Atuty AI w pracy prawnika?
Zastosowanie technologii AI w usługach prawnych to nie tylko optymalizacja czasu pracy i automatyzacja powtarzalnych czynności.
▶️ Dla komercyjnych firm prawniczych to przede wszystkim przewaga konkurencyjna. Współczesny klient biznesowy to coraz częściej zaawansowany cyfrowo przedsiębiorca, który oczekuje szybkości, dostępności i efektywności i dla którego orientacja technologiczna doradcy prawnego staje się czynnikiem determinującym wybór kancelarii. Tradycyjne modele świadczenia usług prawnych i analogowi prawnicy najzwyczajniej nie nadążą za tempem cyfrowego biznesu.
▶️ Dla korporacyjnych działów prawnych narzędzia AI to oczywista oszczędność kosztów operacyjnych i skalowalność - bez wypalenia, chaosu i spadku jakości zespołu. Przygotowując draft umowy w 15 minut (zamiast 3 dni) „in-housi” mogą obsłużyć większą ilość projektów a przede wszystkim wyjść poza jakże częsty, a krzywdzący schemat „blokerów pomysłów”. I zwiększyć zaufanie do działu prawnego jako partnera biznesowego w organizacji.
Opór przed zmianą i nowe formalności
▶️ Korporacyjne działy prawne – mierzą się z oporem organizacji przed zmianą technologiczną działu prawnego, która powinna być de facto częścią kompleksowej transformacji cyfrowej w organizacji. W każdej dużej spółce taki dział jest „tylko” jedną z komórek organizacyjnych, ale z przyczyn wiadomych - strategiczną i stanowiącą repozytorium wrażliwych danych. Dlatego działy prawne będą raczej beneficjentem, a rzadziej inicjatorem zmiany cyfrowej w ramach organizacji.
▶️ Z kolei orzechem do zgryzienia firm dla prawniczych jest odpowiednie uzgodnienie z klientem zakresu korzystania z narzędzi AI w umowie o świadczenie usług prawnych i problem wyceny „czasu pracy z AI”, jeśli podstawą do faktury jest godzinowy time-sheet.
Poznaj program konferencji - XVIII Forum Dyrektorów Działów Prawnych 23 ‑ 24 września 2025
Jak pogodzić korzyści AI z zasadami etyki zawodowej?
Niezależnie od tego, czy prowadzimy jednoosobową kancelarię, czy świadczymy usługi jako in-house, wykonujemy zawód zaufania publicznego. Automatyzacja zadań to rewolucyjny progres, przekładający się na efektywność pracy prawnika, ale prawnik to nie cyfrowa kserokopiarka. To my ponosimy odpowiedzialność za ostateczny kształt pisma procesowego, czy skutki porady prawnej, także wygenerowanej za pomocą modelu AI.
▶️ Priorytetowa jest rzecz jasna kwestia ochrony danych osobowych. Nie ma opcji, aby przy wdrożeniu i korzystaniu z narzędzi AI dane osobowe, informacje prywatne i wszelkie objęte tajemnicą zawodową wypłynęły poza kontrolowane przez prawnika środowisko technologiczne. Dobór narzędzi AI wymaga zatem starannego reasearchu przez pryzmat spełniania rygorystycznych wymagań ochrony prywatności, zgodności z RODO i tajemnicy zawodowej.
▶️ Wspólnym dla prawników, działów prawnych i kancelarii komercyjnych wyzwaniem będzie wreszcie zagadnienie self-explainability: czy umiem wyjaśnić i obronić przed klientem/sądem/zarządem to, co wygenerowała AI?
Zatem mimo, że zastosowanie AI w praktyce prawniczej to nie fanaberia ani chwilowa moda, że to konieczność, wynikająca z logiki otaczającego nas i pędzącego naprzód świata, w którym zautomatyzowane umowy, analiza danych w czasie rzeczywistym czy chatboty stają się codziennością, to jednocześnie kompetencje technologiczne w pracy prawnika to dziś nie tylko bonus, ale także obowiązek etyczny.
A prawnik ery LegalTech to nie tylko ktoś, kto zna narzędzia AI, ale paradoksalnie wie, kiedy ich nie użyć wcale.
Autorka: Joanna Kieszek, kierownik Zespołu Compliance i rzecznik etyki TOTALIZATOR SPORTOWY Sp. z o.o.