Pośrednie wsparcie firm

Monika Niewinowska
opublikowano: 2005-11-14 00:00

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości rusza właśnie z promocją Krajowego Systemu Usług (KSU) dla małych i średnich przedsiębiorstw.

Na bezpłatnych seminariach będzie można dowiedzieć się czym jest KSU — jaki jest zakres usług poszczególnych ośrodków w regionie, ale nie tylko.

— Przy okazji promowania Krajowego Systemu Usług będziemy starali się poszerzyć wiedzę uczestników na temat aktualnie dostępnych programów wsparcia oraz roli Regionalnych Instytucji Finansujących — mówi Monika Karwat-Bury z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Czym jest KSU

KSU to sieć dobrowolnie współpracujących ze sobą niekomercyjnych organizacji świadczących na rzecz mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw oraz osób podejmujących działalność gospodarczą usługi: doradcze, szkoleniowe, informacyjne i finansowe. System powstał w 1996 r. z inicjatywy Polskiej Fundacji Promocji i Rozwoju Małych i Średnich Przedsiębiorstw (obecnie Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości), która pełni rolę koordynatora działań systemu. Od tego roku system uzyskuje dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach działania 1.1 programu Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw. — Podstawowym celem systemu jest podniesienie konkurencyjności polskich przedsiębiorstw poprzez dostarczenie im kompleksowej oferty wysokiej jakości usług oraz przygotowanie ich do działania na Jednolitym Rynku Unii Europejskiej — przypomina Monika Karwat-Bury. Uczestnictwo w systemie jest całkowicie dobrowolne i nie wiąże się bezpośrednio z żadnymi korzyściami materialnymi. Logo KSU jest jednak gwarantem wysokiej jakości świadczonych usług — co może wpływać na liczbę klientów.

Nie jest to też system zamknięty — proces rejestracji nowych ośrodków prowadzony jest w trybie ciągłym. Obecnie w systemie zarejestrowanych jest ponad 100 podmiotów z całej Polski.

Cztery rodzaje usług

Dzięki merytorycznemu wsparciu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości oraz uczestnictwu w różnego rodzaju programach unijnych ośrodki KSU świadczą przedsiębiorcom sługi na wysokim poziomie, ale w atrakcyjnych cenach.

— Pierwszym i najbardziej popularnym rodzajem świadczonych usług jest doradztwo. Może ono mieć charakter ogólny, z zakresu np. marketingu, prawa, finansów czy planowania i zarządzania, bądź też proinnowacyjny — służąc rozwojowi przedsiębiorstwa poprzez poprawę istniejącego lub wdrożenie nowego procesu technologicznego — wymienia Monika Karwat-Bury. Prawie wszystkie ośrodki świadczą też usługi informacyjne – w ramach bezpłatnych punktów konsultacyjnych – m.in. w zakresie aspektów administracyjno-prawnych wykonywania działalności, programów pomocowych czy targów i wystaw.

Część ośrodków KSU organizuje dla przedsiębiorców szkolenia — zarówno otwarte (dostępne dla wszystkich), jak i na indywidualne zamówienie przedsiębiorcy.

— Dużą popularnością cieszą się usługi finansowe, czyli pożyczki i poręczenia. Na ten cel ośrodki KSU zdobywają środki m.in. z działania 1.2 SPO WKP — dodaje Monika Karwat-Bury.