Przedsiębiorcy ruszają do boju z zatorami

opublikowano: 28-11-2012, 00:00

Większość firm ma problemy z terminowymi płatnościami od kontrahentów. Ale już nie chcą siedzieć z założonymi rękami.

W kwietniu br. aż 82,7 proc. badanych przez Kerallę Research na zlecenie Bibby Financial Services przedsiębiorców odczuwało problem z opóźnieniami w płatnościach, ale zaledwie dla 10 proc. z nich tygodniowe opóźnienie w zapłacie było impulsem do działania w celu odzyskania pieniędzy. Kolejna fala badania pokazuje, że przedsiębiorcy, wśród których 74 proc. odczuwa problem zatorów, zaczynają działać wcześniej — 24 proc. z nich robi to zaledwie 7 dni po terminie płatności. Jednocześnie co czwarta firma (25 proc.) uznaje za opóźnienie 14 dni po upływie terminu płatności, podczas gdy w kwietniu było to 18 proc. Ponadto coraz mniej firm jest skłonnych cierpliwie czekać na uregulowanie płatności nawet 90 dni (4 proc.), a pół roku temu taką sytuację akceptowało 15 proc. przedsiębiorców.

Zmalała także liczba firm, które z działaniem czekają na moment utraty płynności. W kwietniu taka wizja była impulsem dla 31,1 proc. badanych, a w październiku na ten moment czekało już mniej, bo 25,8 proc. firm. Jednak choć przedsiębiorcy zaczynają działać wcześniej, wciąż brakuje im radykalności. — Najczęściej działania ograniczają się do przypominania o zaległej płatności — mówi Krzysztof Kuniewicz, dyrektor generalny Bibby Financial Services.

Dzwonienie, wysyłanie e-maili lub SMS przypominających o należnościach wykorzystuje 80,4 proc. ankietowanych. Po radykalniejsze metody sięga zdecydowanie mniej przedsiębiorstw. Na nierealizowanie nowych zleceń, dopóki nie wpłynie zaległa płatność, decyduje się ponad połowa badanych (53 proc.). Jeszcze mniej firm potwierdza wysokość sald z klientami (37,9 proc.) czy też podpisuje protokół odbioru, by uniknąć wątpliwości, że transakcję zamknięto (31,1 proc.). Co piąta firma sprawdza kondycję finansową klienta (24,1 proc.) oraz upewnia się, że osoba odbierająca fakturę jest do tego upoważniona (25,9 proc.).

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu