Przychylne ludziom, dostępne ze smartfona

Właściciele zabiegają o najemców, najemcy o talenty, a talenty o przyjazne przestrzenie

Rynek nieruchomości biurowych napędzają pracownicy. To od ich zdolności i efektywności zależy sukces firm, które wynajmują powierzchnie do pracy. Chcąc ich zrekrutować i zatrzymać, pracodawcy przygotowują oferty na miarę oczekiwań najbardziej wymagających.

Wyświetl galerię [1/3]

PRZYSZŁOŚĆ: Budynki będą rozpoznawały użytkowników i dbały o komfort każdego w miejscu, w którym przebywa — przewiduje Jarosław Zagórski, dyrektor handlowy i dyrektor rozwoju Ghelamco. Fot. GK

— Trzy lata temu stworzyliśmy dział Workplace Innovation, który doradza w zakresie zarządzania i aranżacji przestrzeni biurowych w taki sposób, by spełniały oczekiwania pracowników i sprzyjały efektywnej pracy. W tym celu zatrudniamy m.in. socjologów i architektów, którzy w wyspecjalizowanych zespołach przygotowują propozycje dostosowane do potrzeb konkretnych firm i ich pracowników — mówi Monika Rajska-Wolińska, partner zarządzająca w Colliers International.

Ludzka strona medalu

Zmiana biura kojarzyła się w poprzednich latach głównie z zamianą kameralnych pokoi na mieszczące więcej osób open-space’y. Obecnie biura projektuje się z uwzględnieniem potrzeb wszystkich pracowników, pamiętając o miejscach pracy wspólnej i zacisznych enklawach dla potrzebujących ciszy i spokoju, salach konferencyjnych i telekonferencyjnych, wyciszonych kabinach do rozmów telefonicznych, kafejkach. — Pracownicy mogą się w takich przestrzeniach przemieszczać w zależności od potrzeb. Praca koncepcyjna wymaga ciszy, za to innowacyjności sprzyja przebywanie we wspólnych pomieszczeniach. Nawet spotkania w kafejkach pozwalają efektywniej pracować. Jak wynika z badań przytoczonych przez Susan Pinker w książce „The Village Effect”, nawet krótkie konwersacje między współpracownikami pozwalają zwiększyć wydajność o 20 proc. — tłumaczy Monika Rajska- -Wolińska.

Badania ankietowe pracowników, obserwacja ich pracy, zrozumienie zadań i rozmowy z zarządami pomagają znaleźć złoty środek, który w każdej firmie będzie inny. Przygotowanie do zaprojektowania nowego biura trwa nawet pół roku. Niektóre firmy chcą mieć np. pokoje do karmienia i przewijania dla młodych mam po urlopie macierzyńskim, inne nie. Pojawiły się już nawet firmy oferujące przestrzeń do pracy w towarzystwie psa.

Ciągłe eksperymenty

Według Moniki Rajskiej-Wolińskiej, na projektowanie przestrzeni biurowej najsilniej wpływają: elastyczność, równowaga między pracą i życiem prywatnym oraz nacisk na dzielenie się wiedzą. Wiele rozwiązań wprowadza się metodą prób i błędów. Na przykład praca zdalna, uważana niedawno za synonim elastyczności, obecnie jest ograniczana, gdyż w nadmiarze prowadziła do rozluźnienia więzi z firmą i innymi pracownikami, braku lojalności, gorszej efektywności i mniejszej innowacyjności. Wprowadzona jednak w optymalnym stopniu przynosi korzyści, dlatego tam, gdzie pracownicy nie mogą pracować poza biurem, zaleca się stworzenie im takiej możliwości.

— Po czterech latach od ostatnich zmian w naszym biurze chcemy m.in. stworzyć przestrzeń coworkingową, z której będą mogły korzystać osoby, które w konkretnym momencie potrzebują atmosfery wspólnej pracy. Będziemy obserwować, czy tego rodzaju nowa przestrzeń spełnia oczekiwania pracowników — zapowiada Monika Rajska-Wolińska.

Nowoczesne technologie

W przypadku postępu technologicznego trudno dziś dokładnie przewidywać, jakie rozwiązania mogą się znaleźć w biurowcach, pod które obecnie wylewane są fundamenty. Według Jarosława Zagórskiego, dyrektora handlowego i dyrektora rozwoju Ghelamco, dewelopera Warsaw Spire, znamy jedynie cel, którym jest wygoda użytkownika.

— Już budując Warsaw Spire, chcieliśmy, aby zamiast kart dostępu można było zastosować smartfony, które dodatkowo obsługiwałyby inne aplikacje w budynku. Niestety wyzwaniem nie do pokonania w tak krótkim czasie była integracja systemów różnych dostawców: dostępowych, windowych, oświetleniowych, wentylacyjno-klimatyzacyjnych. Dziś połączenie systemu dostępu ze smartfonem nie jest już problemem, ale nie wiemy, jakie wyzwania będziemy mieli, oddając za dwa lata The Warsaw HUB. Chcemy, by w tym budynku znalazły się najnowocześniejsze rozwiązania, które będą ściśle zintegrowane — mówi Jarosław Zagórski.

Podkreśla, że przyspieszenie wdrażania technologii cyfrowych w nieruchomościach jest duże, ale równocześnie zastrzega, że nie jest to rewolucja. Wcześniej, przez ostatnie 25 lat, nastąpiły olbrzymie postępy związane z miniaturyzacją, wyciszeniem, obniżeniem energochłonności.

— Następnym krokiem będzie indywidualne dostosowywanie środowiska pracy do poszczególnych użytkowników budynku. Już dziś można sprawić, by systemlokalizował pracownika za pomocą smartfona i dostosowywał oświetlenie do jego potrzeb w miejscu, w którym aktualnie przebywa. Obecnie trwają podobne badania związane z temperaturą — mówi Jarosław Zagórski.

Innowacje związane są dziś głównie z interlokacją. Choć w niektórych ankietach pracownicy polskich biur sprzeciwiają się śledzeniu miejsca ich pobytu przez budynek, Jarosław Zagórski przewiduje, że chęć korzystania z udogodnień przeważy. Wszak użytkownicy Facebooka zazwyczaj zgadzają się na ujawnienie swojej lokalizacji, by móc korzystać z różnych informatorów i promocji oferowanych np. przez sklepy. Również w biurowcu może to być przydatne — przechodząc obok kantyny, można byłoby np. dostać informację o aktualnym menu. Do innowacji muszą się też przekonać właściciele. Jeśli bowiem systemy cyfrowe sterujące różnymi urządzeniami w biurowcu łączyłyby się z aplikacjami w smartfonach, mogłyby pojawić się próby włamania się do nich poprzez internet przez hakerów w celu np. zablokowania wind. To wymaga przewidywania i minimalizowania różnych ryzyk. Takie obawy nie zatrzymują jednak postępu technologii w budynkach.

Szansa dla start-upów

Firmy rozwijające technologie cyfrowe dla branży nieruchomości również poszukują odbiorców swoich produktów. Ghelamco zamierza stworzyć w The Warsaw HUB miejsce spotkania firm technologicznych i ich potencjalnych klientów, planując w obiekcie przestrzenie do coworkingu. Już dziś w Warsaw Spire działa The Heart — platforma angażująca start-upy technologiczne nie tylko z Polski, ale z całego świata. Docelowo zostanie przeniesiona do The Warsaw HUB.

— Tworzenie innowacji powierzamy specjalistom. Dlatego przyciągamy kreatywnych młodych ludzi, którzy w The Heart realizują swoje projekty, które mogą być później wykorzystywane m.in. w branży nieruchomości. My im dostarczamy inspiracji, nowoczesne narzędzia i kreatywne środowisko pracy, a oni wymyślają najnowocześniejsze rozwiązania — wyjaśnia Jarosław Zagórski.

Weź udział w warsztacie "Ochrona interesu dewelopera", 27 czerwca 2018 r., Warszawa >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Berłowski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / Przychylne ludziom, dostępne ze smartfona