Przywództwo na odległość

opublikowano: 31-03-2021, 20:00

Ramię w ramię zamiast z góry na dół. Takie powinny być relacje w rozproszonych zespołach – przekonywała Małgorzata Bieniaszewska, właścicielka firmy MB Pneumatyka, podczas webinaru w ramach Akademii Lidera II.

„Trzeba biec, ile sił, żeby utrzymać się w tym samym miejscu” – powtarzała Alicji zdyszana Czerwona Królowa, jedna z bohaterek powieści Lewisa Carrolla „Po drugiej stronie lustra”. Ten cytat wykorzystała Małgorzata Bieniaszewska, właścicielka firmy MB Pneumatyka i mentorka przedsiębiorców, do opisania rzeczywistości, w którym przyszło nam żyć, pracować i prowadzić swoje biznesy. Jest to świat VUCA, czyli zdominowany przez zmienność (volatility), niepewność (uncertainty), złożoność (complexity) i niejednoznaczność (ambiguity) – tłumaczyła prelegentka podczas webinaru „Lider online i jego zespół” w ramach organizowanego przez „Puls Biznesu” drugiego cyklu Akademii Lidera, pozbawiając złudzeń tych menedżerów, którzy wierzą, że po zakończeniu pandemii wszyscy wrócimy do realiów sprzed marca 2020 r. Takiej możliwości nie ma i jedno, co nam pozostaje, to dostosować się do zmian.

Lider na nowe czasy:
Lider na nowe czasy:
Dziś potrzebujemy przywódców nie tyle charyzmatycznych, ile praktycznych i mających dobry kontakt z pracownikami – mówi Małgorzata Bieniaszewska, właścicielka firmy MB Pneumatyka i mentorka ludzi biznesu.
Marek Wiśniewski

Jaki jest ideał przywództwa na miarę VUCA? – zastanawiała się ekspertka. Światło na sprawę rzuca niedawny sondaż firmy Deloitte, która zapytała 1376 decydentów technologicznych z 27 sektorów w 69 krajach, co jest główną siłą napędową innowacyjnej organizacji. Odpowiedź była jednoznaczna: zwinny lider. Badanie stało się okazją do pokazania, jak w ostatnich latach szefowie IT patrzyli na swoją rolę w przedsiębiorstwach. W 2016 r. 55 proc. respondentów uważało się za zaufanych dostawców usług. W 2018 r. większość (64 proc.) określała się mianem partnerów w biznesie. Natomiast w 2020 r. 69 proc. ankietowanych mówiło o sobie jako inicjatorach zmian.

Uwielbiamy takie słowa jak „rozwój“, „innowacyjność” i „rewolucja“. Ze skuteczną transformacją mamy jednak kłopot, za co odpowiadają pułapki dotychczasowego doświadczenia, w tym nastawienie optymistyczne i niestabilność informacyjna – stwierdziła Małgorzata Bieniaszewska. Wyjaśniała to na przykładzie automotive, gdzie zamówienia spadły w ubiegłym roku o 80 proc. Dzisiaj natomiast jej branża ma do czynienia z ogromnymi wzrostami i wyzwaniem są zdolności produkcyjne, dostarczanie produktów na czas oraz przerwane łańcuchy dostaw. Duży popyt mógłby być źródłem zbytniego i nieuzasadnionego entuzjazmu, bo zarówno wtedy, jak i teraz sektor walczy o przetrwanie. Trudno przy tym cokolwiek zaplanować, ponieważ nie wiadomo, na jakich wiadomościach z rynku można się oprzeć – argumentowała specjalistka.

Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
×
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Kolejną pułapką są błędne odpowiedzi. Chodzi o to, że trudno zachęcić polskiego pracownika do tego, by zgłaszał jakieś braki czy niedociągnięcia. Obawia się łatki donosiciela – kontynuowała specjalistka. Efekt? Sprawy negatywne, które powinny być załatwiane od ręki, nawarstwiają się. Problemy stają się widoczne dopiero wtedy, gdy przybierają duże rozmiary – ciągnęła dalej bizneswoman. Kadra kierownicza musi je dokładnie zbadać. Po kilku miesiącach wyciąga wnioski tyleż słuszne, co są nieaktualne, bo sytuacja rynkowa się zmieniła. To przykład paraliżu przez analizę.

Równie groźnym zjawiskiem jest wyczerpanie organizacyjne – argumentowała właścicielka MB Pneumatyka. Firma dochodzi do przekonania, że dotychczasowe struktury czy sposoby działania przestały być efektywne i trzeba wymyślić coś nowego. Według McKinsey’a aktualny model składa się z trzech elementów: odkryć, zaprojektować, wykonać. Przy takim podejściu można zapomnieć o niekończącym się zbieraniu i analizowaniu danych, decyzyjność jest rozproszona i schodzi na coraz niższe szczeble.

Praca zdalna wymaga zupełnie innej łączności menedżera z pracownikami – podkreślała mentorka. Współpracy zamiast autorytarności, słuchania zamiast mówienia i pytań zamiast odpowiedzi. Relacje powinny być demokratyczne (ramię w ramię), a nie hierarchiczne (z góry na dół). Tylko tak zorganizowany zespół nie dostanie zadyszki w dzisiejszym świecie, który działa według zasady Czerwonej Królowej „Trzeba biec ile sił, żeby utrzymać się w tym samym miejscu”.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane