Portret Polaka za kierownicą

Większość zmotoryzowanych rodaków wydaje na paliwo do 300 zł miesięcznie i jeździ do 20 tys. km rocznie. Autem za 10 tys. zł.

Kowalscy to nabywcy 30-35 proc. nowych samochodów w Polsce. Używanych kupują znakomitą większość. A rocznie trafia do naszego kraju prawie 800 tys. wyeksploatowanych za granicą pojazdów.

Zobacz więcej

Iwona Olczyk Pixaby CC0 Public Domain.jpg

Kowalski na drodze

Dwa lata temu „Puls Biznesu” wspólnie z firmą SafetyLogic przeprowadził badanie, z którego wynikało, że średni miesięczny koszt utrzymania firmowego auta to 1893 zł brutto. Badanie uwzględniało wyłącznie wydatki na paliwo, ubezpieczenia i naprawy (bez kosztów amortyzacji i finansowania zakupu aut do floty). Szacunki dotyczące prywatnych właścicieli aut mówią o wydatkach rzędu tysiąca złotych. I to maksymalnie. Na zlecenie Santander Consumer Banku powstał raport „Polak w drodze — wydatki kierowców”. Jedną z najciekawszych zawartych w nim informacji jest to, że choć statystycznie Polacy wydają na paliwo niewiele (prawie połowa nie więcej niż 300 zł miesięcznie), to bardzo zwracają uwagę na jego ceny. Aż 41 proc. na widok kontrolki sygnalizującej pusty bak będzie szukało nie najbliższej i nawet ulubionej stacji, ale takiej, która ma tańsze paliwo. Coraz chętniej korzystają też z różnych pomysłów na oszczędności podsuwanych przez przedsiębiorstwa.

— Chodzi na przykład o karty kredytowe, które dzięki funkcji moneyback pozwalają odzyskać część pieniędzy wydawanych na stacjach — mówi Joanna Szczegielniak, dyrektor departamentu kart kredytowych Santander Consumer Banku. Zdecydowana większość kierowców w Polsce przejeżdża rocznie nie więcej niż 20 tys. kilometrów. Najwięcej, bo 30 proc. badanych, pokonuje 10-20 tys. km. Kobiety jeżdżą mniej niż mężczyźni. Aż 38 proc. pań deklarowało, że pokonuje w ciągu roku nie więcej niż 5 tys. km. Wśród mężczyzn taką odległość przejeżdża tylko 15 proc. Mało jeżdżą także mieszkańcy wsi. Co trzeci deklaruje, że jest to maksymalnie 5 tys. km rocznie.

Skromne wydatki i auto

Tylko co czwarty kierowca w Polsce wydaje na paliwo ponad 500 zł miesięcznie, a prawie 46 proc. z nich przeznacza na ten cel nie więcej niż 300 złotych. Mężczyźni, jako że pokonują większe dystanse, deklarują też nieco wyższe wydatki na paliwo. Więcej niż inne grupy wydają również młodzi kierowcy (w wieku do 34 lat). Deklarowana wielkość wydatków na paliwo wiąże się z wysokością zarobków. Kierowcy o najniższych dochodach najczęściej tankują za kwotę do 200 zł miesięcznie. Zarabiający najwięcej — najczęściej kupują paliwo za ponad 500 zł miesięcznie.

Tanie cztery koła

Niewiele ponad 10 proc. polskich kierowców szacuje wartość swojego auta na więcej niż 50 tys. zł. W tańszych kategoriach nie ma dużych różnic procentowych. Samochodami o najniższej deklarowanej wartości jeżdżą na ogół najmłodsi kierowcy. Może się to jednak zmienić. Planowane przez Ministerstwo Finansów nowe stawki podatku akcyzowego mogą skutecznie zniechęcić do zakupu starszych samochodów. Według propozycji za niezwykle popularnego w prywatnym imporcie do Polski VW Passata z silnikiem 1,9 TDI z rocznika 2003, wartego około 12 tys. zł, trzeba będzie zapłacić niemal 2,5 tys. zł akcyzy (teraz około 400 zł). Pisaliśmy o tych zmianach w „PB” z 2 listopada 2016 r.

783 tys. Tyle używanych samochodów trafiło z zagranicy do Polski w 2015 r.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Portret Polaka za kierownicą