PPL nie odpuszcza Modlinowi

opublikowano: 09-08-2022, 20:00
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Państwowy udziałowiec nie pogodził się z decyzją sądu odrzucającą jego zastrzeżenia do podniesienia kapitału podwarszawskiego portu, który nie ma pieniędzy na remont drogi startowej.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Dlaczego PPL sprzeciwia się podniesieniu kapitału lotniska Modlin przez województwo mazowieckie
  • Jaka kwota została przez państwowego udziałowca zablokowana
  • Na co port potrzebuje pieniędzy

Lotnisko Modlin nadal ma kłopot z pieniędzmi. Choć w czerwcu Sąd Okręgowy w Warszawie oddalił pozew PPL, jednego z jego czterech udziałowców (27,86 proc.), dotyczący podniesienia kapitału o 5,8 mln zł, to 3 sierpnia PPL złożył apelację.

- Zarząd jest zdziwiony tym sposobem postępowania PPL – komentuje Tomasz Szymczak, prezes Portu Lotniczego Warszawa-Modlin.

- To pokłosie postępowania sądowego z powództwa PPL wszczętego w lutym 2021 r. w sprawie zaskarżenia uchwały zgromadzenia wspólników ze stycznia 2021 r. dotyczącej podwyższenia kapitału zakładowego przez województwo mazowieckie. Zostało ono dokonane w trybie przymusowego podwyższenia kapitału, bez zgody PPL i może prowadzić do naruszenia interesu PPL oraz obowiązujących regulacji prawnych. Wyrok sądu I instancji nie uwzględnia całości argumentacji PPL – mówi Anna Dermont, rzecznik Lotniska Chopina.

Ponieważ do 31 maja 2021 r. nadzwyczajne walne nie przyjęło uchwały o podniesieniu kapitału, a konieczna była spłata kolejnej transzy wyemitowanych w 2012 r. obligacji, Bank Pekao skorzystał z pełnomocnictw udzielonych mu przez udziałowców i przeprowadził tę procedurę. Dokapitalizowanie zapewniło województwo, zwiększając jednocześnie udziały. Państwowy udziałowiec uważa, że pełnomocnictwo banku Pekao wygasło w 2017 r., gdy zmieniła się ustawa o PPL, marszałek województwa powinien był poinformować ministra transportu z zamiarze przekroczenia progu 33 proc. udziałów, a podniesienie kapitału było niedozwoloną pomocą publiczną.

– W tożsamej sprawie dotyczącej uchwały z czerwca 2021 r. sąd uwzględnił argumentację PPL i zastosował środek zabezpieczający w postaci zakazu wykonania uchwały i ujawnienia podwyższenia kapitału w KRS - dodaje Anna Dermont.

Ta sprawa została odroczona. Zarząd Modlina, który liczy na analogiczny do pierwszego, korzystny dla spółki wyrok, niecierpliwie czeka na jej rozpatrzenie, bo zablokowane zostało podniesienie kapitału (o również 5,8 mln zł).

- Na razie, odpukać, interes idzie dobrze, Ryanair ma dużo pasażerów. Nad portem wisi jednak jak miecz Damoklesa konieczność modernizacji drogi kołowania. Jest łatana na bieżąco, ale to za mało – mówi Marek Miesztalski, szef rady nadzorczej Portu Lotniczego Warszawa-Modlin i skarbnik Mazowsza, które ma 36,17 proc. udziałów w spółce.

Lotnisko powinno też rozbudować terminal. Michael O’Leary, prezes Ryanaira, powiedział w lipcu podczas konferencji z okazji 10-lecia lotniska w Modlinie, że w 4-5 lat linia może podwoić liczbę pasażerów do 6 mln rocznie.

- Procedujemy udzielenie spółce pożyczki przez udziałowców, ale trwa to już ponad rok. Agencja Mienia Wojskowego stwierdziła, że ma teraz ważniejsze wydatki, miasto Nowy Dwór Mazowiecki nie ma funduszy. Zostaliśmy my i PPL, który wciąż opóźnia podjęcie decyzji – mówi Marek Miesztalski.

Stanisław Wojtera, prezes PPL, uważa, że umowa z Ryanairem jest niekorzystna dla lotniska Modlin i dopóki nie zostanie zmieniona, każda pomoc ze strony udziałowców – zgoda na kredyt, podwyższenie kapitału czy pożyczka – będzie niedozwoloną pomocą publiczną. Umowa z Ryanairem, zgodnie z którą przewoźnik płaci portowi 5 zł za pasażera (dla porównania: na Lotnisku Chopina opłata wynosi 81 zł), obowiązuje do października 2023 r. Zarząd Modlina rozpoczął negocjacje dotyczące opłat w przyszłym sezonie letnim.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane