Polskie meble przekraczają granice

Materiał partnera strony - HSBC
opublikowano: 2016-05-18 10:00

Teoria, że w Polsce producenci mebli są podwykonawcami dla zagranicznych marek, jest silnie zakorzeniona.

Vox obala ten stereotyp. Tworzy pod własną marką projekty, z którymi utożsamiają się nawet bardzo wymagający klienci

Sposób, w jaki zarządzający marką Vox podchodzą do projektowania mebli, został zauważony i doceniony przez importerów oraz zachodnie sieci sprzedaży. Obecna oferta na rynku wykańczania i urządzania wnętrz jest coraz bardziej jednorodna. Zagraniczni odbiorcy szukają tymczasem unikatowych projektów. — U nas znajdują innowacyjne rozwiązania, które potrafią prowokować i zaskakiwać — mówi Marcin Barański, dyrektor generalny Mebli i Składów Vox. Dzięki temu prawie połowa przychodów ze sprzedaży w firmie Meble Vox pochodzi z eksportu.

Polska, światowa marka

Meble Vox są sprzedawane niemalże na wszystkich kontynentach. Firma otworzyła pierwszy salon firmowy w Moskwie. Rozwija sieć salonów partnerskich na terenach Europy Wschodniej, Południowej i Azji. To nie wszystko. — Silnie rozbudowujemy także sieć sprzedaży w Niemczech. Jesteśmy obecni praktycznie we wszystkich największych sieciach meblowych u naszego zachodniego sąsiada. Vox to chyba jedyna polska firma, której udało się tego dokonać pod własną marką — podkreśla Marcin Barański.

Obecnie w Niemczech jest ponad 80 punktów sprzedaży, które oferują wybrane kolekcje z oferty Vox. Firma zamierza w podobny sposób działać w całej Europie Zachodniej. Kolejnym celem są kraje arabskie. Vox odnosi na tym rynku pierwsze sukcesy. Wspólnie z partnerem uruchomił w tamtym regionie trzy doskonale prosperujące salony i rozwija się dalej. Firma wystawia się także na największych targach meblowych w USA. Zamierza uruchomić tam spółkę dystrybucyjną, która będzie rozwijała sprzedaż jej produktów na terenie obu Ameryk. Jak podkreśla Marcin Barański, różne kraje mają dla Vox różny potencjał.

— Jedne traktujemy bardziej z perspektywy potencjału wolumenu sprzedaży, inne z perspektywy prestiżu, na kolejnych mamy doskonałego partnera. Bardzo indywidualnie podchodzimy do każdego rynku i staramy się prowadzić zrównoważony rozwój zgodnie z zasadą „think globally, act locally” — podkreśla dyrektor generalny Vox. Obecnie Vox działa w kilku segmentach rynku meblarskiego lub szerzej — wnętrzarskiego. Produkuje wielofunkcyjne meble dla dorosłych, ale także kolekcje dla maluchów i ich mam. Jest jednym z największych europejskich producentów mebli w segmencie baby. Intensywnie rozwijane są także kolekcje dla młodzieży, które umożliwiają indywidualne kreowanie wnętrza sprzyjającego rozwojowi dziecka. — Marka Vox funkcjonuje głównie w segmencie średnim i wyższym. Nie będziemy nigdy marką ekonomiczną, ale nie chcemy też produkować mebli, na które stać tylko nielicznych. Chcemy docierać do klientów świadomych, którym zależy na stworzeniu wnętrza funkcjonalnego, dającego poczucie swobody i pozwalającego na bycie sobą — podkreśla Marcin Barański.

Oryginalność gwarantem powodzenia

W czym tkwi źródło sukcesu marki Vox? Firma od lat jest wierna fundamentalnemu założeniu, że nie kopiuje innych. Od początku swojego istnienia przełamuje standardy funkcjonujące w branży — nie tylko tworzy innowacyjne produkty, ale w taki sam sposób podchodzi również do zarządzania, sprzedaży, komunikacji czy działań marketingowych. Wynika to z filozofii funkcjonowania organizacji i przyświecającej jej idei Human Touch. — Idea ta stawia na wiedzę o człowieku, poznawanie jego szybko zmieniających się potrzeb, wrażliwość na trendy społeczne i umiejętność współtworzenia razem z użytkownikami.

Czynniki te są źródłem inspiracji dla naszych projektantów, finalnym efektem są natomiast unikalne produkty i usługi marki Vox — podsumowuje Marcin Barański. Firma nigdy nie konkurowała ceną. Stara się wyróżniać designem i wysoką jakością swoich produktów. Design jest dla Vox czymś więcej niż tylko wyglądem — jest połączeniem estetyki produktu, jego funkcjonalności i jakości. Powinien również odpowiadać na osobiste potrzeby klientów. W opinii dyrektora generalnego Vox cena z perspektywy klienta jest atrakcyjna wtedy, kiedy ten ma poczucie, że za określony pieniądz otrzymuje oczekiwaną, satysfakcjonującą wartość produktu.

— Ciężko porównać wielofunkcyjne łóżko z kolekcji 4 YOU z łóżkami spełniającymi tylko podstawową funkcję spania. Dobry produkt powinien łączyć atrakcyjne wzornictwo, funkcjonalność i wysoką jakość. Percepcja ceny i ocena atrakcyjności relacji ceny do jakości, urody czy funkcjonalności produktu jest na szczęście sprawą indywidualną każdego klienta. W przeciwnym wypadku nie istniałyby różne segmenty rynku — podkreśla Marcin Barański.

Giełda — niekoniecznie

Firma Vox nie ma w planach wkroczenia na rodzimy parkiet. Jak podkreślają jej przedstawiciele, ma stabilną sytuację finansową — posiada pieniądze na rozwój i dalszą ekspansję na rynkach zagranicznych. Giełda, pomimo wielu niewątpliwych zalet, posiada według nich również wady związane z koniecznością wprowadzenia w firmie większej biurokracji, systemów raportowania itp., co bardzo często powoduje zmniejszenie elastyczności i szybkości działania.

— Sukcesy Vox wynikają z unikalnej kultury organizacyjnej i sposobu pracy, który mógłby być utrudniony, gdybyśmy byli notowani na giełdzie. Atmosfera i poziom relacji panujący w firmie pomiędzy pracownikami i właścicielami firmy są trudne do uzyskania w dużych korporacjach. To, czy bycie firmą rodzinną dostarcza przewag konkurencyjnych, zależy od właściciela, jego podejścia do ludzi i zarządzania firmą — wskazuje dyrektor generalny firmy. Vox stworzył człowiek niezwykle charyzmatyczny i kreatywny, a jednocześnie wyróżniający się uporem w dążeniu do celu. Piotr Voelkel budował firmę z ludźmi, którym ufał, z którymi mógł podejmować szybkie i często ryzykowne decyzje, które w efekcie jednak rozwijały innowacyjność w każdym obszarze funkcjonowania firmy. Jego następca, Piotr Wit Voelkel, łączy to, co najlepsze z historii firmy, z nowoczesnością i wizją marki globalnej. Dla niego również liczy się szybkość decyzyjna, wzajemne zaufanie i umiejętność oceny ryzyka. Jednocześnie buduje firmę opartą na wartościach, przyciąga ludzi, którzy nie chcą spędzić życia zawodowego w sztywnych strukturach korporacyjnych i jeszcze bardziej niż ojciec stara się korzystać z dobrodziejstw wiedzy o człowieku, która jest gromadzona w ramach Human Touch.

KOMENTARZ PARTNERA SEKCJI

Strategia na miarę konkretnego rynku

PIOTR TOMYŚLAK

starszy menedżer ds. Bankowości Międzynarodowej, HSBC Bank Polska

Vox Meble to dobry przykład polskiej firmy, która od lat buduje obecność pod własną marką na rynkach zagranicznych. Kluczem do tego — wciąż raczej rzadkiego wśród polskich firm — sukcesu jest przede wszystkim wizja właściciela i jej konsekwentne wdrażanie przez dobry zespół pracowników. Menedżerowie Vox z jednej strony potrafią podejmować wyzwania i decyzje obarczone dużym ryzykiem, a z drugiej — tworzyć w firmie atmosferę zaangażowania wśród pracowników. Firma współpracuje ze zdolnymi projektantami, którzy tworzą atrakcyjne, a jednocześnie funkcjonalne kolekcje. Jest także jedną z niewielu polskich firm, które z powodzeniem współpracują ze środowiskiem akademickim. Jednocześnie Vox śledzi i wykorzystuje najnowsze trendy, jak choćby wzrost zainteresowania meblami dla małych dzieci. Doceniają to dystrybutorzy i konsumenci z różnych stron świata, w tym również z egzotycznych i wymagających rynków, jak np.

Zjednoczone Emiraty Arabskie. Duży nacisk jest kładziony na poznanie lokalnych uwarunkowań i dostosowanie strategii firmy do poszczególnych krajów. To indywidualnie podejście do każdego rynku, na którym Vox Meble prowadzi sprzedaż, było jednym z czynników, które przyczyniły się do międzynarodowego sukcesu firmy. Fakt, że dane rozwiązanie sprawdza się w jednym kraju, niekoniecznie oznacza, że sprawdzi się również na innych rynkach. Stosowanie strategii skrojonej na miarę danego kraju i dobór odpowiednich narzędzi finansowania handlu pozwala ograniczać ryzyka związane z eksportem. W połączeniu z całościową strategią finansowania, umożliwiającą efektywne zagospodarowanie kapitału firmy oraz zarządzanie płynnością, sprawiło to, że Vox odnosi sukcesy biznesowe i wizerunkowe, zdobywając prestiżowe międzynarodowe wyróżnienia. Cieszymy się, że możemy wspierać rozwój firmy zarówno na rynku polskim, jak i zagranicznym.