Pomorski rozwój dzięki funduszom

opublikowano: 30-03-2016, 22:00

Województwo zachodniopomorskie jak każdy inny region ma specyficzne potrzeby, ale i tu nadal potrzebne są inwestycje infrastrukturalne.

Lokalni samorządowcy nie zamierzają poprzestać na infrastrukturze i zakres kluczowych inwestycji jest dość szeroki. Według najaktualniejszych danych Banku Danych Lokalnych w 2014 r. to sektor publiczny inwestował w regionie najwięcej — prawie 5,9 mld zł. Sektor prywatny zainwestował w tym czasie niecałe 4,6 mld zł. A jakie dziedziny są kluczowe dla regionu?

Drogi wciąż potrzebne

Zdaniem Olgierda Geblewicza, marszałka województwa zachodniopomorskiego, z punktu widzenia rozwoju województwa wciąż bardzo istotne są inwestycje infrastrukturalne.

— Nasz region od lat zyskiwał na tym, że znajduje się na transportowym szlaku. Dlatego z tej perspektywy ważne są inwestycje w drogi — S6 łączącą Szczecin z Trójmiastem, a także S3 biegnącą od Świnoujścia przez Szczecin na południe Polski, aż do granicy z Czechami.

Nie mniej istotna będzie również modernizacja połączeń kolejowych, w tym tzw. nadodrzanki do Wrocławia oraz linii nr 357 ze Szczecina do Poznania — mówi Olgierd Geblewicz. Liczy jednak, że rozwój regionu będą stymulować także przedsięwzięcia przeprowadzane przez samorządy w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego. Z tym nie powinno być problemu, bo samorządowcy już mają plany jak wykorzystać unijne pieniądze.

— Większość samorządów plany swoich inwestycji opiera na funduszach europejskich. W Szczecinie chcemy zrealizować wiele projektów z wykorzystaniem tych pieniędzy. Planujemy m.in. poprawić infrastrukturę edukacyjną w mieście. W sumie to około 100 szkół, w których zakładamy przeprowadzenie termomodernizacji budynków, a także budowę obiektów sportowych, boisk i bieżni. W niektórych placówkach będziemy też w ramach bieżących remontów planujemy również montaż ogniw fotowoltaicznych. Na razie 20 jednostek zgłosiło wnioski o dofinansowanie takich przedsięwzięć — mówi Michał Przepiera, zastępca prezydenta Szczecina, odpowiedzialny za miejskie inwestycje.

Miasto w swojej strategii do 2023 r. zawarło również wiele inwestycji drogowych. Jedną z nich jest przebudowa układu drogowego Międzyodrza wraz z modernizacją dostępu do szczecińskiego portu. Wartość przedsięwzięcia jest szacowana na około 350 mln zł. Inwestycja ma usprawnić ruch samochodowy w mieście i poprawić komunikację między jego prawobrzeżną a lewobrzeżną częścią. W praktyce to wiele projektów, w tym m.in. budowa nowego mostu nad Odrą.

Energetyka i turystyka

Lokalne samorządy planują też rozwinąć komunikację kolejową w regionie. Gminy zrzeszone w Szczecińskim Obszarze Metropolitarnym chcą również stworzyć Kolej Metropolitarną w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

— Do końca 2016 r. będziemy już mieli gotowy projekt tej inwestycji, której koszt szacujemy na około 700 mln zł. Mamy wiele połączeń kolejowych, które po modernizacji w ramach jednego systemu połączą Szczecin i okoliczne gminy. Planujemy również zbudować przy stacjach punkty przesiadkowe, tzw. parkingi park & ride, aby kierowcy mogli zostawić auta i dalej poruszać się już pociągiem — wyjaśnia Michał Przepiera. Pomorze Zachodnie nie pozostaje bierne także, jeśli chodzi o oferty dla potencjalnych inwestorów. Jak mówi Olgierd Geblewicz, dla inwestorów w regionie jest przygotowanych i uzbrojonych około tysiąc hektarów terenów inwestycyjnych.

— Chcemy wesprzeć także turystykę, która jest ważnym elementem gospodarki regionu.

W tym przypadku planujemy stworzyć zintegrowaną sieć tras rowerowych na terenie naszego województwa — wyjaśnia. Koncepcję sieci tras rowerowych Pomorza Zachodniego przyjęto w grudniu 2015 r. Dokument ma być podstawą rozwoju spójnej infrastruktury rowerowej regionu. Marszałek województwa zachodniopomorskiego zaznacza też, że planowany jest dalszy rozwój zielonej energetyki w regionie oparty m.in. na elektrowniach wiatrowych i biogazowniach.

— Warto zaznaczyć, że w naszym województwie już powstaje 30 proc. krajowej zielonej energii — podkreśla Olgierd Geblewicz. A to dopiero początek. 22 marca 2016 r. szczecińscy radni podjęli uchwałę, która ma zachęcić inwestorów do ekologicznego budowania. Nowe przepisy zwalniają z podatku od nieruchomości na trzy lata po zakończeniu inwestycji.

Warunkiem jest odpowiedni standard ekologiczny budynków. Całkowite zwolnienie z podatku jest możliwie jeśli 90 proc. powierzchni użytkowej takiego obiektu stanowią nowe powierzchnie biurowe lub konferencyjne o wysokim standardzie. Kolejna opcja zwolnienia zakłada, że co najmniej 60 proc. powierzchni budynku posiada certyfikat LEED na poziomie Gold lub BREEAM na poziomie Very good. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Rafał Fabisiak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu