Program „Mój elektryk” wymaga modyfikacji

Marcin BołtrykMarcin Bołtryk
opublikowano: 2023-04-19 20:00

W 1 kw. tego roku przybyło 5,5 tys. aut czysto elektrycznych, a to niemal dwa razy więcej niż rok temu. Zmiany w programie dopłat mogą jeszcze bardziej rozpędzić rynek.

przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • ile nowych aut poszczególnymi rodzajami napędów alternatywnych zarejestrowano w Polsce w I kwartale 2023 r.
  • jakich zmian w programie “Mój elektryk” domaga się branża motoryzacyjna
  • jak rozwija się polska infrastruktura ładowania samochodów na prąd

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Według danych z końca marca 2023 r., w Polsce jest zarejestrowanych ponad 36,8 tys. osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Przez pierwsze trzy miesiące 2023 r ich liczba zwiększyła się o 5,5 tys. sztuk, a to o 84 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2022 r.

Pod koniec marca 2023 r. po polskich drogach jeździło w sumie nieco ponad 67,1 tys. aut osobowych z wtyczką. Niespełna 33,3 tys. z nich to samochody napędzane wyłącznie prądem, a blisko 33,9 tys. - hybrydy plug-in. Park samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym liczył pod koniec marca prawie 3,6 tys. aut. W dalszym ciągu rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec marca składała się z 16,5 tys. pojazdów. Czysto elektryczną flotę uzupełniają 842 autobusy.

Największą część polskiego parku aut z napędem alternatywnym stanowią klasyczne hybrydy. Między styczniem a marcem tego roku zarejestrowano prawie 49,9 tys. takich aut (+36 proc. r/r), a po polskich drogach jeździ już ponad 0,5 mln tak napędzanych samochodów.

Równolegle do floty pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec marca 2023 r. w Polsce funkcjonowało 2699 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (5305 punktów). 30 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), reszta to wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W samym marcu uruchomiono 19 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (39 punktów).

– Sieć infrastruktury w Polsce wciąż koncentruje się przede wszystkim tam, gdzie popyt na usługi ładowania jest największy, czyli w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców. W I kwartale tego roku zdecydowanie najwyższy przyrost nowo instalowanych stacji odnotowaliśmy w Warszawie [o 31 - przyp.]. - mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych.

Dodaje, że jednym z większych wyzwań w obszarze infrastrukturalnym, w kontekście zaakceptowanego w marcu 2023 r. przez instytucje europejskie rozporządzenia AFIR, będzie rozpoczęcie budowy punktów ładowania przeznaczonych dla samochodów ciężarowych.

- Obecnie ani jedna ogólnodostępna stacja w Polsce nie jest przystosowana do obsługi takich pojazdów –zaznacza Maciej Mazur.

Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. zwraca uwagę, że to dofinansowanie kupna samochodów osobowych, dostawczych oraz budowy infrastruktury kreuje popyt na napędy zeroemisyjne.

- Z dofinansowania mogą korzystać zarówno osoby indywidualne jak i firmy. Wydaje się jednak, że nadszedł czas, by wyciągnąć wnioski z zebranych doświadczeń i lekko go zmodyfikować. Jedną z kluczowych zmian powinno być wdrożenie w Polsce pilotażowego programu dopłat do ciężkich samochodów ciężarowych. Warto również podnieść limit ceny pojazdu, który może zostać objęty dotacją oraz objąć dopłatami motocykle elektryczne kupowane przez osoby fizyczne - mówi Jakub Faryś.