„Polski Hyperloop” pokaże się światu

opublikowano: 19-03-2019, 22:00

Hyper Poland zdecydowała się skorzystać z brytyjskiej platformy crowdfundingu udziałowego. Szuka finansowania dla następnego etapu prac nad koleją magnetyczną.

Spółka Hyper Poland potrzebuje 200 tys. EUR, aby dokończyć budowę demonstratora kolei magnetycznej, który — choć w podstawowych założeniach bazuje na promowanym przez Elona Muska projekcie tuby Hyperloopa — opracowany został na polską modłę i rozłożony na trzy etapy. Pierwszy, do którego firma przygotowuje się obecnie, dostosowuje dzisiejszą infrastrukturę do wymogów „kolei przyszłości”.

Hyper Poland zbiera pieniądze na zminimalizowany demonstrator
kolei magnetycznej. Jeśli się uda, pokaże go światu jeszcze w tym roku.
Wyświetl galerię [1/2]

NOWA MACHINA:

Hyper Poland zbiera pieniądze na zminimalizowany demonstrator kolei magnetycznej. Jeśli się uda, pokaże go światu jeszcze w tym roku. Fot. ARC

Od piątku prowadzona była prywatna emisja akcji, skierowana do inwestorów, którzy wcześniej zadeklarowali chęć wsparcia projektu, a na dziś zaplanowano start otwartej akcji crowdfundingowej na brytyjskiej platformie Seedrs, z której swego czasu korzystał np. Revolut (zyskujące na popularności rozwiązanie płatnicze, które jak magnes przyciąga międzynarodowych inwestorów).

Z patentami

Hyper Poland zapewnia, że jazdy testowe i publiczny pokaz małoskalowego demonstratora, czyli pojazdu w skali 1:5, mogłyby zostać przeprowadzone jeszcze w pierwszej połowie tego roku. Firma zaznacza, że tego typu rozwiązaniami już teraz interesują się przedstawiciele kolei państwowych na całym świecie, a akurat jej rozwiązanie obejrzeć chcą Austriacy, Szwajcarzy, Portugalczycy, Hiszpanie czy Hindusi.

Optymistyczny plan zakłada, że w pierwszej połowie 2020 r. możliwe będzie stworzenie pełnoskalowego pociągu w jednym z kolejowych ośrodków testowych. Wdrożenie pilotażowe w Europie mogłoby nastąpić rok później. Firma zakończyła już większość prac badawczo-rozwojowych. Ich efektem jest siedem złożonych wniosków patentowych na elementy dostosowujące istniejące linie kolejowe i tory do potrzeb kolei magnetycznej oraz na technologię silnika, napędu i lewitacji.

Szybciej niż do tej pory

Pierwszy etap, do realizacji którego firma zmierza obecnie, Hyper Poland określa mianem „Magrail” i wylicza, że pojazdy wykorzystujące lewitację magnetyczną umożliwiłoby pociągom skonstruowanym według nowej technologii rozpędzenie się do 300 km/h, czyli prędkości sporo wyższej niż obecnie osiągana w Polsce. Co istotne, system nie zaburzyłby działania dotychczasowej infrastruktury — konwencjonalne i „magnetyczne” pociągi mogłyby naprzemiennie korzystać z tej samej trakcji. Modernizacja torów wymagałaby jedynie „nałożenia” na nie dodatkowych elementów.

— Biorąc pod uwagę to, że budowa nowej infrastruktury kolejowej trwa zwykle latami, lepszym rozwiązaniem wydaje się nam modernizacja już istniejącej i dostosowanie jej do nowoczesnych środków komunikacji. Mogą one przywrócić kolei rynkową konkurencyjność — zaznacza Przemysław Pączek, prezes Hyper Poland.

W drugim etapie — „Hyperrail” — zmodernizowane już tory mają zostać przykryte pokrywą próżniową. „Po obniżeniu ciśnienia powietrza wewnątrz tunelu prędkość pojazdów wzrośnie nawet do 600 km/h” — czytamy w komunikacie spółki.

Dopiero trzecią fazą całego konceptu byłoby wprowadzenie „Hyperloopa”, o którego już teraz zabiega świat. Jego wdrożenie pozwoliłoby na podróżowanie z prędkością nawet do 1,2 tys. km/h. Tomasz Kublin, członek zespołu Hyper Poland, wylicza, że koszt dostosowania 1 km istniejącego toru kolejowego do potrzeb systemu kolei magnetycznej w wersji „Magrail” wyniesie od 6 do 8 mln EUR. Instalacja może zmniejszyć koszty zużycia energii przy analogicznych prędkościach pojazdów o 13 proc. w porównaniu z Koleją Dużych Prędkości, a koszty serwisowania mogłyby wtedy spaść o 25 proc.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu