Polacy uwielbiają obniżki cen

Paulina KostroPaulina Kostro
opublikowano: 2016-11-14 22:00

Aż 97 proc. rodaków przyznaje się do korzystania z promocji. 44 proc. z nich to tzw. promo hunters — osoby aktywnie szukające tego typu ofert.

Polacy są bardzo podatni na promocje. W zależności od kategorii zakupowej działają na nich różne rodzaje reklamowego przekazu. W kategorii „moda” najwięcej klientów reaguje na wyprzedaże sezonowe (35 proc.), w branży „elektronika” najbardziej efektywne są programy lojalnościowe (37 proc.), a w przypadku zakupów spożywczych — obniżki cen (35 proc.). To niektóre wnioski wynikające z raportu „Promo Hunters. Polacy w pogoni za korzystnymi ofertami”.

Pixaby CC0 Public Domain

— Zakupy to nieodłączny element codziennego życia. Większości żywności nie wytwarzamy, ale kupujemy. Podobnie jest z naszymi ubraniami, kosmetykami czy sprzętem elektronicznym. Z przeprowadzonego przez nas badania wynika, że co czwartemu Polakowi zakupy sprawiają przyjemność, a co piąty lubi je, gdy może skorzystać z promocji. Widać zatem, że spora grupa podchodzi do zakupów z dużą sympatią, a atrakcyjne oferty tylko zwiększają odczuwaną przyjemność kupowania — komentuje Maciej Tygielski, prezes MyShop.mobi.

Pewnie dlatego niemal każdy Polak przyznaje się do korzystania z promocji, i to niezależnie od kategorii zakupowej. Jednak, aby sklep ze swoją ofertą trafił do klientów, musi wziąć pod uwagę, że każdy z nich jest inny i w inny sposób kupuje.

— Z raportu „mShopper 2.0” dowiadujemy się, że są tzw. smart shoppers, którzy kupują analitycznie, now shoppers nabywający towary pod wpływem chwili oraz social shoppers, dla których zakupy to cały proces społeczny. Dotarcie do każdego z nich to obecnie spore wyzwanie dla handlu — mówi Maciej Tygielski. Ponadto okazuje się, że 22 proc. konsumentów korzystaz ofert dla lojalnych klientów, 22 proc. aktywnie szuka promocji, a 21 proc. śledzi wyprzedaże i chętnie z nich korzysta. Z drugiej strony — co trzeci Polak ma negatywny stosunek do promocji. 18 proc. badanych ma do nich ograniczone zaufanie, a 16 proc. uważa je za powtarzające się i nieoryginalne. Warto zauważyć, że 44 proc. klientów to konsumenci analityczni, którzy nie korzystają z każdej przeceny, ale mimo to aktywnie śledzą oferty. W procesie zakupowym biorą pod uwagę cenę produktu, ale też jakość oraz opinie o produktach czy usługach. © Ⓟ