Polkomtel zmienia bank na Plus

Do końca pierwszego kwartału telekom przejmie Invest Bank i zmieni jego nazwę. Za trzy lata Plus Bank ma mieć milion klientów

Telewizja, internet stacjonarny i mobilny, prąd, telefon komórkowy, konto w banku i bank w telefonie — wszystko od jednego dostawcy. Takie rzeczy tylko w Plusie. Zygmunt Solorz-Żak po kolei składa puzzle swoich biznesów rozrzucone dotychczas po różnych rynkach. Przed tygodniem Cyfrowy Polsat ogłosił przejęcie Polkomtela. Kilka dni później operator sieci Plus poinformował, że wchodzi w rynek energetyczny i będzie sprzedawał prąd. Popłynie on z Zespołu Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin, kontrolowanego przez właściciela Polsatu. Teraz, jak wynika z informacji „Pulsu Biznesu”, biznesmen do układanki dopasowuje kolejny element — Invest Bank.

Szefa poznamy w styczniu

Kilka tygodni temu, po tym jak ujawniliśmy, że Polkomtel złożył w urzędzie patentowym wniosek o zastrzeżenie nazwy Plus Bank, Zygmunt Solorz-Żak przyznał, że pracuje nad koncepcją przebudowy biznesu bankowego po kątem usług mobilnych i będzie on gotowy w przyszłym roku. Według naszych informacji, już w styczniu zostanie oficjalnie wyznaczona osoba do kierowania projektem. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że Zygmunt Solorz-Żak powierzy tę misję Maciejowi Stańczukowi, byłemu prezesowi Polskiego Banku Przedsiębiorczości (wcześniej WestLB). Sam zainteresowany zaprzecza tym informacjom, jednak nasi rozmówcy potwierdzają, że spośród wielu bankowych menedżerów, którzy w ostatnich miesiącach pielgrzymowali do Polkomtela, przedstawiając pomysły na pożenienie bankowości z telekomunikacją, właściciel Polsatu wybrał prezentację Macieja Stańczuka.

— Obydwaj panowie znają się od lat, a poznali się przy okazji zaciągania przez Zygmunta Solorza-Żaka pierwszego kredytu bankowego na biznes. Maciej Stańczuk zajmował się układaniem finansowania — mówi bankowiec zastrzegając anonimowość.

Trzy miliony klientów

Z ramienia Polkomtela bankowy biznes będzie nadzorował Wojciech Pytel, wiceprezes firmy. Niedawno sygnalizował, że jeśli projekt ma wypalić, to operatora powinny łączyć z bankiem powiązania kapitałowe. Według naszych informacji, tak też się stanie. Do końca pierwszego kwartału przyszłego roku Polkomtel ma przejąć kontrolę na Invest Bankiem, który równocześnie zmieni nazwę na Plus Bank.

— Pozycja kapitałowa Invest Banku jest na tyle silna, że wydaje się, iż na początku nie wymaga on dokapitalizowania. Współczynnik wypłacalności jest bliski 16 proc. Poza tym bank nie korzysta też z długu podporządkowanego, co stwarza możliwość zasilenia kapitałów poprzez emisję obligacji podporządkowanych — wyjaśnia osoba zbliżona do projektu.

Przypomnijmy, że regulator zaleca, by współczynnik adekwatności kapitałowej wynosił 12 proc. Invest/Plus Bank ma więc jeszcze duży zapas kapitału, wystarczający, jak szacują nasi rozmówcy, na wygenerowanie akcji kredytowej na ponad 1 mld zł. Sporo, tym bardziej że mówimy o małym banku. Plan rozwoju banku mobilnego nie zakłada też bardzo szybkiego rozkręcania sprzedaży kredytów. Umiarkowanie agresywne są też założenia dotyczące akwizycji klientów, zgodnie z którymi za trzy lata Plus Bank będzie obsługiwał milion osób. Taki sam cel do osiągnięcia w tym samym czasie wyznaczył sobie przed rokiem Alior, uruchamiając internetowy bank Sync.

Synergie są, ale…

Wojciech Bolanowski, szef bankowości elektronicznej PKO BP, uważa, że plan jest do zrealizowania. Z różnych badań wynika, że w Polsce do kategorii innowatorów, czyli osób zainteresowanych nowymi technologiami, w tym również bankowymi, można zaliczyć około 4 mln osób. Potencjał do budowania bankowości mobilnej zatem jest. Zwraca też uwagę na bariery, z jakimi Plus Bank musi się zmierzyć.

— W bankowości jest zupełnie inna skala marż niż w telekomunikacji. Żaden z biznesów Zygmunta Solorza-Żaka nie był tak niskomarżowy i tak kapitałochłonny. Jeśli jest w stanie to zaakceptować i nie oczekując szybkiego zwrotu cały czas inwestować w bazę klientów, to biznes może się udać — mówi Wojciech Bolanowski.

Po drodze będzie też musiał sobie poradzić z takimi problemami, jak wdrożenie szybkiego i prostego procesu kredytowego dla klientów Plus Banku, zachowując w ryzach ryzyko kredytowe, dostosować sieć banku i Plusa do sprzedaży produktów bankowych i wreszcie wyłożyć pieniądze, jak pokazał przykład Alior Synca — duże, na akcję marketingową nowego banku. Henryk Kułakowski, prezes i twórca Masspaya, jeden z pionierów płatności mobilnych w Polsce przyznaje, że kierunek obrany przez Polkomtela jest słuszny, ale zastanawia się czy w grupie „jest wiedza ekspercka, jak nowy biznes zbudować”.

— Są tam specjaliści z trzech dziedzin: telewizji, telekomunikacji i bankowości. Jak tę wiedzę połączyć, żeby powstała nowa jakość. Synergie wydają się oczywiste, ale jak je osiągnąć. Trzeba to zrobić przez nowe produkty, a nie sprzedaż wiązaną — podpowiada Henryk Kułakowski.

Sprzedawać jest komu, ponieważ w sieci Plusa jest 14 mln aktywnych kart, z czego prawie 7,5 mln należy do klientów abonamentowych.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Eugeniusz Twaróg

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Banki / Polkomtel zmienia bank na Plus