PŻB I UNITY LINE: BLIŻEJ ZWIĄZKU

Cezary Pytlos
opublikowano: 1999-09-20 00:00

PŻB I UNITY LINE: BLIŻEJ ZWIĄZKU

Do końca września można składać oferty na akcje kołobrzeskiego operatora

SWOICH WYSTARCZY: Jacek Dorski, prezes PŻB ocenia, że nie będzie konieczności przedstawiania oferty zagranicznym inwestorom. Nie ujawnia jednak nazw zainteresowanych firm. fot. M. Pstrągowska

Polska Żegluga Bałtycka poważnie rozważa konsolidację z innymi przewoźnikami promowymi. Stawia jeden warunek: sama musi zostać wcześniej dokapitalizowana przez potencjalnego inwestora. Udziałowcy Unity Line — Polska Żegluga Morska i Euroafrica — mają na taką decyzję czas do końca września.

Sprawa konsolidacji polskich przewoźników promowych — Unity Line i Polskiej Żeglugi Bałtyckiej — ciągnie się prawie od roku. Dotychczas jednak przedstawiciele firm nie mogli dojść do porozumienia.

Skłóceni przewoźnicy

— Jako firma wyspecjalizowana w zarządzaniu promami byliśmy i nadal jesteśmy zainteresowani przejęciem w zarząd operacyjny promów Polskiej Żeglugi Bałtyckiej — mówi Paweł Porzycki, prezes Unity Line.

Inne zdanie ma PŻB.

— Nie my zerwaliśmy rozmowy. Nasza oferta przekazania promu Silesia w zarząd operacyjny Unity Line została odrzucona — wyjaśnia Piotr Wiktorowski, wiceprezes PŻB.

Przekazanie jednego promu, zdaniem PŻB, miało być tylko wstępem do szerszej współpracy. Szefowie firmy brali pod uwagę przekazanie pod zarząd Unity Line wszystkich jednostek.

Majątek PŻB szacowany jest na 600 mln zł. Unity Line jest spółką menedżmentową i zarządza promami PŻM oraz Euroafriki. W kontekście rozważanej obecnie przez resort skarbu koncepcji połączenia PLO i PŻM nieoficjalnie mówi się o konflikcie między Euroafriką, zależną od PLO, a Polską Żeglugą Morską. Brak porozumienia między tymi firmami może też utrudniać rozmowy Unity Line z PŻB

Pieniądze rozstrzygną

— Konieczne jest skonsolidowanie przewoźników promowych. Opowiadamy się jednak za współdziałaniem w ramach jednej grupy kapitałowej, oczywiście po uprzednim dokapitalizowaniu naszej firmy — podkreśla Piotr Wiktorowski.

W planach PŻB ma podwyższenie kapitału akcyjnego ze 103 mln zł nawet do 253 mln zł. Już ustalono listę 33 potencjalnych krajowych inwestorów, do których skierowano oferty (znajdują się na niej także Euroafrica i Polska Żegluga Morska). Pierwotnie zaplanowano zamknięcie okresu składania ofert na połowę września, ale ze względu na sezon wakacyjny, termin ten przedłużono do końca miesiąca.