Polak płakał jak sprzedawał

opublikowano: 03-02-2021, 20:00

Polska jest ogromnym odbiorcą 12-letnich aut. Głównie z Niemiec. Jest też dostawcą nowych lub prawie nowych aut. Głównie do... Niemiec.

Szacuje się , że co dziesiąte nowe auto kupowane w polskich salonach nigdy nie wyjeżdża na polskie drogi. Jest tylko u nas rejestrowane i trafia za granicę. Najczęściej do Niemiec, Francji i krajów Beneluksu. Powód jest jeden — cena. Zjawisko reeksportu zakrzywia jednak rzeczywisty obraz polskiego rynku. Jak bardzo? Analitycy Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przyjrzeli się powodom wyrejestrowania samochodów z polskich baz. Okazuje się, że z powodu zbycia za granicę w 2020 r. z Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP) wyrejestrowano 39 758 aut osobowych i dostawczych o dmc do 6 ton.

Tym samym po demontażu (udział 89,7 proc.) to najczęstszy powód wyrejestrowań.

— Wywóz odpowiada za nieco ponad 8 proc. wszystkich wyrejestrowań. Niby niewiele, jednak dotyczy bardzo ważnej części rynku: młodych aut. Warto w tym miejscu podkreślić, że dane dotyczące wyrejestrowań pojawiają się w bazie CEP z opóźnieniem, więc w rzeczywistości ich liczba jest większa — mówi Wojciech Drzewiecki, prezes Samaru.

Liczba określająca zbycie za granicę jako przyczynę wyrejestrowania w 2020 r. jest blisko o 40 proc. mniejsza niż rok wcześniej, do czego w największym stopniu przyczyniła się pandemia koronawirusa.

- To pandemia zatrzymała wielu sprzedawców, którzy samodzielnie wyrejestrowywali pojazdy, wywożąc je za granicę. Obecnie takie indywidualne wyrejestrowania stanowią nieco ponad 17 proc. przypadków. Pozostałe 83 proc. to efekt informacji, jakie wpływają z innych krajów i są ręcznie wprowadzane przez urzędników do polskiego systemu ewidencji pojazdów. To powoduje duże opóźnienia w aktualizacji danych, co przyznają urzędnicy — mówi Wojciech Drzewiecki.

Pandemiczne ograniczenia:
Pandemiczne ograniczenia:
W 2020 r. z Polski wyjechało tylko ponad 39,7 tys. nowych lub prawie nowych aut. „Tylko”, bo rok wcześniej ich liczba przekroczyła 65,5 tys. Powodem nie jest spadek zainteresowania kupionymi w Polsce samochodami, lecz ograniczenia pandemiczne.
Michal Kosc / Forum

Za granicę wyjeżdżają głównie młode auta. Roczniki 2018, 2019, 2020 stanowiły 61,7 proc. wyrejestrowań. Co więcej — za blisko dwie trzecie wszystkich wyrejestrowań odpowiadają firmy, a 30 proc. z nich do dilerzy.

W rankingu samochodów najczęściej opuszczających nasz kraj przoduje volkswagen przed skodą, fordem, mercedesem i peugeotem. W grupie najpopularniejszych modeli z Polski królują przedstawiciele VW Group, która ma aż czterech reprezentantów: skodę fabię, volkswagena golfa, skodę octavię) oraz piątego na liście seata leona. Na czwartej pozycji uplasował się jedyny w tym gronie przedstawiciel segmentu aut dostawczych — mercedes sprinter.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane