Porty lotnicze: do 2012 roku 10 mln pasażerów rocznie

28-05-2004, 18:42

Do 2012 r. port lotniczy na Okęciu powinien uzyskać roczną przepustowość rzędu 10 mln osób dzięki budowie drugiego terminala lotniczego - poinformował dziennikarzy dyrektor Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze (PPL) Zbigniew Lesiecki. Obecnie Terminal 1 jest przystosowany do obsługi ok. 3,5 mln pasażerów, a obsługuje ok. 4,5 mln.

W piątek wmurowano kamień węgielny pod budowę nowego drugiego terminala w Porcie Lotniczym im. F. Chopina w Warszawie.

Budowa powinna zakończyć się w listopadzie 2005 r. Nowy terminal, o powierzchni ok. 100 tys. m kw., będzie obsługiwał rocznie 6,5 mln pasażerów. Koszt inwestycji wyniesie 198,8 mln USD, w tym budowa samego terminala, dróg dojazdowych oraz dróg kołowania dla samolotów.

"Terminal będzie zbudowany o jakieś trzy lata za późno. Już straciliśmy trochę ruchu lotniczego na rzecz Wiednia i Pragi" -przyznał w rozmowie z PAP Lesiecki, nie podał jednak szacowanej wysokości tej straty. Dodał, do końca tego roku będzie podjęta decyzja w sprawie budowy drugiego portu lotniczego w Modlinie lub Mszczonowie.

Przetarg na wykonanie inwestycji na Okęciu wygrało międzynarodowe konsorcjum budowlane Ferrovial Agroman Budimex Estudio Lamela.

"Gwarantujemy, że wykonamy roboty budowlane w jak najszybszym tempie, zgodnie ze światowymi standardami" - zapewnił w piątek prezes Budimeksu Marek Michałowski. Jest to obecnie jedna z największych inwestycji w naszym kraju. Budimex ma 36 proc. udziałów w konsorcjum.

Według Michałowskiego, w przyszłości oba porty lotnicze - Okęcie oraz drugie lotnisko w okolicach Warszawy - powinny obsługiwać od 30 do 50 mln osób rocznie. Dla porównania lotniska w Paryżu i Londynie obsługują obecnie ok. 50-60 mln pasażerów rocznie.

"Polska potrzebuje drugiego terminala i szerszego okna na świat" - powiedział premier Marek Belka podczas uroczystości wmurowania kamienia węgielnego. Dodał, że transport lotniczy rozwija się "bardziej intensywnie, niż myśleliśmy".

Inwestycję poświęcił prymas Polski kardynał Józef Glemp.

Lesiecki poinformował dziennikarzy, że Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze spodziewa się zwiększenia zysku netto do 130 mln zł w 2004 roku. Będzie to wynikać m.in. z obniżenia kosztów oraz wprowadzenia nowego cennika dostosowanego do przepisów unijnych. W 2003 zysk netto PPL wyniósł 119,62 mln zł i był wyższy o 4,96 proc. od zysku netto zanotowanego przez firmę w 2002 roku.

Michałowski powiedział dziennikarzom, że rozpoczyna się dobry okres dla budownictwa, co będzie widać w wynikach spółek budowlanych w II połowie tego roku i w roku następnym. Już obecnie jest coraz więcej przetargów budowlanych.

Jak powiedział, Budimex osiągnie w tym roku "dodatni wynik finansowy". W 2003 roku spółka miała 45,7 mln zł zysku netto, a w 2002 roku - 38 mln zł starty. Grupa Budimex ma około 5 proc. polskiego rynku budowlanego.

mmt/ skr/ bsb/

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Porty lotnicze: do 2012 roku 10 mln pasażerów rocznie