Przesyt coachów, a nie coachingu

AGNIESZKA POLSKA-KAMIEŃSKA
opublikowano: 25-06-2012, 00:00

KOMENTARZ

Ostatnie lata sprzyjały rozwojowi branży coachingowej. Teraz rynek jej usług charakteryzuje duża podaż — wiele szkół oferuje szkolenia i certyfikacje z prowadzenia coachingu. Jest też wielu coachów, którzy szukają klientów i możliwości współpracy. Nastąpił — przynajmniej na razie — przesyt szkoleniami dla coachów. Jest coraz mniej chętnych, odwołuje się terminy zajęć, a szkolące ich firmy bardziej stawiają na PR, by zachęcić kandydatów. Dyplomowanych coachów jest bardzo wielu. Ale po okresie euforii z powodu zdobycia dyplomu i chęci prowadzenia coachingu, trenerów spotkał zimny prysznic: mały popyt. Trwa zatem przegrupowanie: część coachów wykonuje różne usługi doradczo- -szkoleniowe, inni nie wykorzystują wiedzy w praktyce. Ci, którzy nadal chcą działać w branży, zaczęli się zrzeszać w różne organizacje. Niektóre działają na zasadzie wzajemnego wsparcia przy sprzedaży, szukają klientów i przedstawiają w ramach wspólnej oferty różne kandydatury coachów. Pojawiły się grupy, które regularnie doskonalą umiejętności, a przy okazji dzielą się rynkowymi nowinami. Niektórzy koncentrują się na jakiejś grupie społecznej lub zawodowej — stąd coaching sprzedaży, dla artystów, dla rodziców itp. Inni skupiają się na aspekcie życiowym — stąd life coaching, coaching kariery, sukcesu itp.

Co będzie dalej? Szkolenia wciąż będą istotnym elementem rozwoju pracowników. A coaching będzie kierowany głównie do menedżerów i specjalistów i traktowany jako wzmocnienie szkoleń oraz metoda wpływająca na relacje, komunikację i przywództwo w firmie. Menedżerowie coraz częściej mówią o swoich frustracjach w pracy i sami się zgłaszają po coaching indywidualny. Za parę lat normą będzie, że menedżer korzysta z pomocy coacha, by być bardziej efektywnym w pracy i w życiu. Coaching będzie więc na porządku dziennym.

AGNIESZKA POLSKA-KAMIEŃSKA

partner w Persona Global Polska

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: AGNIESZKA POLSKA-KAMIEŃSKA

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu