Prawo własności przemysłowej po nowemu

opublikowano: 21-02-2019, 22:00

Dostosowanie przepisów o znakach towarowych do dyrektywy unijnej będzie sprzyjać budowaniu polskich marek — uważa resort przedsiębiorczości.

Potrzebny jest jeszcze tylko podpis prezydenta i publikacja w Dzienniku Ustaw, aby nowelizacja Prawa własności przemysłowej, o której pisaliśmy wczoraj w „Pulsie Biznesu”, mogła wejść w życie. Parlament właśnie zakończył nad nią prace. Nowe regulacje zaczną obowiązywać następnego dnia po ogłoszeniu noweli. Zgodnie z nowymi przepisami — przypomnijmy — zmieni się definicja znaku towarowego. Dopuszczalne będzie oznaczanie nie tylko w sposób graficzny. Nowela otwiera drogę dla nowoczesnych form, w tym znaków zapachowych, smakowych czy holograficznych. Przedsiębiorca będzie mógł w Urzędzie Patentowym (UP) zastrzec np. figurę w wymiarze 3D.

— Wizualna identyfikacja to niebagatelny element w grze o zdobycie przewagi konkurencyjnej na rynku. Dlatego z myślą o przedsiębiorcach uporządkowaliśmy i przystosowaliśmy przepisy do wyzwań, jakie stoją przed nimi w dobie postępu technologicznego — powiedziała Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii.

Przedsiębiorcom będzie łatwiej przedłużyć prawa ochronne na znak towarowy. Obecnie muszą w tej sprawie składać wnioski do UP i je opłacić. Ten wymóg zniknie. Wystarczy tylko wniesienie opłaty za kolejny okres ochrony przed upływem poprzedniego. Taki okres trwa 10 lat.

Jednocześnie Urząd Patentowy zostanie zobowiązany do poinformowania o upływającym czasie ochrony w stosunku do wszystkich praw własności przemysłowej. Według resortu przedsiębiorczości, dzięki temu firmy zaoszczędzą na kosztach dodatkowych opłat związanych z monitorowaniem okresów ochronnych.

Nowela wprowadza ponadto nowe uprawnienia dla właścicieli znaków towarowych w walce z podróbkami. Będą oni mogli reagować na ryzyko użycia w odniesieniu do jakichś produktów na rynku, i na naruszenia prawa ochronnego, np. opakowań, etykiet, metek, zabezpieczeń czy innych elementów służących weryfikacji autentyczności, na których naniesiono znak towarowy. W takim przypadku przedsiębiorca będzie mógł żądać zaniechania umieszczania tam oznaczenia identycznego z jego znakiem towarowym lub do niego podobnego. Ponadto może domagać się zaniechania oferowania, wprowadzania do obrotu, importu lub eksportu albo składowania (w celu oferowania lub wprowadzania do obrotu) w taki sposób oznakowanych wspomnianych opakowań, etykiet czy zabezpieczeń.

1cae78be-dad3-11e9-8a34-2a2ae2dbcce4
Polityka gospodarcza
Nie uciekniesz przed skutkami polityki gospodarczej. Zapisz się na nasz newsletter, by nie przegapić newsów, analiz i komentarzy. Zamieniamy słowa polityków na pieniądze
ZAPISZ MNIE
Polityka gospodarcza
autor: Marcin Goralewski
Wysyłany raz w tygodniu
Marcin Goralewski
Nie uciekniesz przed skutkami polityki gospodarczej. Zapisz się na nasz newsletter, by nie przegapić newsów, analiz i komentarzy. Zamieniamy słowa polityków na pieniądze
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

Nowela stanowi, że ten, kto w celu wprowadzenia do obrotu oznacza towary podrobionym znakiem towarowym, w tym Unii Europejskiej (UE), zarejestrowanym znakiem towarowym lub znakiem towarowym UE, którego nie ma prawa używać lub obraca towarami oznaczonymi takimi znakami, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat dwóch.

Przyjęta przez parlament nowelizacja Prawa własności przemysłowej jest związana z dostosowaniem prawa do Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady UE, która ma na celu stworzenie spójnego systemu ochrony unijnych i krajowych znaków towarowych. W ocenie resortu przedsiębiorczości, dzięki tej spójności polskie firmy zyskają nowe narzędzie ułatwiające wejście na rynki zagraniczne. Uchwalone zmiany ułatwią im identyfikację wizualną, co sprzyjać będzie wejściu na ścieżkę eksportu i budowaniu rozpoznawalności polskich marek na świecie. Wyliczono, że z nowych rozwiązań będzie mogło skorzystać nawet 2 mln przedsiębiorców i 180 tys. uprawnionych z tytułu zarejestrowanych już znaków towarowych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu