Producenci gum rozciągają rynek

Niedziele bez handlu zmieniają rynek słodyczy bardziej niż odwrót od cukru — uważa producent Chupa-Chupsów i Mentosów.

Ruch na rynku gumy do żucia dopiero się zaczyna — przekonuje Stephane Tikhomiroff, dyrektor zarządzający Perfetti Van Melle w Polsce, do którego poza Mentosem należą m.in. Chupa-Chups i Fruittella.

Stephane Tikhomiroff, który od dwóch lat zarządza Perfetti Van Melle
w Polsce, był wcześniej m.in. dyrektorem marketingu w Lotte Wedel. Marketingiem
zajmował się też w Nestlé.
Zobacz więcej

SPOŻYWCZY ŻYCIORYS:

Stephane Tikhomiroff, który od dwóch lat zarządza Perfetti Van Melle w Polsce, był wcześniej m.in. dyrektorem marketingu w Lotte Wedel. Marketingiem zajmował się też w Nestlé. Fot. Marek Wiśniewski

Przypomina, że przez lata był tu tylko jeden główny gracz [Wrigley, mający ok. 90 proc. udziałów w rynku — red.].

— My też tu byliśmy, choć nieaktywni. Jesienią przeprowadziliśmy relaunch gum Mentos i zaczęliśmy aktywnie walczyć o ten rynek. Do tego pojawili się dwaj nowi gracze [Mondelēz wprowadził gumy Halls, a Ferrero — Tic Tac — red.] i już widać tego efekty. Półka znacząco się poszerzyła — o inne smaki, opakowania, tekstury. Konsumenci, po latach kupowania pozornie różnych produktów, a należących do tego samego właściciela, ożywili się i kategoria zaczęła bardziej dynamicznie rosnąć — mówi Stephane Tikhomiroff.

Tłumaczy, że — wbrew pozorom — nie zaczęła się tu wojna cenowa.

— Ten większy ruch to efekt produktów ciekawszych, a nie tańszych. My pozycjonujemy się cenowo trochę poniżej lidera, dwaj nowi gracze — powyżej. Rynkowi dodatkowo sprzyjają trendy — to kategoria, w której wiele produktów jest pozbawionych cukru — dodaje Stephane Tikhomiroff.

Zastrzega, że trend free-from, czyli poszukiwania produktów wolnych od cukru, soli, glutenu itd., wcale nie szkodzi tradycyjnym słodyczom.

— To coś, co jest widoczne w różnych innych spożywczych kategoriach, jednak konsumenci nie rezygnują ze słodyczy, bo są one traktowane jako przyjemność, produkt poprawiający nastrój. Widać próby zastąpienia cukru jego zamiennikami, ale te kosztują więcej. Konsumentom zajmie trochę czasu, aby zaakceptować ich ceny. Oczywiście branża słodyczy także przechodzi ewolucję i zmienia składy produktów oraz ich rozmiary, ale konsumenci zmieniają swoje nawyki, żywieniowe znacznie wolniej niż nam się wydaje — przekonuje Stephane Tikhomiroff.

Jego zdaniem, zakaz handlu w niedzielę może mocniej wpłynąć na przyzwyczajenia klientów.

— Polacy nie mają nawyku kupowania zbiorczych opakowań w takim stopniu, jak np. Brytyjczycy. Teraz jednak zaczynają myśleć o kupowaniu na zapas. Do tego też branża będzie musiała się dostosować — dodaje szef Perfetti Van Melle w Polsce.

Nad Wisłą spółka zatrudnia 136 osób. Z produkcji u nas zrezygnowała w 2009 r. i nie zamierza do niej wracać. Poza swoimi markami dystrybuuje u nas praliny The Belgian i pastylki Fisherman’s Friend.

— Brakowało nam w polskim portfelu słodyczy czekoladowych dawanych jako prezent. Na tym rynku to popularny produkt kupowany na urodziny czy komunie. W tej chwili nie planujemy jednak wejścia w kolejne kategorie — zaznacza Stephane Tikhomiroff. © Ⓟ

OKIEM EKSPERTA - Joanna Rogalska, dyrektor w Nielsenie

Stabilnie

Gumy to kategoria stabilna od wielu lat i w tym czasie zdominowana przez jednego gracza. W ciągu ostatnich 12 miesięcy, zakończonych w kwietniu, wydaliśmy na nie 683 mln zł (łącznie do żucia i balonowe), co oznaczało wzrost o prawie 2 proc. Wolumenowo kategoria nie odnotowuje wzrostów, a większą wartość uzyskuje dzięki dominacji marek producentów, bo udział marek prywatnych jest marginalny. Wejście nowych firm może potencjalnie wprowadzić większą dynamikę, ale na razie jej nie widać. W pierwszej kolejności kluczowe jest zbudowanie dystrybucji dla nowych produktów, ale też przekonanie konsumenta, by sięgał po gumy przy wielu okazjach.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Michalina Szczepańska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Producenci gum rozciągają rynek