Blik to opracowany przez Polski Standard Płatności system mobilny, za pomocą którego można m.in. dokonywać płatności kodem w sklepach tradycyjnych i internetowych, płacić zbliżeniowo, wypłacać gotówkę z bankomatów czy zlecać przelewy na numer telefonu. Obecnie Blik może już z powodzeniem konkurować z tradycyjnymi kartami płatniczymi, a jego popularność stale rośnie. Z zebranych przez nas danych wynika, że banki mają już 16,5 mln aktywnych użytkowników tego systemu – prawie o 3 mln więcej niż przed rokiem.
Liderem rynku pozostaje PKO Bank Polski, który ma ponad 4 mln aktywnych użytkowników. W ciągu roku przybyło mu prawie 600 tys. osób korzystających z tego rozwiązania. Na drugim miejscu mBank z liczbą 2,3 mln, a trzecie miejsce na podium należy do Santander Banku Polska, który ma 2,2 mln użytkowników. Po piętach depcze mu jednak ING Śląski – różnica wynosi tylko kilka tys. osób. Z kolei Santander Bank Polska jest instytucją, która może się pochwalić największym wzrostem rdr – aż o 685 tys.
Jak podaje Polski Standard Płatności, w pierwszym kwartale tego roku najdynamiczniej rosła liczba przelewów na telefon Blik – Polacy skorzystali z tej usługi aż 132 mln razy. Wyraźny wzrost odnotowano także w kanale POS – między styczniem a marcem br. użytkownicy wykonali w sklepach stacjonarnych i punktach usługowych przeszło 105 mln transakcji, czyli o prawie 50 proc. więcej niż rok wcześniej.
Tradycyjnie jednak najwięcej transakcji Blikiem zostało zrealizowanych w e-commerce – w pierwszym kwartale co druga płatność odbyła się właśnie w tym kanale. W analizowanym okresie użytkownicy Blika zapłacili w sieci aż 264,9 mln razy, czyli o 28 proc. więcej niż rok wcześniej. Wartość transakcji online osiągnęła 37,8 mld zł wobec 26,9 mld zł rok wcześniej. Średnia wartość pojedynczego zakupu online to z kolei 143 zł.
PSP podaje też, że w pierwszym kwartale sporą popularnością cieszyły się transakcje w terminalach płatniczych. Między styczniem a marcem użytkownicy zrealizowali w ten sposób 105,2 mln płatności o wartości 5,9 mld zł. To wzrost odpowiednio o 48 proc. i 55 proc. w stosunku do wyników uzyskanych na koniec marca 2023 r. Około 37 proc. wszystkich transakcji w POS stanowiły płatności zbliżeniowe.
W omawianym kwartale widoczny był także stały wzrost wpłat i wypłat gotówki w bankomatach. Na koniec marca ich liczba zwiększyła się rok do roku o jedną piątą – do poziomu 15,9 mln. Z kolei wartość wpłat i wypłat z bankomatów wyniosła 10,9 mld zł, czyli o 27 proc. więcej niż rok wcześniej. Średnia wartość pojedynczej wpłaty lub wypłaty z bankomatu to 688 zł.
Bank | I kw. 2024 | IV kw. 2023 | I kw. 2023 | Zmiana k/k | Zmiana r/r |
PKO BP | 4 041 779 | 3 921 467 | 3 444 434 | 120 312 | 597 345 |
mBank | 2 327 439 | 2 279 331 | 1 832 579 | 48 108 | 494 860 |
Santander Bank Polska | 2 207 784 | 2 070 282 | 1 521 987 | 137 502 | 685 797 |
ING Bank | 2 203 000 | 2 155 000 | 1 928 000 | 48 000 | 275 000 |
Bank Millennium | 1 841 069 | 1 780 039 | 1 517 809 | 61 030 | 323 260 |
Bank Pekao | 1 773 796 | 1 710 135 | 1 471 762 | 63 661 | 302 034 |
Alior Bank | 662 159 | 632 690 | 539 203 | 29 469 | 122 956 |
BNP Paribas* | 578 194 | 578 194 | 492 509 | 0 | 85 685 |
Credit Agricole | 488 940 | 463 063 | 366 965 | 25 877 | 121 975 |
Spółdzielcza Grupa Bankowa | 192 262 | 163 338 | 275 473 | 28 924 | -83 211 |
Bank Pocztowy | 124 634 | 117 959 | 100 618 | 6 675 | 24 016 |
Nest Bank | 61 043 | 60 453 | 52 938 | 590 | 8 105 |
BOŚ* | 13 298 | 13 298 | 11 262 | 0 | 2 036 |
Razem: | 16 515 397 | 15 945 249 | 13 555 539 | 570 148 | 2 959 858 |