Primeon zarobił i się wykupił

opublikowano: 28-08-2019, 22:00

Marzeniem start-upów są coraz większe rundy kapitałowe. Twórcy platformy dla szkół językowych postawili jednak na niezależność.

AIP Seed i Inovo do listy sukcesów dopisały kolejny „exit”. Na wyjściu ze spółki Primeon fundusze zarobiły powyżej miliona złotych każdy. Udziałów w start-upie nie odsprzedały jednak innym podmiotom venture capital, co jest najczęstszą formułą na rynku — odkupili je założyciele spółki. Dokładne wskaźniki zwrotu z inwestycji nie zostały ujawnione, wiadomo natomiast, że AIP Seed w 2011 r. wsparł wchodzącą na rynek spółkę kwotą ok. 400 tys. zł, a Inovo w 2014 r. włożyło w nią ok. 1 mln zł.

Primeon postawi na rozwój platformy dla szkół językowych, szykuje też
nowy produkt. Patryk Chmielewski, prezes spółki (pierwszy z lewej), będzie
jednak działał już niezależnie od inwestorów — Dariusza Żuka z AIP Seed Capital
(drugi) i Tomasza Swiebody z Inovo (czwarty). Ze wspólnikami — Mariuszem
Wójcikiem i Michałem Bartosińskim — odkupił od funduszy pakiet udziałów w
start-upie.
Zobacz więcej

BIZNESOWY UKŁAD:

Primeon postawi na rozwój platformy dla szkół językowych, szykuje też nowy produkt. Patryk Chmielewski, prezes spółki (pierwszy z lewej), będzie jednak działał już niezależnie od inwestorów — Dariusza Żuka z AIP Seed Capital (drugi) i Tomasza Swiebody z Inovo (czwarty). Ze wspólnikami — Mariuszem Wójcikiem i Michałem Bartosińskim — odkupił od funduszy pakiet udziałów w start-upie. Fot. ARC

— Wykup menedżerski jest opcją dla spółek, które już zarabiają i mają ciekawą wizję rozwoju, ale ich strategia rozwoju przestaje wpisywać się w model preferowany przez fundusze venture capital. Primeon działa w wąskiej niszy i dobrze sobie w niej radzi. Tego rodzaju biznestrudno się jednak skaluje, czego zazwyczaj oczekują inwestorzy — zaznacza Dariusz Żuk, współtwórca AIP Seed.

Primeon oferuje internetową platformę wspomagającą organizację pracy szkół językowych — od koordynacji działania sekretariatu, przez realizację płatności online po obsługę lektorów i kursantów. Stworzono ją na bazie pierwszego produktu spółki — elektronicznego dziennika lekcyjnego, który nadal wykorzystuje ok. 100 szkół, ale nie jest już przez start-up rozwijany. Model biznesowy przekreśliły zmiany w ustawie o systemie oświaty — pobieranie przez publiczne placówki od rodziców uczniów opłat za udostępnianie informacji dotyczących ich nauczania i wychowania, bez względu na formę przekazywania danych, zostało zakazane. Właśnie na tym pierwotnie opierała się sprzedaż e-dziennika Primeonu. Obecnie firma rozlicza się już bezpośrednio ze szkołami. Dodatkowo rynek stał się bardziej konkurencyjny.

Start-up skoncentrował się więc na platformie LangLion. Jej użytkownikami są m.in. Profilingua, SWPS Szkoła Językowa, sieć Leader School, Skrivanek, po rozwiązanie sięgają również firmy prowadzące szkolenia wewnętrzne. Patryk Chmielewski, prezes Primeonu, podaje, że z platformy korzysta obecnie ponad 400 podmiotów z 20 krajów. Poza Polską firma ma najwięcej klientów w Rosji i w krajach hiszpańskojęzycznych. Szef start-upu nie ukrywa, że kilka lat temu zespołowi trudno byłoby rozwinąć biznes bez inwestorskiego wsparcia. Teraz odzyskał on niezależność w działaniu. Skupi się na sprzedaży, marketingu i rynkach zagranicznych.

AIP Seed zainwestował dotychczas w ok. 110 spółek. Obecnie ma ich w portfelu ponad 60. Na 15 zarobił (m.in. CallPage, Qpony, Soti Natural), pozostałe nie utrzymały się na rynku lub zostały sprzedane poniżej oczekiwanych zwrotów z inwestycji. Był to pierwszy wykup menedżerski w jego historii, a drugi dla Inovo, który dokapitalizował w sumie 17 projektów i zaliczył pięć „exitów”. Największy to sprzedaż pakietu akcji w spółce ECC Games.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu