Porty szykują się do inwestycji

Katarzyna KapczyńskaKatarzyna Kapczyńska
opublikowano: 2024-12-03 17:59

Port Gdańsk oferuje dzierżawę prawie 27 ha, na których operator może przeładowywać różne towary, a jego spółka szykuje się do zwiększenia przeładunków agro. Gdyński port wybrał zaś dzierżawcę i czeka na decyzję rządu.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • do kiedy Port Gdańsk czeka na oferty dzierżawy terminala
  • jakie inwestycje planuje jego spółka z segmencie zbożowym
  • o ile wzrośnie potencjał przeładunku zboża w Gdańsku i w Gdyni
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk (ZMPG) znowu szuka dzierżawcy na blisko 27-hektarową działkę, na której wybrany operator będzie mógł przeładowywać towary przez trzy dekady. Jest zlokalizowana z Porcie Północnym, w sąsiedztwie terminala kontenerowego Baltic Hub. Oferty można składać do 21 marca przyszłego roku.

Poprzedni przetarg, dotyczący dzierżawy nieco mniejszej części tego terenu, liczącej 24 ha, został unieważniony przez port w maju 2024 r., ponieważ zgłoszono wiele pytań i zastrzeżeń. Z nieoficjalnych informacji wynikało wówczas, że gdański port wolał poczekać z przetargiem na informacje dotyczące wyboru operatora terminala zbożowego w przetargu w Porcie Gdynia (niedawno został rozstrzygnięty), bo na gdańskim terenie też brano pod uwagę rozwój przeładunków agro.

Różnorodne oferty

Obecnie gdańska nieruchomość może być przeznaczona pod przeładunek różnego rodzaju produktów.

- Jesteśmy otwarci na różne propozycje ze strony biznesu. Spodziewamy się poważnych ofert w różnych konfiguracjach, uwzględniających trendy obrotu portowo-morskiego i gospodarczego naszego regionu i Europy – mówi Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk.

Przedstawiciele portu zapewniają, że na jego terenie zostało wykonanych wiele inwestycji poprawiających skomunikowanie terenu przeznaczonego do dzierżawy itp. Nowy operator też jednak będzie musiał wykonać sporo prac. Dla wystawionej w przetargu nieruchomości obowiązują pozwolenie na budowę obejmujące inwestycje w tory kolejowe, parking, drogi i infrastrukturę hydrotechniczną do cumowania statków oraz infrastrukturę niezbędną do składowania i przeładunku.

Zbożowy potencjał

Decydując się na dzierżawę terenu pod różnorodne przeładunki, gdański port nie porzucił planów rozwoju w segmencie agro. Należąca do ZMPG spółka Port Gdański Eksploatacja kosztem 400 mln zł wykona inwestycje w infrastrukturę pozwalającą zwiększyć potencjał przeładunku zbóż z 0,7 mln ton do 2,9 mln ton. W branży panuje przekonanie, że z nowych mocy skorzystać może np. Krajowa Grupa Spożywcza, która niedawno przegrała przetarg na dzierżawę terminala w Porcie Gdynia.

Malthe Johansen z Copenhagen Merchants, którego spółka, wraz z podmiotami handlowego giganta Viterra, złożyła zwycięską ofertę na dzierżawę terminala zbożowego w Porcie Gdynia informuje natomiast, że przewiduje zainwestowanie 200 mln zł w ciągu trzech lat. Z danych gdyńskiego portu wynika, że w terminalu może być przeładowywane co najmniej 2,5 mln ton towarów agro, ale Malthe Johansen mówi o możliwości zwiększenia wolumenu nawet do 4 mln ton.

Na razie nie wiadomo jednak, czy gdyński port dostanie zgodę na zawarcie umowy ze zwycięskim konsorcjum. Poprzednio nie dało jej Ministerstwo Infrastruktury, powołując się na względy bezpieczeństwa. Teraz Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury mówił w PB, że resort też zasięgnie opinii służb.

Dopuszczenie dużych grup handlowych do przeładunku zboża w Gdyni budziło także wątpliwości rolników i firm logistycznych, obawiających się dyktowania cen.