Razem jesteśmy silniejsi

Partnerem publikacji jest FREE
opublikowano: 20-12-2020, 18:46
aktualizacja: 21-12-2020, 07:39

Rozmowa z Elżbietą Krawczyk-Grzyb, prezes firmy FREE Polska

Moim marzeniem jest pokazanie Polakom, że istnieje wiele kroków, które można podjąć, aby wszystkim lepiej się żyło i oddychało. Jednym z nich jest korzystanie z urządzeń klimatyzacyjnych GREE – mówi Elżbieta Krawczyk-Grzyb, prezes firmy FREE.
Moim marzeniem jest pokazanie Polakom, że istnieje wiele kroków, które można podjąć, aby wszystkim lepiej się żyło i oddychało. Jednym z nich jest korzystanie z urządzeń klimatyzacyjnych GREE – mówi Elżbieta Krawczyk-Grzyb, prezes firmy FREE.

Marka GREE to największy producent na rynku klimatyzacyjnym HVAC. Z jej fabryk wychodzi rocznie ponad 60 mln urządzeń klimatyzacyjnych, zajmuje 246. miejsce na liście największych światowych biznesów opublikowanej przez „Forbesa”. W jaki sposób firmie z Polski udało się nawiązać współpracę z takim potentatem?

Na początku XXI w. rynek klimatyzacyjny był zdominowany przez marki koreańskie i japońskie. W grudniu 2003 r. pięć polskich firm działających w tej branży uznało, że ciekawym rozwiązaniem będzie dla nich stworzenie własnej sieci dystrybucji urządzeń pochodzących z rynku chińskiego, który w tamtym czasie był dla polskich przedsiębiorców dość odległy. Firmy te założyły spółkę FREE Polska, która miała się zająć audytem, a następnie wypracowaniem relacji biznesowej z jednym dostawcą. Spośród 17 fabryk wybrano taką, której możliwości technologiczne spełniały obowiązujący wówczas w Polsce i w Europie standard. Warunkom tym odpowiadała fabryka Gree Electric Appliances z malowniczo położonej miejscowości Zhuhai na południu Chin.

FREE Polska jest jedynym przedstawicielem marki GREE w Polsce i jednym z czołowych w Europie. Nasze produkty spełniają wszystkie europejskie normy i funkcjonują na najwyższym stopniu zaawansowania technologicznego.

Jak to możliwe, że firmom, które stanowią dla siebie konkurencję, udaje się od 17 lat prowadzić wspólne przedsięwzięcie?

Rzeczywiście stanowimy pewnego rodzaju ewenement na mapie polskiego biznesu. Nikomu innemu nie udało się przez tyle lat utrzymać wyłącznej relacji partnerskiej z jedną fabryką. Nasze podejście być może nie jest zgodne z polskim charakterem. Jako naród jesteśmy pełni zwady i wolimy się dzielić. My przyjęliśmy zupełnie inną strategię – chcemy się łączyć, żeby być globalnie silniejsi. Nasi partnerzy mają świadomość korzyści wynikających ze współpracy w grupie. Pomimo bycia konkurentami na rynku, udało nam się wypracować spójną politykę sprzedaży i wspólnie realizować cele biznesowe, dzięki czemu godzimy to, co pozornie wydaje się nie do pogodzenia.

Chciałabym myśleć, że jest to też w jakimś stopniu moja zasługa. Odwaga założycieli, ich doświadczenie i pomysł imponowały mi od samego początku. Trafiłam na grono niezwykłych nauczycieli, którzy oprócz przekazania swojej wiedzy i wsparcia umożliwiają mi codzienny rozwój zawodowy. Jako menedżer operacyjny zajmowałam się kompleksowo sprowadzaniem pierwszych kontenerów do Polski, i niezmiennie, od 15 lat, staram się scalać swoją osobą wszystkie podmioty, które współtworzą spółkę.

Co zyskuje firma dzięki swojej strukturze?

Uważam, że jako przedsiębiorstwo skonstruowane w ten sposób mamy dużo większy wpływ na rynek. Firmy założycielskie oraz dystrybutorskie są zlokalizowane w różnych rejonach Polski, m.in. w Warszawie, we Wrocławiu, Poznaniu, Bydgoszczy czy w Krakowie. To sprawia, że widzimy przekrojowo cały kraj, dzięki czemu możemy stworzyć ofertę, która pozwala precyzyjnie celować w potrzeby odbiorców. Często różnią się one od siebie w zależności od miejsca zamieszkania. Celem naszej polityki marketingowej jest rozpropagowanie rozwiązań klimatyzacyjnych i umożliwienie ich obecności w każdym polskim domu. Dlatego też stworzyliśmy przedsiębiorstwo, które ma największą ofertę urządzeń klimatyzacyjnych w Polsce, które zmienia oblicze klimatyzacji.

Hasło marketingowe firmy brzmi „O krok naprzód”. Co się pod nim kryje?

Kiedy rozpoczynaliśmy działalność, musieliśmy się mierzyć z opiniami, że to, co chińskie kojarzy się ze słabszą jakością. Po kilku pierwszych latach współpracy z naszymi chińskimi partnerami przekonaliśmy się, że nie ma to nic wspólnego z rzeczywistością. W dziedzinie technologii Chiny w żadnym przypadku nie pozostają w tyle – co jest dzisiaj wiedzą powszechną. Jesteśmy „o krok naprzód” również pod względem dostępności klimatyzacji, która jeszcze do niedawna była dobrem luksusowym. Naszym celem jest pokazanie, że może być dostępna dla każdego.

Ponadto chcemy być „o krok naprzód” w przeciwdziałaniu zagładzie naszej planety. Jako jedna z pierwszych firm w Polsce wprowadzaliśmy do obrotu urządzenia działające na ekologicznym czynniku chłodniczym R32. Idąc dalej, stawiamy na rozpropagowanie pomp ciepła, które są odpowiedzią na problemy związane z globalnym ociepleniem i zanieczyszczeniem powietrza. Wierzymy, że każdy, najmniejszy gest człowieka, mający na uwadze dbałość o środowisko, prowadzi do lepszego życia dla nas i naszych dzieci.

To teraz zróbmy krok w przyszłość. W jaki sposób będzie rozwijać się firma FREE Polska?

Przede wszystkim chcemy rozwijać to, co mamy wypracowane. Zależy nam na utrzymaniu dobrej reputacji marki GREE, dlatego współpracujemy z Autoryzowanymi Instalatorami, których samodzielnie szkolimy w Centrum GREE w Krakowie. Zależy nam, aby marka GREE kojarzyła się z jakością produktu i rzetelnością obsługi. Pragniemy uświadomić jak największej liczbie ludzi, że kupując klimatyzator, nie tylko zwiększają swój komfort, ale również dbają o środowisko.

Troszczymy się o zdrowy oddech
Szerokość oferty marki GREE w Polsce i dostępność jej urządzeń dla klientów o różnorakim profilu, jest zarówno celem, jak i sukcesem spółki FREE Polska. Wśród dostępnych na rynku produktów możemy znaleźć dziewięć serii klimatyzatorów ściennych odpowiednich dla klienta indywidualnego, który potrzebuje klimatyzacji od ręki. Najnowsze urządzenie — „Soyal” — dostępne na rynku od przyszłego roku, jest prawdziwym objawieniem technologicznym. Oprócz eleganckiego wyglądu, ekologicznego czynnika chłodniczego, wysokiej wydajności, osiąganej m.in. dzięki pracy inwerterowej, ma też wmontowany czujnik ruchu, który pozwala dostosować jego pracę do indywidualnych preferencji użytkowników oraz ich obecności w pomieszczeniu. Poza tym, w ofercie firmy są systemy klimatyzacji komercyjnej, instalowane na dużych przestrzeniach, takich jak biurowce czy hotele. W ofercie znajdziemy również pompy ciepła, zapewniające najbardziej ekologiczny sposób ogrzewania domu. W końcu — nawilżacze i oczyszczacze powietrza — w myśl szeroko rozumianego dbania o zdrowy oddech. Ponieważ to właśnie zapewnienie każdej osobie możliwości zdrowego i komfortowego oddychania jest misją firmy.

Wszystkie klimatyzatory GREE są wyposażone w filtry powietrza, które mogą być dobierane dodatkowo do potrzeb klienta, w zależności od jego miejsca zamieszkania lub potrzeb zdrowotnych, co znacznie wpływa na jakość powietrza w pomieszczeniu. Ale to nie wszystko! FREE Polska kładzie duży nacisk na to, aby poprawie ulegało również powietrze, którym oddychamy na zewnątrz. Urządzenia marki GREE pracują na ekologicznym czynniku R32, którego wskaźnik tworzenia efektu cieplarnianego jest ponad trzykrotnie niższy, niż dla substancji stosowanej wcześniej. Poważny stosunek do kwestii ochrony środowiska przejawia się także w podejściu do montażu i instalacji klimatyzacji. Instalatorzy urządzeń marki GREE, poza certyfikatem państwowym, muszą odbyć dodatkowe szkolenia autoryzacyjne, bezpłatnie organizowane przez FREE Polska, wyłącznego przedstawiciela marki w Polsce.

Spółka stara się wpływać na świadomość społeczną intensywnie promując pompy ciepła, które podczas pracy nie wytwarzają żadnych substancji szkodliwych dla środowiska, produkując całkowicie czystą energię. Przypomina również, że wszystkie jej klimatyzatory wyposażone są w funkcję efektywnego grzania, co umożliwia dogrzanie domu, nawet, jeśli temperatura na zewnątrz budynku spada do -15°C w przypadku oferty basic, a do -30°C dla oferty premium. Każdy klimatyzator, który latem przynosi nam komfort i ochłodzenie w upalne wieczory, zimą może być energooszczędnym i ekologicznym źródłem ciepła.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane