Raportowanie pozafinansowe: obowiązek coraz bliżej

Marta Maj
opublikowano: 2023-10-25 20:00

Mimo, że dyrektywa CSRD wejdzie w życie już z nowym rokiem, prawie 70 proc. polskich przedsiębiorstw nie jest na nią gotowych. Z jakimi wyzwaniami się mierzą?

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • na ile firmy są gotowe na wdrożenie dyrektywy CSRD
  • jakie oczekiwania wobec biznesu mają w tej kwestii inwestorzy
  • z jakimi wyzwaniami w tym obszarze mierzą się przedsiębiorstwa
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Unijna regulacja dotycząca raportowania niefinansowego nakłada na firmy obowiązek analizowania zagadnień ESG (ang. Environmental, Social, Governance). Wymaga ujawniania wielu danych ilościowych i jakościowych. Przedsiębiorcy będą musieli przedstawić analizy i dokumentacje wpływu aspektów ESG na możliwości oraz ryzyko biznesowe i finansowe.

Dyrektywa CSRD (ang. Corporate Sustainability Reporting Directive) dotyczy bezpośrednio około 50 tys. spółek w UE. W Polsce obejmie około 3,5 tys. przedsiębiorstw, a mimo to aż 69,9 proc. z nich wciąż nie jest na nią gotowych – wynika z ankiety przeprowadzonej przez PwC Polska.

- Sprawa staje się więc coraz bardziej istotna – „jakoś to będzie” już nie wystarcza. Nowoczesny świat biznesowy wymusi zmiany nawet na mniejszych firmach, które współpracują z tymi największymi. Warto więc poszukać drogi do ESG poprzez realne wzmocnienie wartości, a nie tylko jako bolesny „admin”. Te nowe regulacje mają przede wszystkim stworzyć jeden standard - by można by było porównywać dane pomiędzy firmami i rynkami. To szalenie istotne z perspektywy zbliżenia pod względem ważności danych niefinansowych i finansowych w przedsiębiorstwach - mówi Piotr Rówiński, partner PwC Polska, lider ds. wdrożenia CSRD w Polsce.

Świadomość nie wystarczy

We wspomnianej ankiecie udział wzięły 73 firmy. Dwie trzecie (62 proc.) z nich przyznało, że rozpoczęło przygotowania do raportowania niefinansowego, czyli realizacji zadań typu: określenie zakresu, analiza istotności, zbieranie danych czy edukacja pracowników i zarządu. To oznacza, że mają świadomość tematu, jednak nie wystartowały jeszcze z realnymi działaniami.

- Z pewnością znajdą się spółki, które potraktują wdrożenie CSRD jedynie jako kolejny wymóg regulacyjny i skupią się na odhaczeniu tematu. Będą też jednak takie, którym będzie zależało na wykorzystaniu tej szansy na długofalową transformację biznesu i osiągnięcie korzyści biznesowych. To jest kwestia tego, jak chcemy być postrzegani na rynku. Warto być w czołówce, to się zawsze opłaca - uważa Tomasz Barańczyk, partner PwC i lider ESG w Polsce.

Oczekiwania wobec firm

Warto podkreślić, że sprawozdania niefinansowe, które już niedługo zyskają na znaczeniu, będą miały wpływ nie tylko na sposób zarządzania spółkami, ale także na wyceny ze strony inwestorów. Jak wynika z badań PwC, zwracają oni coraz większą uwagę na kwestię ESG, a aż 87 proc. z nich obawia się pozorowanych działań proekologicznych w sprawozdaniach korporacyjnych. Dlatego od prezesów oczekują realnego łączenia zrównoważonego rozwoju z biznesem. Ci ostatni będą musieli dostosować ofertę i strategię firmy do wymagań nowej rzeczywistości.

Co więcej, nowa dyrektywa CSRD zakłada weryfikowanie danych dotyczących zrównoważonego rozwoju przez podmioty zewnętrzne. Natomiast w przyszłości sprawozdania będą musiały spełniać te same standardy, co dane finansowe. Oznacza to konieczność dostosowania systemów i mechanizmów kontroli danych ESG do wysokich standardów obowiązujących w finansach. Do tego jednak firmom daleko. Jak wskazują wyniki ankiety przeprowadzonej przez PwC, aż 47 proc. firm do uzupełniania danych związanych z działaniami ESG korzysta wyłącznie z arkuszy kalkulacyjnych Excel, a jedynie 3 proc. z nich ma do tego celu specjalnie zintegrowany system IT.

- Dyrektywa CSRD zakłada także ujawnienia dotyczące m.in. pracowników i lokalnych społeczności. Zadaliśmy w naszym badaniu również pytanie „czy twoja organizacja zbiera i odpowiednio gromadzi już takie dane”? Odpowiedź jest niepokojąca - jedynie 26 proc. w ogóle zaczęło zbierać dane, a aż 57 proc. przedsiębiorstw nie wie, jakie dane powinny zbierać. To będzie temat na agendzie wielu firm, dlatego nie warto zwlekać z decyzjami - mówi Katarzyna Komorowska, partnerka PwC Polska i liderka zespołu People & Organization.