Polskie start-upy idą w świat

opublikowano: 26-01-2016, 22:00

Komentarz prezesa StartUp Hub Poland

KOMENTARZ

MACIEJ SADOWSKI współzałożyciel i prezes StartUp Hub Poland

W tegorocznej edycji Indeksu Bloomberga Polska pojawiła się na 23. miejscu. Pamiętać jednak trzeba, że ranking ten mierzy siedem różnorodnych wskaźników innowacyjności, które łącznie wskazują na ogólny potencjał innowacyjności państw, a nie na sektorowe sukcesy, odnoszone w danej dziedzinie. Jest to raczej ocena sprawności kraju w generowaniu przyszłościowych rozwiązań. Dla gospodarek na dorobku, które przez lata nie były kojarzone z innowacjami, awans w tym corocznym rankingu daje mocny atut w globalnej walce o inwestycje, reputację biznesową, a także talenty inżynieryjne i wytwarzaną przez nie własność intelektualną, dającą ponadprzeciętne zwroty w momencie wprowadzenia na rynek.

Choć Polska nieustannie znajduje się w ogonie dużych gospodarek pod względem wydatków na badania i rozwój, punktuje sporym przyrostem firm technologicznych, w tym spółek notowanych na giełdzie. To dobry znak, bo — czego nie widać jeszcze w rankingach, a co można już zauważyć na rynku — start-upów debiutujących na giełdzie powinno pojawić się w najbliższych latach znacznie więcej. Jeśli ograniczymy odpływ talentów z Polski i zaczniemy zabiegać o najlepsze zespoły naukowe na scenie globalnej, a także zachęcimy naukowców z polskich uczelni do komercjalizowania wynalazków, w najbliższych latach zanotujemy większą aktywność sektora naukowego na rynku (dziś jesteśmy znacznie poniżej średniej).

W rankingu Bloomberga stosunkowo wysoko oceniono nasz dorobek patentowy, w czym Polska notuje poprawę, m.in. dzięki zachęcaniu naukowców do zabezpieczania wyników badań punktami poprawiającymi ocenę okresową ich dorobku. Podobna nagroda powinna być przyznawana za tworzenie przez naukowców spin-offów, czyli start-upów nastawionych na rozwiązywanie konkretnych potrzeb rynkowych. Na niektórych kierunkach mógłby to być wręcz warunek awansu w hierarchii akademickiej.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Konieczne jest też odejście od zachowawczego finansowania nauki i działań B+R z budżetu państwa. Wszyscy chcą pomagać młodym ludziom, szczególnie absolwentom. Najlepszym wsparciem dla tej grupy będą konkurencyjne warunki rozwojowe na uczelniach oraz przygotowanie do tworzenia i pracy w start-upach. Kolejnym punktem powinna być aktywizacja rodzimych i zagranicznych inwestorów do finansowania innowacji poprzez ułatwienia fiskalne i obniżenie ryzyka. To ograniczy zjawisko „eksportowania” z Polski specjalistów, pobudzi natomiast eksport technologii oraz specjalistycznych produktów i usług.

Myśląc o przyszłorocznym rankingu, pamiętajmy, że wytwarzanie innowacyjnych rozwiązań nie oznacza automatycznego spieniężania ich w Polsce czy zysków dla jego gospodarki i obywateli. Wiele wartościowych projektów — i to tych najlepszych — które cechują się potencjałem międzynarodowej ekspansji, owszem, powstaje w Polsce, ale we wczesnej fazie opuszcza kraj, szukając finansowania za granicą. Na świecie wygrywają te państwa, które potencjał innowacyjności potrafią utrzymać u siebie, zachęcając start-upy do rozwoju centrów B+R w kraju, a poza granicami do lokalizowania np. centrów sprzedaży. Krajowe technologie mogą w ten sposób podbijać globalne rynki, a korzyści dla biznesu, fiskusa i rynku pracy są zabezpieczane na rzecz rodzimej gospodarki. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane