Market One Capital (MOC), polski fundusz finansujący start-upy, przyłączył się do jednej z największych rund B, jakie w tym roku przeprowadzono na Starym Kontynencie. Na celowniku grupy międzynarodowych inwestorów znalazła się niemiecka spółka Tier Mobility, rozwijająca usługę wynajmu elektrycznych hulajnóg miejskich.

Firma pozyskaławłaśnie 60 mln USD głównie od funduszy Mubadala Capital i Goodwater Capital. Pieniędzmi sypnęli też inni, nowi i dotychczasowi inwestorzy, m.in. AXA Germany, Evli Growth Partners, White Star Capital, Northzone, Speedinvest. Start-up, który na rynek wszedł w 2018 r. od inwestorów pozyskał już w sumie ok. 100 mln EUR.
Polski MOC dokapitalizował projekt już trzykrotnie — w rundzie A, wewnętrznej transzy finansowej i właśnie ogłoszonej rundzie B. Fundusz nie ujawnia jednak kwoty, jaką wydał na rozwój niemieckiej spółki. Jest to natomiast jedna z największych inwestycji, jakie ma na koncie.
Udział funduszu w kapitalizacji Tier Mobility nie jest dominujący, jednak rodzime podmioty venture capital rzadko wychodzą za granicę. W kraju kurczowo trzyma je zwykle publiczne finasowanie i związane z nim wymogi inwestowania w projekty z „polskim pierwiastkiem”. Market One Capital przełamuje ten schemat — jest zasilany przez Europejski Fundusz Inwestycyjny i prywatny kapitał m.in. od współzałożycieli Grupy Pracuj, DocPlannera, Brainly, Eobuwie.pl.
— Tier Mobility jest jedną z najszybciej rosnących spółek w swojej kategorii. Próg 10 mln przejazdów osiągnęła szybciej niż Lime i Bird, czyli jej główni konkurenci. Firma działa już w ponad 40 miastach, w 12 krajach. Ma też szansę na zdobycie pozycji lidera w Niemczech, które w czerwcu uregulowały prawnie kwestię elektrycznych hulajnóg, otwierając tym samym przestrzeń dla biznesu — wyjaśnia Marcin Kurek, zarządzający MOC.
Jego zdaniem w tym segmencie tkwi duży potencjał, bo już teraz przejazdy o dystansie do 3 km stanowią połowę całego globalnego transportu osobowego.
— Analizy wykazują również, że osoby wybierające inny środek transportu niż samochód wydają w mieście więcej pieniędzy, co przyczynia się do ich rozwoju. Doceniam to, że Tier Mobility jest otwarty na współpracę z miastami i wchodzi z nimi w partnerstwa, zwiększając tym samym szanse rozwoju własnego biznesu — dodaje Marcin Kurek.
Błyskawiczny rozwój spółki nie tylko w zakresie usług elektromobilnych, ale i technologii konsumenckich podkreśla również Chi-Hua Chien, partner zarządzający Goodwater Capital. MOC zainwestował dotychczas w 11 start-upów, w tym cztery zagraniczne (Tire Mobility, EverSports, Welcomepickups, Nautal).