Polskie firmy sprzedają więcej i dalej

opublikowano: 17-03-2014, 00:00

Handel zagraniczny: Coraz większym zainteresowaniem eksporterów cieszą się rynki zbytu poza naszym kontynentem. Mniejsi przedsiębiorcy na razie niechętnie wychodzą poza Europę

Misje i targi zagraniczne, programy unijne, portale informacyjne o rynkach zagranicznych, specjalne instrumenty finansowe i preferencyjne kredyty dla eksporterów — długo by wymieniać inicjatywy, które mają za zadanie wspierać eksport. Zapewnia je nie tylko rząd, ale także m.in. wiele instytucji finansowych, które kuszą produktami i usługami przygotowanymi specjalnie dla firm handlujących z zagranicą.

EUROPA ŚRODKOWO- -WSCHODNIA ROZCZAROWAŁA EKSPORTERÓW:
 Niestabilna sytuacja polityczna w Rosji i na Ukrainie może powodować dalszy spadek eksportu na Wschód, nawet o kilkanaście procent. — Przyzwyczailiśmy się w ostatnich latach do dynamik dwucyfrowych. Tak też zapowiadał się rok 2013. Jednak jego końcówka w obrotach z Ukrainą i Rosją spowodowała znaczące spowolnienie rozwoju eksportu — mówi Piotr Soroczyński, główny ekonomista KUKE.
 [FOT. FORUM]
EUROPA ŚRODKOWO- -WSCHODNIA ROZCZAROWAŁA EKSPORTERÓW: Niestabilna sytuacja polityczna w Rosji i na Ukrainie może powodować dalszy spadek eksportu na Wschód, nawet o kilkanaście procent. — Przyzwyczailiśmy się w ostatnich latach do dynamik dwucyfrowych. Tak też zapowiadał się rok 2013. Jednak jego końcówka w obrotach z Ukrainą i Rosją spowodowała znaczące spowolnienie rozwoju eksportu — mówi Piotr Soroczyński, główny ekonomista KUKE. [FOT. FORUM]
None
None

Eksporterzy nie zawodzą pokładanych w nich nadziei — w ostatnim czasie eksport to jeden z głównych stymulatorów naszego wzrostu gospodarczego. W dodatku wszystko wskazuje na to, że nie będziemy już głównie importerem, tylko eksporterem. Rok 2013 r. Polska zamknęła pierwszy raz w historii nadwyżką handlową sięgającą 2 mld EUR.

Uzależnieni od Niemiec

Zdaniem Tomasza Kaczora, głównego ekonomisty BGK, dynamiczny wzrost polskiego eksportu wynika głównie ze słabnącego popytu wewnętrznego. — Rynek wewnętrzny chyba po raz pierwszy zawiódł nasze firmy. Musiały wyjść na zewnątrz w poszukiwaniu nowych możliwości — mówi Tomasz Kaczor.

— Niemające dotychczas precedensu osłabienie koniunktury w handlu detalicznym w kraju z przełomu 2012 i 2013 r. skłoniło wielu wytwórców do poważniejszego przemyślenia rozpoczęcia ekspansji zagranicznej. Złożyło się to w czasie z początkiem wychodzenia części krajów Europy Zachodniej ze stagnacji czy wręcz recesji — wtóruje mu Piotr Soroczyński, główny ekonomista KUKE. Znacząco w ub.r. wzrósł choćby eksport do Niemiec (o 5,9 proc.), które od lat są naszym najważniejszym partnerem handlowym. Rodzime firmy wysłały tam towary o wartości 38,9 mld EUR, co stanowi 25 proc. całego eksportu z Polski.

— Dostarczamy na tamtejszy rynek dobra szybko zbywalne, towary konsumpcyjne o trwalszym charakterze, dobra inwestycyjne oraz szeroką gamę dóbr zaopatrzeniowych, niezbędnych do dalszej produkcji — wylicza Piotr Soroczyński. Mateusz Walewski, starszy ekonomista w PwC, zwraca uwagę, że nasz kraj jest silnie powiązany z łańcuchem dostaw w niemieckim przemyśle. — Jeżeli cokolwiek dzieje się z niemieckim eksportem, Polska również to czuje — podkreśla ekonomista.

Reszta Europy

Do pozostałych, poza Niemcami, krajów strefy euro trafia niecała ćwierć wartości polskiego eksportu: do Francji — 8,55 mld EUR (5,6 proc. udziału w eksporcie, wzrost w 2013 r. o 1,8 proc.), Włoch — 6,57 mld EUR (4,3 proc., spadek o 5,5 proc.), Holandii — 6,05 mld EUR (4 proc., spadek o 2,5 proc.) i Słowacji — 4,02 mld EUR (2,6 proc., wzrost o 7,9 proc.). Kolejne 25 proc. wysyłamy do krajów unijnych spoza strefy euro: głównie Wielkiej Brytanii (9,93 mld EUR, 6,5 proc. udziału, wzrost o 2,3 proc.), Czech (9,43 mld EUR, 6,2 proc. udziału, wzrost o 4 proc.) i Szwecji (4,19 mld EUR , 2,7 proc. udziału, wzrost o 8,9 proc.).

Prawie 10 proc. to eksport do państw Europy Środkowo-Wschodniej. Z tego do Rosji w ub.r. osiągnął wartość 8,14 mld euro, co daje jej udział rzędu 5,3 proc. i oznacza wzrost w ciągu roku o 6,1 proc. Dalej jest Ukraina ze wskaźnikami: wartość naszego eksportu — 4,31 mld EUR, udział w całości eksportu — 2,8 proc., wzrost — 5,2 proc. Uzupełnia te kraje Białoruś, która jest jednak poza pierwszą dziesiątką, jeśli chodzi o wartość naszego eksportu.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— W tej grupie krajów wzrost eksportu na poziomie 7,8 proc. można określić jako rozczarowujący. Przyzwyczailiśmy się w ostatnich latach do dynamik dwucyfrowych. Tak też zapowiadał się rok 2013. Jednak jego końcówka w obrotach z Ukrainą i Rosją spowodowała znaczące spowolnienie rozwoju eksportu — mówi Piotr Soroczyński.

Zdaniem ekonomistów, sytuacja polityczna w tych krajach może spowodować spadek eksportu do Rosji i na Ukrainę nawet o kilkanaście procent. Dla całej gospodarki nie będzie to miało istotnego znaczenia, ale na pewno duże dla kilkunastu tysięcy polskich firm handlujących z tymi rynkami. Można się spodziewać, że zaangażowanie polityczne Polski w ukraińsko-rosyjski konflikt spowoduje bariery wejścia na rosyjski rynek. Bez względu jednak na tę wyjątkową sytuację, struktura polskiego eksportu raczej znacząco się nie zmieni.

— Nie dojdzie do żadnej radykalnej zmiany w handlu zagranicznym. Zmiany w tej dziedzinie to powolne procesy — prognozuje dr Rafał Morawczyński z Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.

Perspektywiczne rynki

Polskie firmy coraz częściej jednak szukają nowych rynków zbytu. Co prawda powoli, ale struktura polskiego eksportu zaczyna się zmieniać. Autorzy raportu Banku Pekao z badania przeprowadzonego w br. wśród ok. 7 tys. mikro- i małych firm zauważają, że choć głównym partnerem w obrotach towarowych pozostają kraje UE, to jednak w latach 2000-12 ich udział w naszym eksporcie spadł z 81,2 do 75,7 proc. W 2013 r. było to już niecałe 75 proc.

— Widzimy rosnące znaczenie krajów spoza naszego kontynentu, takich jak Chiny, Singapur czy Zjednoczone Emiraty Arabskie. To do tych krajów eksport rośnie bardzo dynamicznie — mówi Paweł Szczepankowski, dyrektor zarządzający w Atradius.

Tomasz Kaczor podkreśla, że w ostatnim czasie polski eksport zanotował również duże zwyżki w USA, co najlepiej pokazuje, że mamy czym powalczyć, bo to bardzo konkurencyjny rynek w każdej dziedzinie i wszyscy chcą na nim zaistnieć. Również Piotr Soroczyński zwraca uwagę na kraje rozwinięte, niebędące członkami UE.

— Choć danych dotyczących tego kierunku GUS nie podaje wprost, to można wyliczyć, że w 2013 r. eksport do tych krajów wyniósł 14,60 mld EUR. Stanowiło to 6,8 proc. całości eksportu.

Co ciekawe, to właśnie w tej grupie odbiorców dynamika eksportu okazała się największa, wyniosła 17,9 proc. Trochę było w tym dużych transakcji stoczniowych trudnych do uzyskania w kolejnych latach, więc tak duży wzrost już się zapewne nie powtórzy. Jednak nawet 12 proc. wzrostu oczekiwane dla tej grupy krajów będzie miało istotne znaczenie dla wyników całości eksportu — mówi Piotr Soroczyński. Polscy przedsiębiorcy coraz chętniej kierują swoją uwagę również do krajów rozwijających się.

— W 2013 r. eksport na tym kierunku wzrósł o 15,5 proc. i wyniósł 13,43 mld EUR, co stanowiło 8,8 proc. całości naszego eksportu — podsumowuje Piotr Soroczyński. Przy czym nie chodzi tylko o Rosję, Ukrainę czy Białoruś, ale również tak egzotyczne i odległe rynki, jak np. Afryka. W dużej mierze zmiana kierunków eksportu dotyczy jednak większych firm. Mniejsze wciąż wybierają najbliższe rynki. O tym, gdzie eksportują polskie małe i średnie firmy i dlaczego wybierają określone kierunki, opowiedzą same w kolejnym artykule.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane