Polska branża kosmiczna warta miliardy

Wartość polskiej branży kosmicznej, czyli firm korzystających z technologii kosmicznych, może wynosić nawet 12,5 mld zł.

W skali globalnej wartość „sektora kosmicznego”, tzn. firm wykorzystujących technologie, które powstawały najpierw na potrzeby astronautyki, osiągnęła w 2014 r. pułap 330 mld USD (dane Space Foundation). Oszacowania wartości tego sektora w Polsce podjęła się firma audytorsko-doradczo-outsourcingowa Grant Thornton. Jak wylicza, w kraju branża ta w 2014 r. mogła być warta od 7,3 (w ujęciu wąskim) do 12,5 mld zł (w ujęciu szerokim). I cały czas rośnie.  

- W podejściu wąskim pod uwagę braliśmy firmy, które w dużym stopniu opierają swój model biznesowy na wykorzystaniu technologii wywodzących się z astronautyki i bez tych rozwiązań właściwie nie były w stanie kontynuować działalności w obecnej formie (np. producenci nawigacji samochodowych czy innych urządzeń opartych na technologii GPS). W ujęciu szerszym uwzględniliśmy też firmy, które w pewnym stopniu wykorzystują technologie kosmiczne, ale byłyby w stanie bez nich funkcjonować, tyle że z pewnymi komplikacjami, np. linie lotnicze – wyjaśnia Paweł Zaczyński, menedżer w Departamencie Audytu w Grant Thornton. 

Przy utrzymaniu się tendencji wzrostowej, dane za 2015 r. mogą już oscylować wokół poziomu 8,4 i 13,7 mld zł (analogicznie, w ujęciu wąskim i szerokim). 

A kto przyczynił się do promocji i rozwoju „sektora kosmicznego” w Polsce? Zaczynając od studentów: na koncie mają oni kilka sukcesów w konkursie University Rover Challenge na najlepsze łaziki marsjańskie (na podium stawały m.in. drużyna z Politechniki Białostockiej z projektem Hyperion oraz Legendary Rover Team z Politechniki Rzeszowskiej). Od 2014 r. Polska jest również organizatorem European Rover Challenge. Aktywni byli także studenci Akademii Górniczo-Hutniczej – zwyciężyli w zawodach CanSat Competition. 

Powody do dumy ma też Politechnika Warszawska, której studenci, wspólnie z naukowcami z Centrum Badań Kosmicznych PAN, zbudowali pierwszego polskiego satelitę o nazwie PW-Sat. Przecierał on szlaki dla profesjonalnego już satelity Lem. 

Sukcesem był też udział Polaków w marsjańskiej misji łazika Curiosity – rodzima firma VIGO Systems wyprodukowała dla NASA detektory podczerwieni, wykorzystane w tejże misji. 

I najważniejsze, w 2012 r. Polska przystąpiła do Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA), a w 2014 r. została utworzona Polska Agencja Kosmiczna (POLSA).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Polska branża kosmiczna warta miliardy