Czytasz dzięki

Popyt na leasing już nie taki jak dawniej

opublikowano: 31-07-2019, 22:00

Zmiany podatkowe pomieszały szyki leasingodawcom. Branża nieco wyhamowała, ale nadal rośnie, szczególnie w sektorze MŚP

Wzrost branży leasingowej w ostatnim półroczu spowolnił — wynika z danych Związku Polskiego Leasingu (ZPL). Co prawda wartość aktywnego portfela branży sięgnęła 157,1 mld zł, czyli o 15 proc. więcej niż rok temu, ale kwota, na którą opiewały nowe umowy podpisane od stycznia do końca czerwca tego roku, spadła o 0,6 proc. — do 38,7 mld zł.

Auta osobowe ze spadkiem

To przede wszystkim efekt zmian prawnych w zakresie podatku dochodowego, które weszły w życie na początku roku.

— Nie stanowiły one czynnika decydującego, ale znacznie przyspieszyły decyzje przedsiębiorców o zakupie aut jeszcze w 2018 r. W efekcie przesunęło to dużą część tegorocznego popytu inwestycyjnego na końcówkę ubiegłego roku. Poprawiające się w kolejnych miesiącach wyniki pozwalają sądzić, że branża leasingowa zamknie bieżący rok dodatnim wynikiem, choć nie tak spektakularnym jak w ostatnich latach — mówi Andrzej Sugajski, dyrektor generalny ZPL.

Spadek o 6,8 proc. — do kwoty 16,5 mld zł — dotknął segment pojazdów lekkich, który ma prawie 43-procentowy udział w rynku leasingu. Przy tym wartość nowych kontraktów na mieszczące się w tej kategorii auta osobowe była o 9,6 proc. niższa, a na samochody dostawcze do 3,5 tony — o 8,5 proc. wyższa niż w I połowie ubiegłego roku. Pozostałe segmenty rynku leasingu osiągnęły dodatnie wyniki. Wzrosło finansowanie m.in. transportu ciężkiego (4,4 proc.) oraz maszyn i urządzeń. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy tego roku przedsiębiorcy przy pomocy leasingodawców sfinansowali inwestycje w maszyny i urządzenia o łącznej wartości 10,7 mld zł, co oznacza 3,7-procentowy wzrost. Większym zainteresowaniem firm cieszył się sprzęt IT, maszyny budowlane i do produkcji tworzyw sztucznych. Spadło natomiast finansowanie leasingiem maszyn rolniczych — o 12,3 proc.

— Powodem może być susza. Spowodowane przez nią straty rolników skutkują mniejszymi inwestycjami w maszyny i urządzenia — mówi Marcin Nieplowicz, dyrektor ds. statystyki i monitorowania rynku w ZPL.

Zwraca uwagę, że istotny wzrost osiągnęło finansowanie nieruchomości. Znaczący udział w tym miały kontrakty dotyczące finansowania obiektów handlowych i usługowych, obiektów biurowych i innych nieruchomości.

Popularny wśród mikrofirm

Leasingodawcy prognozują, że wyniki branży mocno wyhamują w najbliższym czasie — po sześciu latach intensywnego rozwoju — do 2,4 proc. W 2019 r. branża leasingowa możne udzielić finansowania o łącznej wartości przekraczającej 84,6 mld zł.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Dynamika branży będzie istotnie skorelowana ze wzrostem inwestycji prywatnych i poziomem rozwoju gospodarczego w Polsce — zaznacza Marcin Nieplowicz.

Zdaniem Andrzej Sugjaskiego najważniejsze wyzwania, z jakimi w najbliższym czasie musi się zmierzyć branża, to dopuszczenie elektronicznej formy zawierania umów — bez podpisu elektronicznego, popularyzacja leasingu konsumenckiego, dotarcie do nowych grup klientów i zainteresowanie ich używanymi autami. Jednocześnie firmy zrzeszone w ZPL pokazują, że leasing staje się coraz bardziej istotnym źródłem finansowania inwestycji, szczególnie mikro-, małych i średnich firm. Podczas gdy wartość kredytów inwestycyjnych udzielonych firmom przez banki sięga 156,2 mld zł, to całkowity aktywny portfel branży leasingowej wynosi już 157,1 mld zł. Do tego w tym pierwszym przypadku wzrost w ciągu ostatnich dwóch lat wyniósł ledwie 1,5 proc., a w drugim — aż 46,6 proc. Mikro-, małe i średnie spółki niezmiennie stanowią ponad 70 proc. wszystkich klientów branży leasingowej, a same mikrofirmy — aż połowę.

Taniej i bardziej elastycznie

ZPL pokazał także wyniki badania zrealizowanego w drugim kwartale tego roku przez CBM Indicator na temat tego, co sądzą małe firmy o usługach finansowych. Wynika z niego, że aż 92 proc. takich spółek jest zadowolonych z leasingu, a 42 proc. deklaruje ponowne skorzystanie z tej formy finansowania. Wśród mocnych stron tej formy finansowania przedsiębiorcy wymieniają przede wszystkim mało formalności, korzystne rozwiązania podatkowe, niewielkie wymagania co do zabezpieczeń i to, że leasing nie ogranicza zdolności kredytowej.

— W opinii małych przedsiębiorców leasing jest elastyczniejszą i tańszą formą finansowania niż kredyt — podkreśla Wojciech Terlikowski z CBM Indicator, koordynator projektu badawczego.

Natomiast wśród słabych stron leasingu mikrofirmy wymieniały to, że nie stają się właścicielami przedmiotu leasingu i nie każdy przedmiot można tym sposobem finansować. Narzekały także na możliwość odebrania przedmiotu leasingu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane