Prawnicy potrzebują nowych technologii

opublikowano: 14-11-2018, 22:00

Prawdziwym wyzwaniem dla działów prawnych będzie odpowiedzialność firm za działanie sztucznej inteligencji — prognozuje PwC Legal.

Ponad połowa, bo 56 proc. szefów działów prawnych przedsiębiorstw ankietowanych przez kancelarię PwC Legal, przyznaje, że ograniczenia finansowe stanowią jedną z największych blokad w zwiększaniu efektywności pracy tych departamentów. Jak wyjaśniali, problemem jest szczególnie zaopatrzenie w narzędzia do pracy, specyficzne dla obsługi funkcji prawnej, w odróżnieniu od standardowo wykorzystywanych w firmach. 24 proc. badanych podmiotów dostrzega potrzebę zwiększenia inwestycji na te cele w ciągu najbliższego roku, ale tylko 3 proc. ma na to oddzielny budżet.

Z raportu z badania „Legal Tech. Transformacja działów prawnych przedsiębiorstw” wynika, że według 40 proc. badanych rozwiązania technologiczne, do których mają dostęp, nie zaspokajają potrzeb wynikających ze specyfiki pracy prawnika. Najczęściej korzystają oni ze scentralizowanego systemu archiwizacji dokumentów (26 proc. wskazań), systemu do zarządzania sprawami i sporami (18 proc.) oraz narzędzi do organizacji pracy i komunikacji (17 proc.).

Respondenci podkreślali, że stosowanie nowych technologii jest kluczowe przy wdrażaniu zmieniających się przepisów, szczególnie sektorowych. Najlepszym i najświeższym przykładem jest unijne rozporządzenie dotyczące ochrony danych osobowych(RODO) — w jego przypadku znajomość systemów i technologii była niezbędna do identyfikacji procesów, w trakcie których dochodzi do przetwarzania takich informacji. Poza tym dostosowanie do nowego prawa wymagało zrozumienia biznesu klientów — często opartego na nowych technologiach. Poprzez nowe regulacje ustawodawcy dążą też do stworzenia prawnych zasad wykorzystywania technologii przy świadczeniu np. usług na rynku finansowym.

— Prawo nie reguluje samej technologii, a skupia się raczej na wynikających z niej zjawiskach i podmiotach, które z niej korzystają. Jednymi z wyzwań, z którymi przyjdzie się zmierzyć prawnikom w najbliższym czasie, są takie jak np. odpowiedzialność karna i cywilna za działanie sztucznej inteligencji czy szkody wyrządzone przez autonomiczne pojazdy oraz ważność czynności prawnych realizowanych przy wykorzystaniu samouczących się algorytmów — zauważa Beata Kiedrowicz, partner w PwC Legal.

Wśród istotnych czynników ograniczających wykorzystanie narzędzi IT w pracy prawników respondenci wskazywali: brak narzędzi „szytych na miarę” dla danej firmy oraz bariery językowe i mentalne, czyli niechęć do zmian i uczenia się nowych rozwiązań. Z raportu wynika, że procesy, za które odpowiedzialne są departamenty prawne, zleca na zewnątrz 61 proc. respondentów. Chodzi o outsourcing kancelarii prawnych lub alternatywnych dostawców usług prawniczych. Najczęściej to wsparcie dotyczy transakcji, ochrony danych, sporów, prawa konkurencji i podatków.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Prawnicy potrzebują nowych technologii