Praga czeka na swój czas

ANB
opublikowano: 17-01-2012, 00:00

Pod względem liczby biurowców prawobrzeżna Warszawa to zupełne pustkowie. To ma szansę zmienić się za sprawą nowych stacji metra.

W najbliższych latach Praga Północ zyska prawie 30 tys. mkw. powierzchni biurowej. Firma deweloperska PBM Południe czeka na pozwolenie na użytkowanie kompleksu przy ul. Kijowskiej, w którym powierzchnia biur wyniesie około 3,8 tys. mkw. Biura pojawią się też w dawnej fabryce wódek Koneser (BBI Development). Kolejne 10 tys. mkw. chce uzyskać — w ramach I etapu przebudowy Fabryki PZO — spółka funduszu Black Lion NFI. Biura pojawią się również na Stadionie Narodowym. Ale czy te inwestycje mają szansę powodzenia?

— Pojawienie się metra jest gigantyczną szansą dla Pragi. Może być czynnikiem, który spowoduje, że firmy, deweloperzy i fundusze śmielej zaczną inwestować w okolicach stacji „Stadion” i „Dworzec Wileński” — mówi Andrzej Włodarski z firmy doradczej Nuvalu. Choć wielu deweloperów ma już zapewnioną ziemię w prawobrzeżnej części Warszawy, to żadna z dużych firm nie zrywa się jeszcze do działania. Problemem poza infrastrukturą pozostaje nadal mało atrakcyjne otoczenie. Zdewastowane kamienice nie są interesującym widokiem z okna nowoczesnego biurowca. — Praga nie ma dziś tak dużego potencjału, by konkurować ze Śródmieściem czy Mokotowem. Na razie deweloperów nie kusi nawet niska cena działek budowlanych po prawej stronie Wisły. Trudno też oczekiwać, że w tym rejonie będzie można szybko uzyskać wysokie czynsze — uważa Joanna Mroczek z CBRE. Deweloperzy czekają więc na zakończenie inwestycji publicznych. W czasach niepewności na rynkach finansowych, ich plany rozpisane są na kilka lat. To za mało, by Praga w pełni zyskała na atrakcyjności.

— W Polsce deweloperzy chętnie podążają szlakami wytyczonymi przez większe firmy. Powielają wzorce, które sprawdziły się w działaniach konkurencji. Pradze potrzebny jest zatem pierwszy odważny — twierdzi Joanna Mroczek. Jej zdaniem impulsem może być budowa Portu Praskiego, kompleksu spełniającego funkcje mieszkaniowe, biurowe i rekreacyjne. Ale, jak zapowiada inwestor — firma Elektrim, całość może zostać ukończona dopiero za 10 lat.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: ANB

Polecane