W machinę promocyjną związaną z polską prezydencją wielkie nadzieje pokładają miasta, które będą gospodarzami spotkań unijnych delegatów. Centralne spotkania prezydencji, oprócz Warszawy, będą organizowane w Trójmieście, Wrocławiu, Krakowie i Poznaniu. Goście z Europy odwiedzą też Toruń i Rzeszów.
Wróćcie do nas
Najwięcej wydarzeń odbędzie się w stolicy i Krakowie.
- Wizyta około 15 tys. gości polskiej prezydencji to kolejna szansa na kreowanie wizerunku Krakowa jako miasta bogatego w historię, tradycję i kulturę, a zarazem dynamicznego i innowacyjnego, o atrakcyjnej ofercie biznesowej - mówi Monika Piątkowska, pełnomocnik prezydenta ds. marki Kraków.
Toruń upatruje w polskiej prezydencji szansy na rozwój turystyki biznesowej. Miasto będzie gościć głównie unijnych ekspertów.
- Liczymy, że goście z UE wrócą później do nas sami bądź wypromują Toruń jako miasto, w którym można organizować spotkania międzynarodowe - mówi Ewa Banaszczuk-Kisiel, pełnomocnik prezydenta Torunia ds. prezydencji.
W stolicy wielkopolski większość spotkań odbędzie się w listopadzie na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich.
- Wierzymy, że w listopadzie o Poznaniu będzie się mówiło nie tylko w Polsce, ale i w całej Unii jako o mieście nowoczesnym i dobrze przygotowanym do organizacji tego typu wydarzeń - mówi Katarzyna Parysek z poznańskiego magistratu.
Rzeszów chce się z kolei zaprezentować jako stolica regionu, w którym kwitnie biznes lotniczy. Przedstawicielom Komisji Europejskiej pokaże więc Dolinę Lotniczą.
- Chcemy, by goście z UE rekomendowali nas zagranicznym firmom, które zastanawiają się, gdzie inwestować - mówi Maciej Chłodnicki, rzecznik prezydenta Rzeszowa.
Efekt prezydencji
Roman Mioduszewski z firmy PTQV, która organizuje zakwaterowanie gości z UE, studzi jednak entuzjazm miast-gospodarzy.
- Nie sądzę, żeby Polska po zakończeniu prezydencji ponownie przyciągnęła europejskich urzędników z rodzinami. Urzędnik z UE nie jest turystą - uważa Roman Mioduszewski.
Bardziej optymistyczny jest Jan Korsak, prezes Polskiej Izby Turystyki, który uważa, że prezydencja to możliwość przybliżenia Europie walorów turystycznych kraju.
- To duże wydarzenie PR-owskie. Mamy szansę pokazać, że Polska to kreatywny, otwarty kraj, który ma pomysł na Europę - mówi prezes Korsak.
Nie tylko samorządy liczą na zyski z prezydencji. Wydarzenia organizowane w ciągu sześciu najbliższych miesięcy to okazja do zarobku dla polskich firm.
- Najbardziej zyskają hotelarze, bo znacząca liczba spotkań będzie odbywać się w hotelach i przyhotelowych salach konferencyjnych. Na zysk mogą liczyć też firmy transportowe i linie lotnicze - loty krajowe będą wzmożone w okresie prezydencji, szczególnie na trasie Warszawa-Wrocław i Warszawa-Trójmiasto. Na pewno zyskają też firmy zajmujące się dystrybucją win - mówi Roman Mioduszewski.
