Raport: Liczba użytkowników Blika – I kwartał 2024 r.

Wojciech Boczoń
opublikowano: 2024-06-10 10:09

Na koniec pierwszego kwartału 2024 roku liczba aktywnych użytkowników Blika w ankietowanych przez nas bankach przekroczyła 16,5 mln. Najwięcej osób korzysta z tego rozwiązania w PKO Banku Polskim, mBanku i Santander Banku Polska.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Blik to opracowany przez Polski Standard Płatności system mobilny, za pomocą którego można m.in. dokonywać płatności kodem w sklepach tradycyjnych i internetowych, płacić zbliżeniowo, wypłacać gotówkę z bankomatów czy zlecać przelewy na numer telefonu. Obecnie Blik może już z powodzeniem konkurować z tradycyjnymi kartami płatniczymi, a jego popularność stale rośnie. Z zebranych przez nas danych wynika, że banki mają już 16,5 mln aktywnych użytkowników tego systemu – prawie o 3 mln więcej niż przed rokiem.

Liderem rynku pozostaje PKO Bank Polski, który ma ponad 4 mln aktywnych użytkowników. W ciągu roku przybyło mu prawie 600 tys. osób korzystających z tego rozwiązania. Na drugim miejscu mBank z liczbą 2,3 mln, a trzecie miejsce na podium należy do Santander Banku Polska, który ma 2,2 mln użytkowników. Po piętach depcze mu jednak ING Śląski – różnica wynosi tylko kilka tys. osób. Z kolei Santander Bank Polska jest instytucją, która może się pochwalić największym wzrostem rdr – aż o 685 tys.

Jak podaje Polski Standard Płatności, w pierwszym kwartale tego roku najdynamiczniej rosła liczba przelewów na telefon Blik – Polacy skorzystali z tej usługi aż 132 mln razy. Wyraźny wzrost odnotowano także w kanale POS – między styczniem a marcem br. użytkownicy wykonali w sklepach stacjonarnych i punktach usługowych przeszło 105 mln transakcji, czyli o prawie 50 proc. więcej niż rok wcześniej.

Tradycyjnie jednak najwięcej transakcji Blikiem zostało zrealizowanych w e-commerce – w pierwszym kwartale co druga płatność odbyła się właśnie w tym kanale. W analizowanym okresie użytkownicy Blika zapłacili w sieci aż 264,9 mln razy, czyli o 28 proc. więcej niż rok wcześniej. Wartość transakcji online osiągnęła 37,8 mld zł wobec 26,9 mld zł rok wcześniej. Średnia wartość pojedynczego zakupu online to z kolei 143 zł.

PSP podaje też, że w pierwszym kwartale sporą popularnością cieszyły się transakcje w terminalach płatniczych. Między styczniem a marcem użytkownicy zrealizowali w ten sposób 105,2 mln płatności o wartości 5,9 mld zł. To wzrost odpowiednio o 48 proc. i 55 proc. w stosunku do wyników uzyskanych na koniec marca 2023 r. Około 37 proc. wszystkich transakcji w POS stanowiły płatności zbliżeniowe.

W omawianym kwartale widoczny był także stały wzrost wpłat i wypłat gotówki w bankomatach. Na koniec marca ich liczba zwiększyła się rok do roku o jedną piątą – do poziomu 15,9 mln. Z kolei wartość wpłat i wypłat z bankomatów wyniosła 10,9 mld zł, czyli o 27 proc. więcej niż rok wcześniej. Średnia wartość pojedynczej wpłaty lub wypłaty z bankomatu to 688 zł.

Liczba aktywnych użytkowników Blika w danym kwartale (minimum 1 transakcja)
* brak aktualnych danych, przyjęto ostatnie dostępne informacje
Bank I kw. 2024 IV kw. 2023 I kw. 2023 Zmiana k/k Zmiana r/r
PKO BP 4 041 779 3 921 467 3 444 434 120 312 597 345
mBank 2 327 439 2 279 331 1 832 579 48 108 494 860
Santander Bank Polska 2 207 784 2 070 282 1 521 987 137 502 685 797
ING Bank 2 203 000 2 155 000 1 928 000 48 000 275 000
Bank Millennium 1 841 069 1 780 039 1 517 809 61 030 323 260
Bank Pekao 1 773 796 1 710 135 1 471 762 63 661 302 034
Alior Bank 662 159 632 690 539 203 29 469 122 956
BNP Paribas* 578 194 578 194 492 509 0 85 685
Credit Agricole 488 940 463 063 366 965 25 877 121 975
Spółdzielcza Grupa Bankowa 192 262 163 338 275 473 28 924 -83 211
Bank Pocztowy 124 634 117 959 100 618 6 675 24 016
Nest Bank 61 043 60 453 52 938 590 8 105
BOŚ* 13 298 13 298 11 262 0 2 036
Razem: 16 515 397 15 945 249 13 555 539 570 148 2 959 858
Puls Biznesu