Przyspieszyć, zoptymalizować, obniżyć koszty

opublikowano: 22-06-2017, 22:00

Rozwiązania IT w transporcie i logistyce wspierają firmy z tego sektora, ale także rozwój nowych segmentów gospodarki.

Zainteresowanie wsparciem logistyki systemami IT wzrosło w ostatnich latach tak bardzo, że trudno wymienić choć jedno wdrożenie systemu ERP, który nie uwzględniałby części logistycznej — systemu WMS, zarządzania gospodarką magazynową czy elektronicznej wymiany dokumentów EDI. — Dla firm produkcyjnych, które jednocześnie są dostawcami towarów do klientów, kluczowa jest redukcja kosztów logistycznych, szczególnie zapasów i transportu. W tym celu konieczna jest analiza i zmiana organizacji realizowania oczekiwań klientów. Odpowiednio wcześniej przygotowany harmonogram zapotrzebowania w systemie informatycznym zbiera dane i umożliwia zaplanowanie produkcji, a potem transportu.

Chodzi na przykład o systemy ERP/MRPII, które umożliwiają integrację danych z maszyn (MES). Dzięki zebranym danym systemowym łatwiej zaplanować produkcję, zapasy i transport, co ma kluczowy wpływ na koszty działalności — opowiada Ireneusz Kozber, dyrektor logistyki w firmie Millano, która we współpracy z DSR wdrożyła system WMS. Branża transportowo-logistyczna wdraża coraz bardziej zaawansowane rozwiązania, począwszy od ERP, Business Intelligence (BI), przez coraz bardziej wyspecjalizowane inteligentne systemy informatyczne, działające w połączeniu z satelitarnymisystemami lokalizacji, przetwarzanie informacji do analiz, automatyzację procesów, automatykę magazynową WMS, po automatyczne sterowanie pojazdami i flotami (geolokalizacja, telematyka) itd. Cel? Przyspieszyć, zoptymalizować, obniżyć koszty.

Dla klienta

Nieustanne zmiany w logistyce wyznaczają klienci. I to oni są beneficjentami wprowadzania nowych technologii w łańcuchu dostaw. Obudowane informatycznie usługi transportowe i magazynowe umożliwiają śledzenie przesyłki, dostawy just-in-time i just-in-sequence. IT w transporcie i logistyce pozwala rozwijać się nowym segmentom, np. e-commerce.

— W wielu firmach takich rozwiązań jak WMS nie wdraża się już tylko dlatego, by optymalizować koszty i automatyzować zarządzanie zasobami ludzkimi w magazynie, ale po to, by w ogóle funkcjonować na rynku. Przykładem jest sektor motoryzacyjny, w którym obowiązują tak duże obostrzenia, że dostarczenie nieprawidłowej informacji lub choćby niewłaściwe zapakowanie palety grozi dużymi karami nakładanymi przez odbiorców — mówi Robert Pisek, product owner SCM w BPSC SA, firmie dostarczającej systemy wspomagające zarządzanie przedsiębiorstwem. Dzięki wprowadzeniu nowych technologii w transporcie i logistyce zyskuje się m.in.: spadek kosztów i zatrudnienia, oszczędność czasu i pracochłonności, większe bezpieczeństwo pojazdów i magazynów, lepszy dostęp do informacji.

— Do tego warto dodać optymalizację planowania transportu i dostęp do informacji zewnętrznych, pozwalający na prognozowanie czasu dostawy, umożliwiające ocenę zakończenia usług logistycznych — uważa Zbigniew Kępiński, menedżer Genius Lab w Grupie Raben (Genius Lab jest działem badań i rozwoju w Grupie Raben).

Na przykładach

Na działania operacyjne UPS znacząco wpłynął system optymalizacji i nawigacji drogowej (On- Road Integrated Optimization and Navigation — ORION).

— Technologia ta pomaga kierowcom UPS określić najlepszą trasę przy dostarczaniu i odbieraniu przesyłek z wielu miejsc, biorąc pod uwagę czas rozpoczęcia pracy, czas dojazdu, czasowe okna dostawy i odbioru oraz specjalne potrzeby klientów. System opiera się na danych z map internetowych, które zostały dostosowane do potrzeb UPS, by obliczyć odległości i czas dojazdu oraz zaplanować najbardziej opłacalne trasy — wyjaśnia Norbert Kręcicki, dyrektor marketingu UPS Polska. Firma DSR usprawniła dla Millano (producent słodyczy) zarządzanie realizacją zamówień, umożliwiając trzymanie w jednym magazynie zapasów różnych jednostek organizacyjnych.

— Zastosowano mechanizm tzw. wave planningu, który umożliwia grupowanie zleceń magazynowych w celu lepszej wizualizacji i kontroli podczas wykonywania zleceń. Tworzy się tzw. paczki pracy dla magazynu, które są stopniowo uwalniane. Gdy nadchodzi zamówienie, pracownicy działu logistyki planują wysyłkę, sprawdzając dostępność i zapasy w magazynie. Jeśli są wystarczające, tworzona jest paczka pracy, czyli konkretne zlecenie. Trafia do realizacji w magazynie. Jeżeli towar ma być wysłany na paletach, zamówienie jest kierowane ze strefy pełnych palet do strefy wysyłki. Gdy klient oczekuje dostawy w kartonach, system kieruje pracownika do strefy kompletacji.

Po przygotowaniu zamówienia kartony trafiają do strefy wysyłki, gdzie są przygotowywane dokumenty wydania towaru i dokumenty transportowe — wyjaśnia Paweł Bacik, kierownik działu IT w Millano. W rezultacie wdrożenia WMS w magazynie Millano kierownictwo zyskało przejrzysty dostęp do informacji o lokalizacji towaru i każdej partii, może też śledzić stan realizacji wysyłki, sprawdzając, w jakiej strefie znajduje się towar i kiedy zostanie wysłany samochód z zamówieniem. W razie równoległego prowadzenia kilkunastu zleceń na jednym ekranie można monitorować pracę pracowników.

Konkretne korzyści

Wprowadzenie WMS w magazynie Millano dało korzyści w postaci: obsługi magazynu w modelu outsourcingu, pełnej kontroli pracy firmy zewnętrznej, przejrzystości prac magazynowych, przyspieszenia operacji magazynowych dzięki automatyzacji pracy, zwiększenia efektywności pracy magazynierów i eliminacji błędów. — Ponadto umożliwiło zapewnienie płynnej współpracy z działem jakości, śledzenie realizacji zleceń, wygodne i przejrzyste raportowanie i obsługę w jednym magazynie dwóch jednostek organizacyjnych — dodaje Paweł Bacik.

— Jeżeli miałbym wybrać jedno z już działających rozwiązań z Grupie Raben, to dynamikę dostępu do informacji zapewniło nam wykorzystanie chmur obliczeniowych. Już od kilku lat wykorzystujemy je w powiązaniu z narzędziem SaaS (System as s Service), czyli nowoczesną platformą pozwalającą na budowę aplikacji intranetowych i ekstranetowych. Na tej platformie stworzyliśmy system Myraben.com, który obejmuje informacje o przesyłkach transportowych i zleceniach magazynowych. To szybka, przejrzysta informacja i rozbudowana analityka dostępna na wyciągnięcie ręki — opowiada Zbigniew Kępiński.

ORION umożliwia bardziej spersonalizowane usługi, nawet w szczytowe dni robocze. Obejmuje to usługę UPS My Choice, która pozwala klientom śledzić ich przesyłki dzięki specjalnej stronie internetowej i aplikacji mobilnej. Umożliwia także wybieranie preferencji dostawy, przekierowanie przesyłki, pozwala na zmianę lokalizacji i daty dostawy — mówi Norbert Kręcicki. Informuje, że zastosowanie systemu ORION pozwala UPS zaoszczędzić około niemal 38 mln litrów paliwa. Wpływa też na redukcję emisji dwutlenku węgla o około 100 tys. ton. Wstępne szacunki pokazują, że dzięki skróceniu dziennej trasy kuriera UPS o milę przy użyciu tego systemu przez rok UPS oszczędza do 50 mln dolarów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DANUTA HERNIK

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu