Porównując obecne wskaźniki z rekordowym w hotelarstwie ostatnim przed pandemią 2019 r., Polski Holding Hotelowy (PHH), państwowy właściciel hoteli, odnotował lepsze wyniki we wszystkich obszarach działalności.

Od stycznia do czerwca 2023 r. osiągnął najwyższą dotychczas frekwencję w porównaniu do lat poprzednich przy rekordowej cenie średniej. Obłożenie pokoi w tym okresie wyniosło 75,44 proc. i wzrosło o 3,81 pkt proc. w stosunku do pierwszych sześciu miesięcy 2019 r. Średnia cena za pokój w pierwszych sześciu miesiącach tego roku wyniosła 379 zł, co oznacza wzrost o 74 zł w stosunku do pierwszej połowy 2019 r. Przychód operacyjny na dostępny pokój (TotalRevPAR) za pierwsze półrocze 2023 r. wyniósł 434 zł i wzrósł o 88 zł w odniesieniu do tego samego okresu w 2019 r.
Przychody operacyjne PHH za pierwszą połowę 2023 r. wyniosły 117,4 mln zł, natomiast w analogicznym okresie 2019 r. były na poziomie 70,4 mln zł.
– Polski Holding Hotelowy odnotował po raz kolejny historycznie wysokie wyniki. To bardzo dobra informacja, zwłaszcza pod kątem prowadzonych przez nas inwestycji – mówi Gheorghe Marian Cristescu, prezes PHH.
W pierwszym półroczu bieżącego roku spółka osiągnęła zysk netto na poziomie 37,4 mln zł, z czego 5,6 mln zł przeznaczy na Fundusz Inwestycji Kapitałowych. W 2019 r. spółka notowała jeszcze stratę w wysokości 0,9 mln zł, ale już w 2022 r. miała zysk.
– Jesteśmy coraz większą firmą hotelarską, dlatego na mocy ustawy jesteśmy zobligowani dzielić się zyskiem, przekazując część wypracowanych przez nas pieniędzy między innymi na fundusze inwestycyjne. W 2022 r. z zysku w wysokości 50,7 mln zł wypłaciliśmy na ten cel 8,5 mln zł. W tym roku już po drugim kwartale PHH przeznaczy 5,6 mln zł na Fundusz Inwestycji Kapitałowych – mówi prezes PHH.
Bieżący rok spółka chce zamknąć zwiększeniem wydatków na ten cel o 50 proc. w stosunku do 2022 r.