53,6 proc. Polaków przebadanych przez Home Broker i Interia.pl przyznało, że nie ma własnego mieszkania.
W grupie osób w wieku 25-35 lat bez własnego lokum było prawie 65 proc.
ankietowanych. Niecałe 30 proc. osób uczestniczących w badaniu
zadeklarowało, że z powodu braku własnego kąta, wynajmuje mieszkanie na
zasadach rynkowych, natomiast 18 proc. mieszka u rodziny.
Artykuł dostępny dla subskrybentów i zarejestrowanych użytkowników
REJESTRACJA
SUBSKRYBUJ PB
Zyskaj wiedzę, oszczędź czas
Informacja jest na wagę złota. Piszemy tylko o biznesie
Poznaj „PB”
79 zł7,90 zł/ miesiąc
przez pierwsze 3 miesiące
Chcesz nas lepiej poznać?Wypróbuj dostęp do pb.pl przez trzy miesiące w promocyjnej cenie!
53,6 proc. Polaków przebadanych przez Home Broker i Interia.pl przyznało, że nie ma własnego mieszkania.
W grupie osób w wieku 25-35 lat bez własnego lokum było prawie 65 proc.
ankietowanych. Niecałe 30 proc. osób uczestniczących w badaniu
zadeklarowało, że z powodu braku własnego kąta, wynajmuje mieszkanie na
zasadach rynkowych, natomiast 18 proc. mieszka u rodziny.
Z wynajmu od gminy, wojska czy PKP korzysta ponad 5 proc. respondentów.
Ponad 17 proc. Polaków, choć ma już własne mieszkanie, nadal spłaca
kredyt na jego zakup.
— Badanie przeprowadzono wśród internautów, dlatego większość
respondentów to ludzie w wieku 25-34 lata. Stanowili oni 48 proc.
ankietowanych — uściśla Bartosz Turek, analityk rynku nieruchomości w
Home Broker.
Dodaje, że szczególnie respondenci przed trzydziestką stanowią grupę
potencjalnych nabywców małych mieszkań. Są to osoby na początku drogi
zawodowej, nie zawsze więc mają własne środki na zakup nieruchomości,
często też nie mają wysokiej zdolności kredytowej i dopiero oszczędzają
na wkład własny. W takiej sytuacji stać je najczęściej na kupno mieszkań
na obrzeżach dużego miasta. Natomiast jeśli wynajmują, decydują się
raczej na śródmieście.
— Przedstawiciele pokolenia wchodzącego na rynek poszukują mieszkań
mniejszych, coraz częściej wyłącznie dla siebie lub dla dwóch osób.
Coraz rzadziej przy zakupie mieszkania uwzględniają oni plany
powiększenia rodziny — mówi Sławomir Horbaczewski, wiceprezes spółki
deweloperskiej Marvipol.
Jego zdaniem, mamy do czynienia z fundamentalną zmianą na pierwotnym
rynku mieszkaniowym, ale nie jest to kwestia wyłącznie przejściowego
osłabienia koniunktury, a raczej uwidaczniających się zmian społecznych.
— Dobrze sprzedają się teraz albo mieszkania mniejsze i tańsze —
budowane dla młodych ludzi wchodzących dopiero w życie, mających coraz
większy dystans do tradycyjnych modeli społecznych — zaznacza Sławomir
Horbaczewski.
Według analityków Home Broker, wysoki wskaźnik osób nieposiadających
własnych czterech kątów, nie napawa optymizmem, tym bardziej, że w
Polsce zakup własnego mieszkania traktowany jest jako zaspokojenie
podstawowej potrzeby społecznej.
Ale w krajach Unii Europejskiej panuje prosta zasada — im biedniejszy
kraj, tym wyższy odsetek własności na rynku mieszkaniowym. Polska więc
wypada całkiem nieźle i plasuje się wśród krajów „starej” Unii, gdzie
odsetek ten utrzymuje się na stosunkowo niskim poziomie.
Co tam, panie, w inwestycjach?
Najciekawsze zagraniczne inwestycje w Polsce i polskie za granicą. Gdzie powstają, ile kosztują i które firmy będą szukać wykonawców i pracowników
ZAPISZ MNIE
×
Co tam, panie, w inwestycjach?
autor: Małgorzata Grzegorczyk
Wysyłany raz w miesiącu
Najciekawsze zagraniczne inwestycje w Polsce i polskie za granicą. Gdzie powstają, ile kosztują i które firmy będą szukać wykonawców i pracowników
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.