PZU wyprzedziło swoją strategię

opublikowano: 13-03-2019, 22:00

Największy ubezpieczyciel w Polsce chwali się rentownością — wyzwaniem będzie utrzymanie wyników w tym i kolejnym roku.

23,5 mld zł — tyle wynosi łączna wartość składek ubezpieczeniowych zebranych w 2018 r. przez PZU, polskiego czempiona. Przypis jest rekordowy w historii spółki i wyższy o 2,7 proc. niż rok wcześniej. Ubezpieczyciel osiągnął 3,2 mld zł zysku netto — o 11 proc. niż w roku ubiegłym.

PZU wkracza w nowy rok jako największa polska grupa finansowa, a Paweł
Surówka, jej szef, jest przekonany, że nowoczesne rozwiązania, nad którymi
pracuje, wyróżnią ją na świecie.[
Zobacz więcej

KREATOR TRENDÓW:

PZU wkracza w nowy rok jako największa polska grupa finansowa, a Paweł Surówka, jej szef, jest przekonany, że nowoczesne rozwiązania, nad którymi pracuje, wyróżnią ją na świecie.[ Fot. Marek Wiśniewski

— Spółka pokazała dobre wyniki finansowe za 2018 r. W ich osiągnięciu pomogło PZU dobre otoczenie makroekonomiczne, które zaowocowało tym, że konsumenci i firmy częściej ubezpieczali swój majątek. Drugim ważnym czynnikiem wspierającym wynik, jest niższa o 3 proc. r/r łączna wartość wypłaconych odszkodowań przez ubezpieczyciela. Trudno prognozować, czy bieżący i kolejny rok będą równie dobre jak 2018 r., bo nie jesteśmy w stanie przewidzieć np. katastrof naturalnych, które powodują ogromne szkody, a które nie obciążyły zeszłorocznego wyniku — wyjaśnia Łukasz Jańczak z Ipopema Securities.

Ubezpieczyciel odnotował 22,1-procentowe ROE odzwierciedlające rentowność kapitałów własnych. Wskaźnik jest nie tylko najwyższy od 4 lat, ale też powyżej poziomu założonego w strategii Nowe PZU do 2020 r.

— Ten ponadprzeciętny zwrot z kapitału to głównie zasługa stabilnej i lojalnej bazy klientów, wysokiej efektywności operacyjnej, atrakcyjnej i konkurencyjnej oferty, dzięki którym jesteśmy w stanie utrzymywać wysoką i powtarzalną rentowność podstawowego biznesu ubezpieczeniowego — wyjaśnia Paweł Surówka, prezes PZU.

Zarząd nie planuje jednak podnoszenia poprzeczki. Zdaniem Pawła Surówki byłoby to nierozsądne posunięcie, bowiem osiągnięcie i utrzymanie 22-procentowego ROE na regulowanym rynku to wielki sukces. Zastanawia się już nad nowymi celami, które chce osiągnąć w 2025 r.

— Utrzymanie rentowności kapitałów własnych na poziomie 22,1 proc. będzie sporym wyzwaniem. Będzie to o tyle trudniejsze, bo spółka zwiększy swój kapitał, nie przeznaczając całego zysku na dywidendę. Uważam, że ROE powyżej 20 proc. jest realne — ocenia analityk Ipopema Securities.

Rentowność w segmencie ubezpieczeń majątkowych, mierzona wskaźnikiem mieszanym COR, uplasowała się na poziomie 86,6 proc. i spadł o 2,7 p.p. r/r. Marża segmentu ubezpieczeń grupowych i indywidualnie kontynuowanych wzrosła do 22,1 proc. W obu tych segmentach rentowność jest powyżej celów strategicznych na 2020 r. Tomasz Kulik odpowiedzialny za finanse PZU tłumaczy, że przyczynił się do tego m.in. spadek częstości występowania szkód, zarówno w ubezpieczeniach komunikacyjnych, jak i w pozostałych.

— W konkurencyjnym otoczeniu rynkowym, wykorzystując i ciągle doskonaląc algorytmy wyceny ryzyka będziemy nadal pracować nad jeszcze lepszym dopasowaniem cen ubezpieczeń do profilu klienta — mówi Tomasz Kulik.

Skonsolidowany zysk netto Grupy PZU, do której należą m.in. Pekao i Alior, na koniec zeszłego roku wyniósł 5,4 mld zł i wzrósł o 28,3 proc. r/r. Zarząd PZU nie podjął jeszcze decyzji, jaką częścią wypracowanego zysku z zeszłego roku podzieli się z akcjonariuszami. Zgodnie z polityką dywidendową spółki do inwestorów powinno popłynąć nie mniej niż 50 proc. zysku.

— W naszej strategii zobowiązaliśmy się, że dywidenda będzie rosła z roku na rok, jeśli liczyć dywidendę na akcję. Przy takich wynikach będziemy w stanie dotrzymać obietnicę i odpowiednio zaproponować wyższą dywidendę — powiedział Paweł Surówka.

3650b480-8c31-11e9-bc42-526af7764f64
Ubezpieczeniowe wieści
Newsletter, który dostarczy informacji na temat tego, co dzieje się w branży ubezpieczeń.
ZAPISZ MNIE
Ubezpieczeniowe wieści
autor: Karolina Wysota
Wysyłany co dwa tygodnie
Karolina Wysota
Newsletter, który dostarczy informacji na temat tego, co dzieje się w branży ubezpieczeń.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karolina Wysota

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu