Czytasz dzięki

Polska może zapłacić za plastik

opublikowano: 09-03-2020, 22:00

Na zakończonym pod koniec lutego szczycie przywódców państw Unii w Brukseli Komisja Europejska forsowała wprowadzenie podatku od odpadów plastikowych.

Pozyskane pieniądze miałyby przynajmniej częściowo zasypać dziurę budżetową, która powstała wskutek wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii. Podatek plastikowy nie jest nową inicjatywą, bowiem pomysł jego wprowadzenia pojawił się już w maju 2018 r. przy okazji publikacji pierwszego projektu unijnego budżetu na lata 2021-27.

Pierwotnie Komisja zakładała wprowadzenie daniny w wysokości 0,8 EUR za każdy kilogram odpadów z tworzyw sztucznych niepoddanych recyklingowi. Jednak, jak podało Politico, KE z powodu sprzeciwu niektórych państw na ostatnim szczycie zaproponowała oparte na wielkości populacji ulgi dla krajów, których dochód narodowy jest poniżej unijnej średniej.

Oznacza to niższe opłaty dla 17 spośród 27 krajów członkowskich, w tym m.in. Polski, Czech, Hiszpanii i Włoch. Propozycja Komisji, w stosunku do pierwotnego planu, oznacza również spadek potencjalnych wpływów do unijnego budżetu o 700 mln EUR — do ok. 5,9 mld EUR. Według wyliczeń Politico opartych na danych za 2017 r. na nowej formule najbardziej skorzystałyby Polska, Włochy, Hiszpania i Rumunia.

Nasz kraj płaciłby do budżetu o ponad jedną piątą mniej, co oznacza redukcję o 115 mln EUR. Mimo to Polska i tak byłaby piątym największym płatnikiem podatku plastikowego i z tego tytułu dokładałaby do unijnego budżetu ok. 430 mln EUR rocznie, czyli przeliczając po obecnym kursie, ponad 1,85 mld zł. To więcej niż rząd przeznacza każdego roku na gospodarkę mieszkaniową.

Finalny kształt podatku plastikowego poznamy podczas kolejnych rund negocjacji budżetowych, które odbędą się w nadchodzących miesiącach. Jednak to, że wejdzie on w życie, jest bardzo prawdopodobne, zwłaszcza po wprowadzeniu mechanizmu obniżającego jego wysokość dla niektórych krajów.

Jeżeli chcesz otrzymywać dużo więcej takich informacji, czyli stały monitoring informacji branżowych z Polski i świata, zapraszamy do prenumerowania PB Forecast Opakowania — cyklicznego serwisu analitycznego „Pulsu Biznesu” i SpotDaty poświęconego tej branży. https://oferta.pb.pl/forecast-opakowania

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jan Konczewski, SpotData

Polecane