Polacy wybiorą gaz, a nie hybrydy

Floty aut w Polsce szybko rosły. Udział usług CFM w ich finansowaniu jeszcze szybciej. Ale bez ulg podatkowych firmy nie postawią na nowoczesny napęd

Badanie przeprowadzone przez Corporate Vehicle Observatory (CVO) w ramach „Barometru flotowego” to jedyna tak kompleksowa analiza rynku długoterminowego wynajmu pojazdów (CFM). Wnioski z lektury tegorocznego „Barometru” są optymistyczne.

Zobacz więcej

BYŁO DOBRZE, BĘDZIE LEPIEJ: „Barometr flotowy” pokazuje, że przez ostatnie dwa lata sytuacja na rynku flotowym w Polsce stale się poprawiała, a oczekiwany jest nawet trzykrotny wzrost — mówi Grzegorz Szymański, dyrektor generalny i prezes Arval Polska. ARC

— Polscy menedżerowie bardzo wierzą w rozwój flot w swoich firmach. Prognozy rozbudowy zasobów w najbliższych latach pojawiają się przede wszystkim w dużych firmach, dysponujących największą liczbą pojazdów. Co więcej, w ciągu tylko jednego roku odsetek firm posiadających floty powyżej 500 aut zwiększył się o 5 punktów procentowych, do 10 w 2016 r. Menedżerowie zwracają uwagę, że samochody służbowe są coraz dłużej eksploatowane. Dotyczy to zarówno aut osobowych, jak i lekkich pojazdów usługowych — mówi Grzegorz Szymański, dyrektor generalny i prezes Arval Polska.

Polska i UE

Tylko 6 proc. polskich firm ma floty większe niż 100 aut, podczas gdy w Unii Europejskiej jest to 17 proc. Różnice są jeszcze wyraźniejsze, gdy uwzględnić wielkość przedsiębiorstw. Zatrudniający do 100 osób przedsiębiorcy w Polsce i w innych krajach dysponują podobnymi, niewielkimi flotami. W firmach zatrudniających 100-499 pracowników różnice są już wyraźne. W Polsce 98 proc. takich przedsiębiorstw korzysta z flot mniejszych niż 100 pojazdów, a tylko 2 proc. z liczących 100-499 samochodów. W Europie jest to odpowiednio: 86 proc. i 13 proc. Trzy czwarte spółek, które mają ponad 500 pracowników, w Polsce ma floty mniejsze niż 100 pojazdów, a tylko 25 proc. — więcej niż 100 aut. W Europie tylko nieco ponad połowa takich firm ma floty poniżej 100 samochodów, a aż 47 proc. — większe. Z badania wynika również, że aż 40 proc. polskich zarządców flot wierzy w ich rozbudowę w ciągu trzech lat. W innych krajach UE — tylko co trzeci ankietowany. Paradoksalnie, optymizmowi części Polaków towarzyszy jednak większy odsetek pesymistów. Co czwarty przedstawiciel największych polskich przedsiębiorstw ocenia, że flota w ciągu trzech lat się zmniejszy. W UE jest takich jedynie 14 proc. W tej samej grupie firm w Polsce rozwój flot przewiduje niemal połowa badanych, podczas gdy w Europie tylko co trzeci.

Pozytywne perspektywy dla branży flotowej potwierdzają statystyki dotyczące branży motoryzacyjnej. Dane z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców pokazują, że w drugim kwartale 2016 r. firmy zarejestrowały 64,7 tys. nowych samochodów, czyli o ponad 25 proc. więcej niż w 2015 r.

— W porównaniu z krajami Europy Zachodniej nasycenie rynku usług CFM w Polsce jest nadal relatywnie niskie. Wyniki siedmiu badań CVO dają mocne wsparcie dla oczekiwań rozwoju naszego rynku: większy odsetek ankietowanych planuje rozbudowę floty niż jej zmniejszanie. Szczególnie duży potencjał tkwi w małych i średnich firmach, które dopiero odkrywają zalety Full Service Leasingu — mówi Grzegorz Szymański Na razie na milion aut firmowych tylko kilkanaście procent finansuje się w taki sposób. Ale dla nowych rejestracji odsetek ten to już około 20 proc.

— To dowód, że przedsiębiorstwa coraz chętniej korzystają z Full Service Leasingu. Poza tym, jeśli za punkt odniesienia przyjąć rynki rozwinięte, które mają 40-50 proc. tej formy finansowania, to widać, że możliwości rozwoju są bardzo duże. Według naszych szacunków wzrost może być nawet trzykrotny — uważa Grzegorz Szymański.

Gaz zamiast prądu

38 proc. osób zarządzających flotami w Polsce planuje w najbliższych trzech latach wprowadzić do flot przynajmniej jedną technologię alternatywną dla klasycznego napędu spalinowego. Teraz prym wśród takich alternatyw wiedzie LPG, z którego korzysta nieco ponad 20 proc. firm.

— Według prognoz menedżerów za trzy lata pojazdy wykorzystujące paliwo gazowe będą stanowiły niemal 30 proc. samochodów flotowych — mówi Grzegorz Szymański. Napędy hybrydowe i elektryczne są daleko w tyle. Dzisiaj to tylko około 3 proc. rynku. W ciągu trzech lat przynajmniej jedno takie rozwiązanie chce wykorzystać prawie połowa firm na zachodzie Europy. Najczęściej przyszłość wskazują napęd hybrydowy (za trzy lata ma go mieć 32 proc. flotowych aut) i elektryczny (28 proc.).

„Barometr flotowy” pokazuje też, że samochody służbowe są wykorzystywane coraz dłużej. W Polsce widać to już od 2011 r. Dla samochodów osobowych taką opinię wyraża około 19 proc. wszystkich ankietowanych, a w przypadku samochodów użytkowych — 20 proc. z Polski i 18 proc. z innych krajów UE. Najczęściej o wydłużeniu eksploatacji pojazdów flotowych mówią w Polsce przedstawiciele firm zatrudniających poniżej 100 osób. Rośnie również znacznie współdzielenia (współużytkowania) samochodów w firmach.Według 35 proc, ankietowanych będzie to coraz ważniejszy element polityki flotowej. Nieco ponad dwóch na pięciu respondentów wskazuje, że najbardziej skłonni, by używać samochodów firmowych wspólnie z innymi, są młodzi pracownicy. Powód jest prozaiczny: na ich stanowiskach nie przysługują auta służbowe na wyłączność, a współużytkowanie daje im szybszy dostęp do samochodu.

O CVO

Corporate Vehicle Observatory (CVO) to komitet doradczy założony w 2002 r. we Francji z inicjatywy grupy BNP Paribas i firmy Arval. Działa w 15 krajach świata i w ramach „Barometru flotowego” prowadzi ustandaryzowane badanie rynku flotowego w 12 państwach UE, w tym w Polsce. Komitet analizuje również tendencje związane z przemieszczaniem się pracowników. Najnowszy raport powstał na podstawie odpowiedzi 6625 respondentów: menedżerów flot i administratorów flot w całej Europie. Wywiady telefoniczne (system CATI) przeprowadzano w pierwszych kwartałach kolejnych lat w firmach zatrudniających przynajmniej 10 pracowników i posiadających floty co najmniej 10 pojazdów.

Tylko 6 proc. polskich firm ma floty większe niż 100 aut, podczas gdy w Unii Europejskiej jest to 17 proc.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Polacy wybiorą gaz, a nie hybrydy