PORTA PETROL WYDAŁA 100 MLN ZŁ

Marcin Gesing
06-03-2000, 00:00

PORTA PETROL WYDAŁA 100 MLN ZŁ

Największy na zachodnim wybrzeżu terminal przeładuje około 1 mln ton paliw rocznie

BEZ RYWALI: Na zachodnim wybrzeżu nie będziemy mieć konkurentów. Z naszego punktu widzenia najważniejsze jest, żeby znaleźć stabilnych odbiorców paliw — twierdzi Marek Tałasiewicz, prezes Porty Holding. fot. ARC

Mimo protestów ekologów terminal paliwowy spółki Porta Petrol ma ruszyć w Świnoujściu czwartym kwartale 2000 r. Podobny obiekt chciałby uruchomić w Gdyni szwedzki koncern Preem. Inwestycję blokuje jednak resort skarbu.

W październiku zostanie uruchomiony, kosztem około 100 mln zł, terminal paliwowy Porty Petrol. Spółka ma koncesję na import, magazynowanie i obrót paliwami ciekłymi. Według pierwotnych założeń, obiekt miał zostać uruchomiony w pierwszej połowie 1999 r. Na przeszkodzie stanęły protesty ekologów i opieszałość urzędników.

— Rozruch techniczny bazy rozpoczniemy w maju. Przetestowanie wszystkich urządzeń zajmie około czterech miesięcy — mówi Andrzej Kurowski, prezes Porty Petrol.

W 2001 r. w terminalu zostanie przeładowanych „kilkaset tys. ton paliw”. W latach następnych wielkość ta urośnie do 1,2 mln ton. Spółka, należąca do Porta Holding (100-proc. własność Stoczni Szczecińskiej), będzie też świadczyła usługi magazynowe.

Dużo chętnych

Dystrybucją w imieniu Porta Petrol zajmą się spółki holdingu: Porta Baltic Service (obsługa transportu morskiego), Porta Żegluga (logistyka i transport wodami śródlądowymi) oraz Porta Transport (przewóz drogowy i kolejowy).

Jako przyszłych dostawców spółka widzi czołowe europejskie firmy naftowe z Norwegii, Danii i być może ze Szwecji. Jednak na początku zamierza kupować paliwa na rynku SPOT (transakcje bieżące) głównie w Rotterdamie.

Naturalnym rynkiem zbytu ma być węzeł komunikacyjny Szczecin-Świnoujście oraz aglomeracje położone wzdłuż Odry (z uwagi na możliwość wykorzystania transportu śródlądowego)

— Dobrze rysują się także perspektywy współpracy z odbiorcami niemieckimi, dla których sąsiedztwo terminalu i dogodne połączenia śródlądowe mogą być bardzo atrakcyjne — zapewnia Sławomir Parypa, prezes Porta Trading, przedstawiciela handlowego Porty Petrol.

Brak konkurencji

Na Pomorzu Zachodnim Porta Petrol nie będzie miała konkurentów. Podobny co do wielkości terminal miał zostać zbudowany przez szwedzką firmę Preem na terenie Portu Gdynia. Mógłby on funkcjonować od roku, ale resort skarbu nie zgodził się na inwestycję, obawiając się, że powstanie terminalu zaszkodzi prywatyzacji Rafinerii Gdańskiej.

— Polski sektor naftowy jest nadal silnie zmonopolizowany. Dzięki terminalowi w Świnoujściu wzrośnie konkurencja na rynku, co korzystnie odbije się na cenach paliw i jakości usług — uważa Andrzej Szczęśniak, prezes Polskiej Izby Paliw Płynnych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Gesing

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / PORTA PETROL WYDAŁA 100 MLN ZŁ