rzeczywistości nie korzystamy już tak często jak inni z platform i narzędzi cyfrowych. Jest więc jeszcze duże pole do zagospodarowania – zaznacza dr Monika Czerwonka.

Poznaj program webinaru “Blockchain w sektorze przemysłowym”, 29 stycznia 2021 >>

Przyszłość biznesu
„Cyfryzacja jest obecnie priorytetem w realizacji celów biznesowych dla 65 proc. firm” – czytamy w komunikacie kancelarii CMS. Z przygotowanego przez nią raportu „CEE Digital Horizons” wynika, że wpływ na to ma pandemia COVID-19, która pośrednio wymusiła digitalizację w wielu sferach życia i sektorach gospodarki, w tym usługach finansowych czy ochronie zdrowia. - Już w tej chwili w wielu krajach naszego regionu dysponujemy wysokiej jakości infrastrukturą cyfrową, do której należy szerokopasmowy internet, infrastruktura e-handlu i technologia 4G. Jednak aby dotrzymać kroku innym rynkom wysokorozwiniętym, musimy stać się bardziej konkurencyjni dzięki technologiom takim, jak 5G czy sztuczna inteligencja – mówi Dóra Petranyi, dyrektor zarządzający CMS w Europie Środkowej i Wschodniej.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane