PRZEWOŹNICY POTRZEBUJĄ NOWOCZESNEJ OBSŁUGI
Do usprawnienia transportu nie wystarczy budowa autostrad
W Polsce powinny powstać przynajmniej cztery duże centra logistyczno-dystrybucyjne
BRAKUJĄCA INWESTYCJA: Ewa Jachimska-Bieniek, naczelnik zespołu eksploatacji PKP, uważa, że w naszym kraju nie wybudowano jeszcze centrum logistycznego z prawdziwego zdarzenia.
fot. Małgorzata Pstrągowska
Kźhne & Nagel uruchomi w tym roku centrum logistyczne w Warszawie, a w 2000 roku w Katowicach. Nowy obiekt zamierza także wybudować FM Logistic. W Polsce brakuje nowoczesnych, dużych centrów logistycznych. Są one równie niezbędne, jak autostrady.
Koszt stworzenia nowoczesnego, międzynarodowego centrum logistyczno-dystrybucyjnego jest porównywalny z wydatkami na budowę 250 km autostrady. W Polsce, w związku z wejściem do Unii Europejskiej, potrzebne są minimum cztery takie obiekty, które ułatwią handel z sąsiadami. Lokalizacja centrów musi odpowiadać usytuowaniu projektowanej sieci autostrad, magistral kolejowych i portów lotniczych.
Ratunek przed upadkiem
Powstanie Łódzkiego Centrum Logistycznego uratowało od zagłady zakłady przemysłu lekkiego Lenta. NFI Piast pożyczył 3 mln zł, niezbędne do zrealizowania inwestycji.
— My osobiście nie łączymy dostawców z odbiorcami, obsługą centrum logistycznego zajmują się spedytorzy. W naszym obiekcie działają m.in. Raben, Rex-Sped, Torus i Trax. Inicjatywa budowy centrum logistycznego zrodziła się w grupie NFI Piast-Próchnik. Okazało się, że jest wiele zakładów, które importują produkty i przywożą bezpośrednio do Łodzi. Każda z tych firm samodzielnie musiała zadbać o kontrolę celną i obsługę spedycyjną towarów. Było to kłopotliwe. Wtedy właśnie podjęto decyzję o powstaniu takiego obiektu. W Łodzi były dwa urzędy celne położone na sąsiednich ulicach. W okresie wzmożonego ruchu powodowało to, że drogi te były kompletnie nieprzejezdne. Teraz sytuacja jest zupełnie inna — mówi Karol Pabiniak, prezes zarządu Centrum Logistyczno-Spedycyjnego ZPP Lenta.
Łódzkie centrum funkcjonuje w pomieszczeniach należących do firmy, wybudowano również nowy terminal. Wadą obiektu jest jego usytuowanie blisko centrum miasta. Sytuację może poprawić oddanie do użytku dwóch autostrad w okolicach Łodzi
USUNĄĆ PRZESZKODY: Zdaniem przedstawicieli firmy Raben, kierowanej przez Ewalda Rabena, polskie władze powinny uporządkować sprawę wydawania zezwoleń i koncesji w transporcie międzynarodowym. fot. ARC
Nowe inwestycje
Kźhne & Nagel wybudowała terminal w Gądkach koło Poznania. Zdaniem przedstawicieli firmy, stolica Wielkopolski jest dogodnym punktem lokalizacji tego typu inwestycji. W tym miejscu krzyżują się bowiem główne szlaki tranzytowe: Paryż-Moskwa i Szto-kholm-Wiedeń.
— Współpracujemy z kilkoma tysiącami firm z kraju i ze świata. Jedynymi utrudnieniami, na które możemy wskazać są: zła infrastruktura drogowa oraz zbyt powolny przepływ towaru przez granice Polski. Po wstąpieniu do Unii Europejskiej bez autostrad i dobrych dróg będziemy krajem peryferyjnym — ostrzega Leszek Andrzejewski, dyrektor naczelny Kźhne & Nagel w Polsce.
Inwestycja w Gądkach pochłonęła około 33 mln złotych.
— W tym roku zamierzamy uruchomić nowoczesne centrum logistyczne w Warszawie, zaś w 2000 roku w Katowicach — dodaje Leszek Andrzejewski.
Zmiana sytuacji
W Gądkach mieści się także jedno z trzech centrów logistyczno-dystrybucyjnych firmy Raben. Inwestycje spółki finansowane są z kredytów udzielonych przez zagraniczne banki. Jej głównymi klientami są międzynarodowe koncerny z branży spożywczej. Zdaniem przedstawicieli Raben, zachodnie przedsiębiorstwa transportowo- -spedycyjne, które weszły na polski rynek na początku lat 90., dysponowały co prawda odpowiednim know-how i kapitałem, ale przejmowały magazyny nie w pełni przystosowane do świadczenia usług. Teraz sytuacja się zmieniła, czego dowodzą powstające nowoczesne centra logistyczno-dystrybucyjne. Reprezentanci firmy mają nadzieję, że polskie władze uporządkują sposób przyznawania zezwoleń i koncesji w transporcie międzynarodowym, oraz że rozpocznie się budowa autostrad.
W podwarszawskim Mszczonowie znajduje się jedno z dwóch centrów logistycznych FM Logistic o powierzchni magazynowej 60 tys. mkw. Inwestycja pochłonęła około 100 mln zł. Firma buduje trzeci tego typu obiekt.
— W Polsce, oprócz naszych, liczą się również centra logistyczne Kźhne & Nagel i Raben. Reszta to magazyny, które przypominają kurniki — mówi Wojciech Gąsiorowski, dyrektor handlowy FM Logistic.
MOCNY ZWIĄZEK: Spedycja i logistyka to branże nierozerwalnie związane z handlem zagranicznym. Wraz z rozwojem gospodarczym rośnie w Polsce znaczenie profesjonalnych, kompleksowych usług logistycznych — twierdzi Leszek Andrzejewski, dyrektor naczelny Kźhne & Nagel w Polsce. fot. ARC
Centrów nie ma
Ewa Jachimska-Bieniek, naczelnik zespołu eksploatacji PKP, twierdzi, że w Polsce nie ma centrów logistycznych z prawdziwego zdarzenia. Podziela tę opinię profesor Stefan Abt z Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. Uważa on, że w naszym kraju powinny powstać cztery duże, międzynarodowe centra logistyczne o powierzchni 100-150 ha. Naukowcy, którzy zajmują się problematyką transportu i spedycji uważają, że centra logistyczne o różnych wielkościach powinny pojawić się przynajmniej we wszystkich aglomeracjach, które liczą więcej niż pół miliona mieszkańców oraz na obszarach, na których rozwija się współpraca transgraniczna. Logistyczne centra dystrybucji wraz z siecią autostrad są niezbędne do sprawnego funkcjonowania systemu transportowego w Polsce. Problemem budowy nowoczesnych dróg zajmuje się specjalnie powołana w tym celu agencja, zaś w Ministerstwie Transportu i Gospodarki Morskiej nie ma osoby bezpośrednio odpowiedzialnej za tworzenie centrów logistycznych.
Idealny wzór
Centrum logistyczne powinno gwarantować realizację dostaw w przewidywanym terminie i umożliwić śledzenie ruchu towarów. Każdy obiekt powinien posiadać system informatyczny, który pozwalałby na stały kontakt między producentami, firmami transportowymi i spedycyjnymi.
Centrum logistyczne powinno mieć również dobrze rozwiniętą infrastrukturę pomocniczą: hotele, restauracje, punkty medyczne, serwisowe. Ważnym elementem jest urząd celny, który zapewni na miejscu sprawną kontrolę.
Michał Cegiełkowski
Artur Lisowski