Gospodarka i kultura nie istnieją w odseparowanych od siebie, zamkniętych wzajem obszarach życia publicznego. Wspólnie tworzone są przez społeczeństwo i wspólnie budują fundamenty jego tożsamości. Współcześnie wspólne relacje gospodarki i kultury widzimy w obszarze współpracy na polu marketingu i reklamy. Nie bez powodu bardzo wiele mówi się o społecznej odpowiedzialności biznesu. Nie dyskutując specjalnie, czy rzeczywiście korporacje są miejscem, gdzie powinny trafiać oczekiwania związane ze sponsoringiem kultury, należy przypomnieć, iż dawniej środowiska gospodarcze bardziej osobiście i bezpośrednio angażowały się w tworzenie i rozwijanie form umożliwiających funkcjonowanie kultury w polskim społeczeństwie. Przyczynkiem dla tego wspomnienia niech będzie „nominowanie” przez polski Sejm roku 2015 do miana „Roku Polskiego Teatru Publicznego”. Przed 1939 rokiem zdarzyły się wcale nie pojedyncze przypadki, gdy instytucje kultury, w tym teatry były zakładane w formie spółek akcyjnych i kapitał gromadziły od ludzi biznesu. Wymieńmy tylko przykładowo:
Towarzystwo Akcyjne Budowy i Eksploatacji Teatrów
Gospodarka i kultura nie istnieją w odseparowanych od siebie, zamkniętych wzajem obszarach życia publicznego. Wspólnie tworzone są przez społeczeństwo i wspólnie budują fundamenty jego tożsamości. Współcześnie wzajemne relacje gospodarki i kultury obserwujemy przede wszystkim w zakresie współpracy na polu marketingu. Nie bez powodu wiele mówi się o społecznej odpowiedzialności biznesu. Nie dyskutując specjalnie, czy rzeczywiście korporacje są właściwym adresatem oczekiwań twórców kultury co do sponsoringu, to nie można zapominać, że dawniej ludzie biznesu bezpośrednio angażowali się w finansowanie kultury. Przykładem wspomnianym z racji ogłoszenia przez sejm roku 2015 „Rokiem Polskiego Teatru Publicznego” niech będzie akcja Towarzystwa Akcyjnego Budowy i Eksploatacji Teatrów – założyciela i właściciela Teatru Polskiego w Warszawie.
Teatr Polski w Ogrodzie Potockiego w Poznaniu
„Celem wzniesienia w Poznaniu odpowiedniego budynku dla stałego teatru polskiego i wyposażenia go w niezbędne potrzeby i przybory, tak, iżby go przedsiębiorcom teatralnym do użycia wynająć można, zawięzuje się pod firmą: „Teatr Polski w Ogrodzie Potockiego w Poznaniu”, spółka na akcye z siedzibą w Poznaniu„. Prawda, że uroczy tekst. Tak został w statucie spółki określony cel jej zawiązania. Aby możliwym było jego zrealizowanie spółka wyemitowała 1200 akcji po 50 talarów. A miało to miejsce w 1871 roku. Dodam jeszcze tylko, że działka pod budynek została nabyta w 1873 roku, a w 1875 roku miała miejsce pierwsza premiera w nowym budynku.
Filhamonja Warszawska
Akcja na 400 zł z 1930 r.
Akcyjne Towarzystwo Teatr Nowoczesny
Świadectwo na otrzymanie pięciu akcji po sto rubli z 1914 r.